اخبار روز

بحران بازار مسکن در تهران!


به گزارش پی ام آپ، برخی رسانه های نزدیک به دولت آنها مدعی «ارزان بودن خانه ها» هستند، اما مرکز تحقیقات شورای اسلامی از وضعیت بحرانی مسکن شهر تهران و افزایش 950 درصدی قیمت آن در 5 سال گذشته اعلام شده است.

مرکز تحقیقات مجلس در بخش پنج ساله بازار املاک و مستغلات با استناد به آمار منتشر شده توسط بانک مرکزی اعلام کرده است هر متر مربع واحد مسکونی در مناطق 22 گانه تهران از آذر 1395 تا آذر 1401 از 5 میلیون و 88 هزار تومان به 48 میلیون و 73 هزار تومان افزایش یافته است.

با توجه به این محل اقامت در کلان شهر تهران حدود 950 درصد رشد داشته است، در حالی که در همان دوره پنج ساله حداقل حقوق کار توسط دولت تعیین می شود. 600 درصد افزایش داشته و از یک میلیون و 125 هزار تومان به 6 میلیون و 725 هزار تومان رسیده است.

گزارش ها مرکز آمار ایران نشان می دهد که میانگین قیمت خانه در تهران در پاییز 1388 یک میلیون و 843 هزار تومان بود. این میانگین قیمت 12 سال بعد در پاییز 1401 در اتفاقی بی سابقه به 48 میلیون و 288 هزار تومان رسید.

به عبارت دیگر می توان گفت که میانه قیمت مسکن در تهران بین پاییز 1387 تا مدت مشابه سال 1389 2500 درصد افزایش یافته و در 26 ضرب شده است.

یعنی در سال 1388 یک نفر می توانست با حدود 100 میلیون تومان یک آپارتمان 50 متری در سطح متوسط ​​بخرد. اکنون برای این واحد مسکونی باید حدود 2.5 میلیارد تومان هزینه کند.

بازار املاک و مستغلات ایران از همه اینها مشکلات رنج می برد و مدت هاست که با مشکلات عرضه و تقاضا مواجه است. گران قدرت خرید مردم را به شدت کاهش داده است و در حال حاضر این بازار نه تنها تحت تأثیر کمبود تقاضای مصرف کننده است، بلکه تحت تأثیر کاهش سود انبوه سازان و افزایش قیمت نهاده ها روبه روی هم هستند و شرکت های ساختمانی نیز این بازار را با چالش جدی مواجه کرده اند.

همزمان با کاهش ارزش پول این بازار در سطح ملی عرصه ای برای کسب سود و حفظ ارزش دارایی هاست تورم اون تبدیل شد به. در ماه های اخیر، تقاضا برای زمینه بازار مسکن رشد زیادی داشته است که شاید دلیل دیگری برای افزایش تورم در این بخش باشد.

از منظر کلی، قیمت مسکن در ایران ممکن است به شرایط بحرانی بستگی داشته باشد اقتصاد در سال های اخیر کلان می دانست که با تحریم های بین المللی، رشد نرخ تورم و در نهایت افزایش قیمت ها افزایش یافته است. دلار قوی تر می شود

کاهش قیمت ملک در روزهای اخیر مورد محکومیت فعالان بازار مسکن قرار گرفته است. زمزمه ای که از بازار ملک در شهرهای جدید پردیس و پرند آغاز شد و حالا برخی خبرگزاری ها تایید می کنند که این کاهش قیمت در تهران هم رخ داده است. بیت الله ستاریان، کارشناس بازار ملک معتقد است:

قیمت مسکن و اجاره بها هیچ وقت کمتر نبوده است، اگر حرفی هم در این باره گفته شود درست به نظر نمی رسد. این روزها چه اتفاقی افتاده و عصای جادویی که قیمت ها را پایین می آورد چیست؟

ستاریان تصریح کرد: به عنوان مثال قیمت مسکن 50 درصد افزایش و سپس 5 درصد کاهش می یابد. نمی توانیم بگوییم کم شده است. البته ممکن است در مناطق لوکس که دیگر مشتری وجود ندارد کاهش یابد، اما در مناطق معمولی که جمعیت زیادی دارد، مشکل قیمت همچنان پابرجاست.

البته فعالان بازار معتقدند عوامل دیگری نیز در کاهش قیمت مسکن دخیل هستند. اکنون به دلیل کاهش قدرت خرید مردم و افزایش چشمگیر قیمت مسکن طی یک سال گذشته، تقاضا به شدت کاهش یافته است.

در نهایت از آنجایی که برای قیمت های موجود در بازار مشتری وجود ندارد، مالکان و واسطه ها مجبورند واحدهای مسکونی را تخفیف داده و با درصد کمتر از بازار به فروش برسانند. در همین حال، برخی از مشاوران املاک معتقدند تخفیف این واحدها زمان زیادی می برد.

علاوه بر این، فعالان مسکن معتقدند چشم انداز بلندمدت قیمت مسکن در حال افزایش است. پیمان مولوی، اقتصاددان پیشتر در گفتگو با کسب و کار اخبار میانگین قیمت مسکن در تهران در خردادماه را از مرز 62 میلیون تومان برای هر متر عبور داد.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بسته است
دکمه بازگشت به بالا