دانستنی ها

در مواجهه با فردی که غش کرده چه باید کرد؟/ راهنمای کمک‌های اولیه به بیمار

برای کمک به فردی که به طور غیرقانونی در امتحان یا آزمونی غش کرده است، باید اقداماتی انجام داد. داشتن اطلاعات کافی در رابطه با کمک‌های اولیه برای کسانی که غش کرده اند، سنکوب و بیهوش شده‌اند، بسیار مهم و حائز اهمیت است تا بتوان به بهترین نحو ممکن به فرد در معرض خطر کمک کرد.

غش در اثر عدم دریافت منبع کافی خون به مغز اتفاق می‌افتد و باعث از دست دادن هوشیاری به طور موقت می‌شود. این نوع از دست دادن سطح هوشیاری معمولاً کوتاه مدت است. علت غش ممکن است هیچ اهمیت پزشکی نداشته باشد، اما در برخی موارد، می‌تواند ناشی از اختلال جدی در کاری قلب باشد.

بنابراین، در صورتی که در بخش بهداشت و سلامت با این نشانه‌ها مواجه شدید، بهتر است فوراً به پزشک مراجعه کرده و تا زمانی که علائم و نشانه‌های غش برطرف نشوند و علت آن مشخص نشود، باید آن را به عنوان یک فوریت پزشکی درمان کرد. در صورتی که بیش از یک بار غش کرده‌اید، بهتر است با پزشک خود مشاوره کنید.

اگر احساس ضعف می کنید:

دراز بکشید یا بنشینید.

برای کاهش احتمال غش مجدد، خیلی سریع بلند نشوید و هنگام نشستن سر خود را بین زانوهای خود قرار ندهید.

اگر شخص دیگری غش کرد:

1. علائم گردش خون (تنفس، سرفه یا حرکت) را بررسی کنید. اگر فرد نفس نمی‌کشد، CPR را شروع کنید. CPR را تا رسیدن کمک یا شروع به نفس کشیدن ادامه دهید.

2. اگر فرد در حال نفس کشیدن است و صدمه‌ای ندارد، او را به پشت بخوابانید و در صورت امکان پاهایش را از سطح قلب – حدود ۱۲ اینچ (۳۰ سانتی متر) بالا ببرید.

3. راه تنفسی فرد را بررسی کنید تا مطمئن شوید که هیچ انسدادی وجود ندارد و آیا نفس می‌کشد، سرفه و یا حرکت می‌کند یا خیر.

کمک های اولیه برای غش کردن

اینها نشانه های گردش خون مثبت است.

4. کمربندها، یقه ها یا سایر لباس های تنگ را باز کنید.

5. در صورت امکان سعی کنید از فرد غش شده از افتادن محافظت کنید.

6. آن را خیلی سریع بلند نکنید تا احتمال غش مجدد کاهش یابد.

7. اگر در عرض یک دقیقه به هوش نیامد با اورژانس 115 تماس بگیرید.

8. اگر فرد در اثر زمین خوردن آسیب ضعیفی دید، هوشیار باشید و مراقب برآمدگی، کبودی یا بریدگی باشید و با فشار مستقیم خونریزی را درمان و کنترل کنید.

9. کمپرس خنک و مرطوب را روی پیشانی قرار دهید.

به فرد ناخودآگاه کمک کنید

به این توجه کنید:

– هرگز به شخص بیهوش خوراکی ندهید.
– سعی نکنید با تکان دادن و سیلی زدن شخصی که بیهوش شده است را به هوش آورید.
– در صورتی که فرد در هنگام بیهوشی آسیب دیدگی داشته باشد، ابتدا کمک های اولیه را برای کاهش درد و جراحت (مانند برجستگی، کوفتگی یا بریدگی) انجام دهید.
– همچنین، در صورتی که شخص در حال بیهوشی خونریزی دارد، باید با به کارگیری فشار مستقیم روی ناحیه مورد نیاز، خونریزی را متوقف کنید.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا