اخبار روز

با یک دوره 15 ساله هرج و مرج مواجه هستیم/ ایرانیان در سال 1640 میلادی زندگی می کنند/ جامعه و حکومت از نظر مردمی تفاوت چندانی ندارند.

گروه اندیشه: محمود زاریل قلم وی دارای دکترای روابط بین‌الملل از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی و مدرک فوق دکتری در روابط بین‌الملل از دانشگاه ایالتی اوهایو، عضو هیئت علمی و استاد گروه علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی و انجام تحقیقات در زمینه توسعه است. علوم سیاسی و تاریخ معاصر ایران نایب رئیس مرکز تحقیقات علمی و مطالعات راهبردی خاورمیانه، شورای دستور کار جهانی مجمع جهانی اقتصاد (سوئیس) و … است و شرکت در 641 کنفرانس مهم جهانی و بین المللی تجربه زیادی به وی بخشیده است. وی در سخنرانی خود در مورد نظام سازی، بر لزوم آن دسته از نکات ضروری که برای توسعه ایران اهمیت زیادی دارد، تاکید کرد. وی در بخشی از سخنان خود به خلق و خوی ایرانیان اشاره می کند و این که بین خلق و خوی مرجعیت سیاسی و مردم چنین تفاوتی وجود ندارد. او همچنین می داند که یکی از ویژگی های یک نماینده پارلمان این است که بتواند «روزانه 20 ایمیل با نمایندگان پارلمان از سراسر جهان رد و بدل کند». می تواند به زبان انگلیسی و فارسی صحبت کند. و متاسفانه ما چنین شرایطی نداریم.»

برای آشنایی با هر شخص، سازمان یا کشوری، دکتر. سریع القلم: «هر شخص، سازمان یا کشوری که می خواهید بشناسید، باید نظرات خود را بسنجید تا ببینید آن شخص، سازمان یا کشور چه افکاری دارد و چه دیدگاهی دارد. زندگی سخنان او را در زیر می خوانید:

دوستی داشتم که استاد یک دانشگاه انگلیسی بود. او پس از کنفرانسی در کمبریج به من گفت: “اگر فرصت داری، بیا با هم چای بنوشیم.” آیا می توانم از شما یک سوال در مورد چای بپرسم؟ من گفتم بله. گفت چند ساله با هم دوستیم؟ بعد از آن مدتی فکر کردم یکی دو دقیقه ای گفتم 19 سال است که همدیگر را می شناسیم. گفت: آیا در این ۱۹ سالی که با هم دوست هستیم به شما دروغ گفته ام؟ می خواستم به این سوال پاسخ حقوقی بدهم چون نمی دانستم دروغ می گوید یا نه، به همین دلیل به او پاسخ دادم: تا جایی که می دانم تو هرگز به من دروغ نگفته ای.

گفت: می دانی چرا به تو دروغ نگفتم؟ گفتم شما می خواهید موضوعی را مطرح کنید تا بحث ما ادامه پیدا کند. گفت چون من به دوستی ما نگاه طولانی دارم. اگر به شما دروغ بگویم رابطه خود را با من 20 درصد بدتر می کنید. دروغ دهم: ما دیگر به هم وصل نیستیم و همه چیز مصنوعی است. می گفت مذهبی نیست، کلیسا نمی رود، از ترس خدا دروغ نمی گوید. بلکه به دلیل نظریه سیستم ها صادق است.

اون جمله آخری که این آقا انگلیسی گفت شامل 200 جلد کتاب میشه به این معنا که چرا باید سیستم درست کنی و اگر سیستمی درست نکنی هیچی پیشرفت نمیکنه. من در مکاتب مختلف اقتصاد سیاسی واقع گرا هستم. امیدوارم حرفی که میزنم باعث ناراحتی کسی نشود. از نظر فکری ما در سال 1640 بعد از میلاد در این جامعه زندگی می کنیم (من همه چیز را ارائه می کنم) اما به دلیل شبکه های اجتماعی و اینترنت نباید سه قرن طول بکشد تا به قرن بیستم برسیم. از این نظر ممکن است غرامت 20 تا 25 سال طول بکشد.

در شرایط فعلی ما در دو موقعیت قرار داریم: اول اینکه در مرحله ای هستیم که من آن را De Construction می نامم. چیزی ساخته می شود و به تدریج ساختارشکنی می شود. علائم آنقدر زیاد است که نیازی به توضیح بیشتر نیست. اکنون، در این مرحله، چیزی که در حال ساختارشکنی است، باید بازسازی شود. من فکر می کنم که بین ساختارشکنی و بازسازی یک دوره 15 ساله هرج و مرج داریم تا به نتیجه مطلوب برسیم.

من معتقدم که در آینده به بسیاری از ایده هایی که بشریت به آن دست یافته است، ادامه خواهیم داد. چون ما دلایل آن را داریم. مردم، نظام ها، جوامع، کشورها و دولت ها به دو صورت تغییر می کنند: یا از طریق عقل یا از طریق بحران. دکتر. چند سالی است که سلطانی پیشنهاد می کند که باید با دنیا همکاری کنیم. ما باید یک پروژه مشترک داشته باشیم. نمایندگان مجلس به کسی می گویند که می تواند روزانه 20 ایمیل با نمایندگان پارلمان از سراسر جهان رد و بدل کند. و بتوانید انگلیسی و همچنین فارسی صحبت کنید. متاسفانه چنین شرایطی نداریم. اینها واقعیت های جامعه ماست.

من فکر می‌کنم آنچه ما را تغییر می‌دهد بیشتر بحران‌ها هستند تا بحث. به آدم میگی دوست عزیز با سرعت 80 کیلومتر از کوچه و خیابان فرعی ماشین نرو. او به آن گوش نمی دهد. تا اینکه تصادف می کند و به بیمارستان منتقل می شود. او 6 ماه در بیمارستان بود که فهمید نباید 80 کیلومتر را در کوچه یا فرعی برود. به همین دلیل است که جامعه ما جامعه ای است که از طریق بحران ها تغییر می کند نه از طریق عقل. زمانی است که شخصی برای دسترسی به روش‌های جدید در گوگل جستجو می‌کند یا مشورت می‌کند یا با یک وکیل صحبت می‌کند. اما تاریخ ما نشان می دهد که ما بیشتر با بحران ها تغییر می کنیم تا با استدلال، منطق و نصیحت، کار مشترک و در دوره جدید با گوگلینگ و …

این یه حقیقته. من حتی به آنجا می روم و به نکته دوم خود می پردازم که امیدوارم باعث رنجش کسی نشود. من فکر می‌کنم که در حوزه روحیات و افکار، تفاوت چندانی بین دولت و جامعه وجود ندارد. من 31 سال در دانشگاه کار کرده ام و تلاش زیادی برای ایجاد دوستی عمیق با همکارانم داشته ام، اما موفق نشده ام. تا بتوانیم بر اساس کار، رقابت، همکاری، تفاهم، همفکری، یادگیری و تبادل نظر باشیم.

از این روست که می گوییم ویژگی های یک وزیر خاص یا یک فرد خاص X یا یک فرد مسئول در جامعه گسترده است و وجود دارد. ما با یک مشکل کلی روبرو هستیم و اینکه یک نفر دکترا دارد به این معنی نیست که از این حالات رها شده است.

بیشتر بخوانید:
زاریل قلم: کشور باید در برابر تحریم ها مصون بماند/دولت در سیاست خارجی نقش حداقلی دارد/برجام هیچ دستاوردی نداشته است زیرا…
مجلس به نیروهای بسیار متخصص نیاز دارد/ راه برون رفت از بحران و گسترش روابط با نظام بین الملل
زاریل قلم: کشور باید در برابر تحریم ها مصون بماند/دولت در سیاست خارجی نقش حداقلی دارد/برجام هیچ دستاوردی نداشته است زیرا…

۲۱۶۲۱۶

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا