اخبار روز سینما جهان

برنامه دولت برای تقویت سرود/ انتقاد از مجموعه‌هایی که نیامدند

به گزارش خبرگزاری بازتاب آنلاین، امیرحسین سمیعی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حامد جلیلی دبیر جشنواره سرود ملی فجر سه شنبه هجدهم اردیبهشت ماه با برگزاری نشست رسانه ای که در سالن اجتماعات دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، جزئیات جدیدی از مرحله نهایی و جمع بندی این رویداد ملی در اختیار خبرنگاران قرار گرفت.

به گزارش مهرحمید جلیلی دبیر جشنواره سرود ملی فجر در ابتدای این نشست رسانه ای که با مدیریت حسین صیامی برگزار شد، ضمن ارائه گزارشی از روند برگزاری این دوره اظهار داشت: جشنواره سرود فجر. مهر سال گذشته با انتشار فراخوان آغاز شد و پس از اتفاقات مربوط به فراخوان و دیگر اتفاقاتی که در این راستا رخ داد، گروه های مختلف سرود در چهار منطقه کشور با یکدیگر به رقابت پرداختند. پس از پایان مرحله دوم، مرحله «رهبری» جشنواره نیز آغاز شد. شرطی که گروه ها بر اساس اجرای زنده آثارشان باید در بخش پایانی شرکت کنند.

وی درباره تاریخ برگزاری قسمت پایانی جشنواره سرود فجر نیز گفت: بخش پایانی جشنواره سرود فجر با حضور 29 گروه مختلف در روزهای دهم، یازدهم و دوازدهم برگزار می شود. تیر در قالب استیج داوری در تالار وحدت تهران برگزار می شود. این در روز چهاردهم است تیر همچنین شاهد مراسم اختتامیه خواهیم بود. البته به غیر از جوایز بخش رقابتی، جایزه‌ای به نام رویش طراحی کرده‌ایم که در قالبی خاص به گروه‌های سرود فعال در حوزه آموزش تقدیم می‌کنیم. البته اینکه در هر بخش جایزه داریم موضوع مهمی است که تاکنون در جشنواره های ترانه نداشته ایم. شرایطی که امیدوارم بتوانیم در سال های آتی جشنواره شاهد موفقیت هایی باشیم.

دبیر جشنواره سرود ملی فجر درباره نقش کانون های فرهنگی هنری مساجد و آموزش و پرورش نیز توضیح داد: از ظرفیت کانون های فرهنگی هنری مساجد مطلع هستیم اما از ظرفیت های این کانون ها نیز استفاده کردیم و خروجی آن آثاری بود. که خوشبختانه شامل آمار خوبی بود. در حوزه آموزشی باید بگویم بر اساس پروتکل های آموزشی که در دفتر سرود انجام شده، برنامه های آموزشی آموزش تخصصی سرود در مدارس برگزار می شود و امیدوارم این موضوع در قالب یک یادداشت تفاهم

جلیلی با اشاره به فعالیت ستاد جشنواره در عرصه بین المللی گفت: امسال برای اولین بار است که جشنواره سرود را در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می کنیم و امیدوارم در سال های آینده شاهد برگزاری جشنواره ترانه باشیم. جشنواره بسیار باکیفیتی که در عرصه ملی و بین المللی برگزار می شود.» این در حالی است که قطعا در سال های بعد جشنواره به صورت بین المللی برگزار می شود تا بتوانیم از ظرفیت های بسیار خوب سرود در کشورهای خارجی نیز استفاده کنیم.

دبیر جشنواره سرود فجر در پاسخ به سوالی مبنی بر میزان بودجه جشنواره گفت: البته تا آنجایی که من اطلاع دارم معمولا در این گونه جلسات میزان بودجه جشنواره را اعلام نمی کنند در حالی که ما اعلام کردیم. بهترین کار را در این رویداد داریم تا مجبور نباشیم زیاد هزینه کنیم. . اما قطعا در روزهای آینده بودجه جشنواره را اعلام خواهیم کرد.

مدیر دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخشی دیگر از این نشست رسانه ای در پاسخ به سوال خبرنگار مهر وی در خصوص همسویی نهادهای مسئول سرود در برگزاری چنین مراسمی تصریح کرد: سعی کردیم همه نهادها را با خودمان همسو کنیم اما متاسفانه یک مقدار سلیقه شخصی و بد سلیقگی باعث شد این دوستان از همراهی با ما کناره گیری کنند. تنها سازمانی که با ماست با گروه رسانه ای سازمان نهضت تبلیغات اسلامی همکاری می کند. باید بدانید که ما از همان نهادها شرکت نکردیم اما به هر دلیلی نیامدند و امیدوارم این اتفاق بیفتد تا در سایه وحدت و همدلی بتوانیم برای سرود اتفاق خوبی بسازیم.

امیرحسین سمیعی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این نشست گفت: تلاش ما بر این است که پس از برگزاری جشنواره شاهد اتفاقات خوبی در زمینه آموزش، کیفیت اجرا و استعدادیابی باشیم. جشنواره سرود ملی فجر». در این راستا علاوه بر فعالیت ستاد جشنواره، برای سفر به استان ها نیز برنامه ریزی شده است تا بتوانیم به طور مستقیم شرایط بهتری را برای ارائه آثار آنها در قاب های رسانه ای و مرتبط با اجراهای صحنه ای فراهم کنیم.

وی افزود: ارتقای کیفیت برای ما بسیار مهم است. روندی که هم اکنون در استان ها آغاز شده و تصمیم داریم اقداماتی را برای شناسایی و حمایت از گروه ها چه در حوزه سرود و چه در گروه های ناشنوایان انجام دهیم. اینها مهمترین رویکردهای دفتر موسیقی در زمینه های کاپلا، کر و سرود خواهد بود و امیدوارم در سفرهای استانی بعدی نیز محقق شود.

مدیر دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه این نشست رسانه ای با اشاره به برگزاری جشنواره سرود ملی فجر نیز توضیح داد: پس از پایان جشنواره آثار برگزیده در قالب ضبط می شود. آثار باکیفیت در استودیو تا در آینده شرایط بهتری برای سرود داشته باشیم. گروه های کر را فراهم کنید.

سمیعی در بخشی دیگر از این نشست رسانه ای در پاسخ به سوالی مبنی بر کیفیت و محتوای دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه سرودهای تولید شده در نهادهای مختلف گفت: اساس اداره سرود بیشتر زیر مجموعه است. نهادهایی که مبنای نظارتی مشترکی با ما دارند. دارند. ضمن اینکه بیشتر محورهای محتوایی سرود به گونه ای است که در حوزه نظارت هر مرجعی مدیریت نظارتی خاص خود را دارد. البته در این زمینه و برای هماهنگی بیشتر در نظارت های کمی و کیفی که همچنان وجود دارد، برنامه هایی را برای تقویت در نظر گرفته ایم که جزئیات آن به زودی اعلام می شود.

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و معارف اسلامی در قسمت پایانی این نشست رسانه ای بود که در خصوص عدم همسویی نهادهای مرتبط با سرود و کم توجهی به این حوزه، توضیح داد: همیشه بوده ام. منتقد شرایط سرود بوده و هستم. من معتقدم سرود می تواند در قالب های مختلف نقش آفرینی کند و بسیار موثرتر از این باشد. اما سرود در سردرگمی است که مراجع مختلف در مورد آن تصمیم می گیرند. از نظر جشنواره ملی سرود فجر ترکیبی از حرکت است نه مقصد ترانه. در دهه 60 شاهد اتفاقات خوبی در زمینه سرود بودیم، اما چه شد که وارد خلاء شدیم؟ بنابراین، ما آمدیم تا با تمرکز بر گروه های کاپلا و گروه کر، شرایط بهتری را برای خوانندگی مبتنی بر آموزش ایجاد کنیم. توجه و تاکید ما گروه های کر است که تاکنون در کشور انجام نشده است. ما معتقدیم که گروه های کر اساس گروه های سرود هستند. این یک رویکرد جدید است و ما نمی خواهیم فضا را با زباله پر کنیم. آمدیم نگاه مرمتی داشته باشیم تا وضعیت سرود وضعیت بهتری داشته باشد.

جشنواره سرود ملی فجر شامل 2 بخش رقابتی و جنبی است. در بخش رقابتی گروه ها در قالب گروه های سرود، کر و آکاپلا (اجرای بدون ساز) شرکت کرده اند. بخش جانبی جشنواره نیز شامل کتاب ها، پایان نامه ها و رساله هایی با موضوعات کتابخوانی عمومی است و برگزیدگان در این قسمت معرفی خواهند شد.

جشنواره سرود فجر با موضوعات مقاومت و حماسه، ملی، آیینی و آزاد برگزار می شود. این جشنواره در چهار مرحله برگزار می‌شود که مرحله اول به ارسال آثار، مرحله دوم منطقه‌ای و در مرحله سوم برگزیدگان بخش منطقه‌ای وارد مرحله رهبری می‌شوند.

۲۲۰۵۷

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا