اخبار روز

بررسی احتمال وقوع حادثه تلخ اخیر/ پایگاه جاسوسی اسرائیل در محل سقوط بالگرد رئیسی چند کیلومتر بود؟

رسول سلیمی: بهمن روزنامه انگلیسی تایمز در سال 2013 گزارش داد: «یکی از عوامل موساد در آذربایجان وجود یک پایگاه اطلاعاتی در نزدیکی مرز ایران را تأیید کرد و گفت که باکو نقطه شروع و مرحله اولیه برای جاسوسی و فعالیت‌های اطلاعاتی این فرد به نام «شیمون» است وی که مدعی است عامل سرویس جاسوسی اسرائیل در آذربایجان است، وجود چنین پایگاه جاسوسی در باکو را تایید کرد و در گفتگو با تایمز گفت: تعداد زیادی از عوامل موساد خارج از این پایگاه فعالیت می کنند.

اگرچه برخی از تحلیلگران در آن زمان بر این باور بودند که اسرائیلی ها از پخش این گزارش اهداف استراتژیک و سیاسی خاصی دارند و تلاش می کنند سطح نظارت بر برنامه هسته ای ایران را افزایش دهند، اما شواهد دیگری از جمله همکاری تسلیحاتی اسرائیل و جمهوری آذربایجان وجود داشت. در جنگ غزه و قبل از آن در جنگ آذربایجان و ارمنستان مشخص شد که اتحاد دو کشور در مناطق استراتژیک با یکدیگر گره خورده است.

این گزارش حاوی جزئیات جدیدی در 19 مهر 1402 از استقرار پایگاه جاسوسی اسرائیل در مرز ایران و آذربایجان بود. شبکه ترکی مطرح شد و کارشناس ترک محل این پایگاه را در شهر زنگیلان اعلام کرد. زنگلان 45200 نفر جمعیت دارد یکی یکی از مناطق 66 گانه جمهوری آذربایجان است که در جنوب غربی این کشور و متعلق به منطقه اقتصادی زنگزور شرقی در شمال رودخانه ارس واقع شده و با ارمنستان و ایران هم مرز است.

در 20 اکتبر 2020، الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان اعلام کرد که نیروهای مسلح آذربایجان برخی از شهرهای منطقه زنگلان را بازپس گرفته اند. در 30 مهر 1399 اعلام شد که شهر مینجیوان و دوازده روستای دیگر شهرستان زنگلان بازپس گیری شده است. علاوه بر این، مقامات آذربایجان در 22 اکتبر 2020 از تصرف 13 روستای دیگر و شهر آقبند در منطقه زنگلان خبر دادند.

محاسبات نشان می دهد که فاصله شهر زنگلان جمهوری آذربایجان تا روستای اوزی ورزقان ایران تا منطقه جنگلی دیزمار محل سقوط بالگرد ابراهیم رئیسی 234 کیلومتر است. زنگلان در 186 کیلومتری افتتاح سد قزقلعه است که ابراهیم رئیسی و علی اف در آن حضور داشتند.

پیش از این پایگاه تحلیلی خبری «توالات جهان اسلام» تصویری از ماهواره (مربوط به اسفند ماه 1401) از پایگاه نظامی باکو در فرودگاه شهر یولاخ نشان داد که حداقل یک هواپیمای بدون سرنشین هرمس 450 و سه پهپاد اسرائیلی هرمس 900 در این پایگاه مستقر هستند.

لازم به ذکر است این پایگاه در 265 کیلومتری غرب شهر باکو قرار دارد و فاصله آن تا مرز ایران (پارس آباد) حدود 125 کیلومتر است. کارشناسان روابط بین الملل معتقدند آذربایجان باید با اسرائیل همکاری کند. این امکان وجود نداشت که آذربایجان در بازپس گیری روستاهای مورد مناقشه تحت کنترل آن کشور بر ارمنستان پیروز شود.

از سوی دیگر، گزارش های متعددی وجود دارد که نشان می دهد احساسات ضد یهودی در ارمنستان مسیحی بیشتر از آذربایجان مسلمان نشین است. برخی از تحلیلگران این امر را به گرایشات اسلام هراسانه و سکولار دولت علی اف در جمهوری آذربایجان نسبت می دهند که با نفوذ شدید کلیسای حواری ارمنی بر سیاست ارمنستان مخالف است. ارمنستان اولین کشور در جهان بود که در قرن چهارم میلادی مسیحیت را به طور رسمی پذیرفت و تفسیر قرون وسطایی از مسیحیت با احساسات ضدیهودی (اعتقاد به یهودیان به عنوان همدست در قتل مسیح الهی) در این کشور رایج است. این موضوع و چندین عامل دیگر باعث شد اسرائیل در مناقشه اخیر قره باغ در کنار آذربایجان قرار گیرد و با ارمنستان مبارزه کند.

به همین دلیل اسرائیل 40 درصد نفت خام خود را از آذربایجان وارد می کند و صادرکننده اصلی تجهیزات نظامی به آذربایجان است. صادرات تسلیحاتی اسرائیل به آذربایجان شامل موشک، سامانه راداری، مهمات و به ویژه هواپیماهای بدون سرنشین است.

بررسی احتمال وقوع حادثه تلخ اخیر/ پایگاه جاسوسی اسرائیل در محل سقوط بالگرد رئیسی چند کیلومتر بود؟

در جنگ قره باغ علیه ارمنستان، ارتش آذربایجان از هواپیماهای بدون سرنشین ساخت اسرائیل به ویژه پهپادهای انتحاری هاروپ استفاده کرد. استفاده از این پهپادهای پیشرفته به آذربایجان دست برتر را در میدان نبرد می‌دهد و طبیعتاً اعتراض شدید اما بی‌اثر مقامات ارمنستان را در پی خواهد داشت. در ژوئن 2009، در جریان سفر شیمون پرز به آذربایجان، قرارداد ساخت یک کارخانه پهپاد به ارزش 400 میلیون دلار منعقد شد و کار بر روی این مجتمع تولید پهپاد اسرائیلی در سال 2011 آغاز شد. در حال حاضر، در آذربایجان با شروع تولید پهپاد. پهپاد مدارگرد (برد عملیاتی تا 50 کیلومتر و هزینه هر هواپیما حدود 600 هزار دلار آمریکا) و مونتاژ پهپادهای Aerostar (برد عملیاتی تا 200 کیلومتر و هزینه هر هواپیما) 1.5 تا 2 میلیون دلار در حال انجام است.

تولید این نوع پهپاد توسط شرکت مشترک وزارت دفاع جمهوری آذربایجان آزاد سیستمز و شرکت اسرائیلی Aeronautics efense Systems راه اندازی شده است.

پهپادهای مدارگرد فوق سبک و نیمه نامرئی (با موتورهای الکتریکی) که در آذربایجان با همکاری کارشناسان اسرائیلی مونتاژ شده اند، در حال حاضر در مرزهای آذربایجان با قره باغ و ایران در حال عملیات هستند.

همچنین از پهپادهای هرمس-450 برای نظارت و مراقبت استفاده می شود که 10 مورد از آنها را آذربایجان از شرکت اسرائیلی Elbit Systems در سال های 2009-2012 خریداری کرد.

بر خلاف پهپادهای Aerostar و Orbiter که از ایستگاه زمینی قابل کنترل هستند، پهپادهای Hermes-450 دارای سیستم ناوبری ماهواره ای GPS هستند. یعنی در فضا تمامی تصاویر هرمس توسط ناظر خارجی (ناظری که خارج از برد پرواز این پهپادها است) قابل استفاده است. اگرچه پهپاد هرمس-450 به طور کامل از مواد کامپوزیتی ساخته شده است، اما شناسایی آن برای سیستم های ضد هوایی دشوار است.

جمهوری آذربایجان با گسترش این همکاری ها و ایجاد اعتماد بین دو کشور که با حضور نتانیاهو در آذربایجان تقویت شده است، اکنون تجهیزات نظامی پیشرفته ای را از اسرائیل دریافت می کند که فقط در اختیار اسرائیل است.

بررسی احتمال وقوع حادثه تلخ اخیر/ پایگاه جاسوسی اسرائیل در محل سقوط بالگرد رئیسی چند کیلومتر بود؟

اما آنچه تاکنون توانسته حضور پایگاه های جاسوسی اسرائیل در مرز ایران و آذربایجان را توجیه کند، مسیر انتقال نفت آذربایجان به اسرائیل، خط لوله استراتژیک باکو- تفلیس- جیهان است که نفت جمهوری آذربایجان را به شرق منتقل می کند. مدیترانه و از طریق گرجستان و ترکیه. اگر این خط لوله به جای گرجستان از ایران عبور می کرد مسیر آن کوتاهتر بود. بنابراین اسرائیل با حضور خود در جمهوری آذربایجان می‌خواهد امنیت خط انتقال انرژی نفت و گاز آذربایجان را در کنار خود تضمین کند و از این طریق امنیت انرژی خود را در برابر رقیب خود ایران بهبود بخشد.

اسرائیل نیز هرگونه دست داشتن در سقوط بالگرد ابراهیم رئیسی را رد کرده است، هرچند تحلیلگران سیاسی معتقدند هنوز هیچ مدرک محکمی مبنی بر ارتباط پایگاه های جاسوسی اسرائیل با سقوط هلیکوپتر رئیس جمهور ایران وجود ندارد. همچنین تا زمانی که نشانه ها، دلایل و اسناد قانع کننده در دسترس نباشد، این نوع تحلیل در زمره تئوری توطئه قرار می گیرد و بدون دسترسی به اسناد قابل توجیه نیست. با توجه به نشانه های موجود، زنده ماندن حجت الاسلام آل هاشم تا حدود یک ساعت پس از حادثه و همچنین اظهارات رئیس دفتر ریاست جمهوری مبنی بر عدم شنیدن صدای انفجار، گزینه نظامی را کاهش می دهد. مداخله تروریستی در حال حاضر

بررسی احتمال وقوع حادثه تلخ اخیر/ پایگاه جاسوسی اسرائیل در محل سقوط بالگرد رئیسی چند کیلومتر بود؟

فاصله فرودگاه بین المللی باکو تا محل افتتاح سد قیز قالاسی

اما آنچه صحت دارد حضور چندین ساله چنین پایگاه جاسوسی در مرز ایران و آذربایجان است و سفر ابراهیم رئیسی و همراهانش با بالگرد بوده و ایران از وجود چنین پایگاهی از قبل مطلع شده است. و احتمال آن از تهدیدها اطلاع داشت. اسرائیل با آذربایجان برای ایجاد پایگاه اطلاعاتی، فرودگاه و توافق برای توسعه دو ماهواره جدید تجسسی به توافق رسیده است که نشان دهنده عمق همکاری مشترک آنها با یکدیگر است. این به این دلیل است که تحلیلگران بر این باورند که فرودگاه بین‌المللی باکو در 26 کیلومتری سد گیز گالاسی قرار دارد و سفر با خودرو از فرودگاه تا سد گیز گالاسی با گذر از بزرگراه حیدر علی‌اف امکان 30 دقیقه را دارد. جایگزین امن تری برای پروازهای مستقیم هلیکوپتر از ایران باشد.

به نظر می رسد وضعیتی که 36 روز از حمله موشکی ایران به اسرائیل می گذرد، به سطح بالاتری از اعتماد به پروتکل های مربوط به پرواز هلیکوپتر رئیس جمهور نیاز داشته است. پس از حمله موشکی رژیم صهیونیستی به سفارت کشورمان در سوریه، ایران و اسرائیل در موقعیت برخورد نظامی جدی قرار گرفتند. اسرائیل به حمله نظامی محدود ایران به اسرائیل که با ده ها موشک انجام شد، با حمله به یک پایگاه نظامی در اصفهان پاسخ داد. حمله ای که نتانیاهو را نیز با انتقاد شدید در اسرائیل به دلیل عدم تعادل در مقایسه با حمله موشکی ایران مواجه کرد.

311213

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا