دانستنی ها

شاید باور نکنید اما این گیاه پادشاه منیزیم است!

سیر وحشی به دلیل خواص شگفت انگیز و متنوع، این گیاه را در اروپا و آسیا تبدیل به یک ماده خوراکی پرطرفدار کرده است که سرشار از منیزیم است.

سیر وحشی اشتها را افزایش می دهد و به دلیل فرمول ساختاری غنی خود به عنوان یک درمان خانگی برای درمان بیماری های مختلف استفاده می شود.

به گزارش عصر ایران به نقل از پی ام آپ، سیر وحشی که نام علمی آن Allium ursinum است در بین مصرف کنندگان اروپایی و آسیایی روز به روز محبوب می شود.

این گیاه چند ساله از تیره Allium و خانواده نرگسیان (Amaryllidaceae) به عنوان یکی از اولین جوانه های سبز در جنگل های سایه دار یا در کنار رودخانه ها و نهرها در بهار ظاهر می شود. در صورت تمایل می توان آن را نیز پرورش داد. با این حال، سیر وحشی را نمی توان در بسیاری از کشورها برداشت کرد زیرا در لیست قرمز گونه های در معرض خطر در اوکراین، بلاروس، لیتوانی، لتونی، برخی از مناطق روسیه و بسیاری از کشورهای دیگر قرار دارد.

خواص شگفت انگیز و متنوع آن، والک را به یک ماده غذایی محبوب در اروپا و آسیا تبدیل کرده است. به عنوان مثال، سیر وحشی اشتها را افزایش می دهد و به دلیل فرمول ساختاری غنی خود به عنوان یک درمان خانگی برای بیماری های مختلف استفاده می شود. بنابراین، می توان آن را یک “ابر غذا” همه کاره نامید. همچنین شایان ذکر است که تقاضا برای چنین سوپرغذایی‌هایی از ابتدای همه‌گیری کووید افزایش یافته است. بنابراین زمان آن فرا رسیده است که به سیر وحشی که حتی به صورت صنعتی نیز قابل کشت است توجه ویژه ای شود.

تمامی نکات مطرح شده در مورد این گیاه شگفت انگیز با استناد به مقالات مرکز ملی اطلاعات بیوتکنولوژی ایالات متحده جمع آوری شده و از طریق وب سایت این مرکز در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است.

والک

والک را می توان به صورت تازه، پخته، ترشی و خشک مصرف کرد. سیر وحشی گیاهی است با برگ های پهن، نوک تیز و سبز رنگ که به ساقه های استوانه ای آبدار متصل است. برگ های این گیاه معمولاً در فصل بهار، زمانی که تازه ظاهر می شوند، تا زمان گلدهی در اوایل تابستان برداشت می شود.

این گیاه که در تمام کشورهای اروپایی و همچنین قفقاز، ترکیه و خاورمیانه می روید، بیش از 7000 سال است که به عنوان گیاه دارویی و سبزی خوراکی مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر فرصت تهیه سیر وحشی به صورت تازه، می توانید قسمت های مختلف گیاه را از پاساژهای سراسر کشور خریداری کنید.

سیر وحشی فصل رشد نسبتا کوتاهی دارد. این گیاه در نیمه دوم آوریل و اوایل اردیبهشت ماه در مناطق مرکزی و شمالی اوکراین رشد می کند. والک هم به صورت تازه و هم در انواع سالادها، سوپ ها و غذاهای حاوی سبزیجات مصرف می شود. علاوه بر این، گیاه مورد نظر یک نگهدارنده عالی است و بنابراین به ترکیبات گوشت اضافه می شود تا از نگهداری طولانی تر گوشت اطمینان حاصل شود. از آنجایی که سیر وحشی عطر لطیفی دارد، افزودنی عالی برای سالاد، سوپ یا سس پستو است. وقتی سرخ می‌شود، تندی خود را از دست می‌دهد، اما طعم آن را تشدید می‌کند. ترشی این گیاه نیز طعمی تند دارد. سیر وحشی به صورت کنسرو شده در روسیه تولید و به صورت آنلاین به فروش می رسد.

خواص و فواید والک

سیر وحشی سرشار از پروتئین های گیاهی، اسیدهای آمینه مفید و ویتامین های مختلف است که هم برای مردان و هم برای زنان ارزشمند است. به دلیل محتوای بالای ویتامین C؛ والک با حدود 100 میلی گرم در 100 گرم برگ تازه و همچنین فیتونسیدها (آنتی بیوتیک های طبیعی) گیاهی خاص با خواص ضد ویروسی محسوب می شود.

این گیاه همچنین حاوی ترکیباتی نظیر ویتامین‌های گروه ب، پروویتامین آ (بتا کاروتن) و نمک‌های معدنی است که تعادل اسید و باز را در بدن حفظ می‌کنند و برای سیستم غدد درون ریز، عصبی و گوارشی مفید هستند. سیر وحشی حاوی نمک‌های کلسیم، پتاسیم، آهن، ید، مس، فلوئور، بور، گوگرد و فیبر است.

سیر وحشی قادر است رگ های خونی را تمیز کند، پلاک های کلسترول را حل کند و فشار خون را به محدوده طبیعی برساند. افرادی که از بی اشتهایی و همچنین کمبود ویتامین رنج می برند می توانند از مزایای باورنکردنی والک بهره مند شوند. علاوه بر این، این گیاه به بهبود عملکرد روده کمک می کند و برگ های آن دارای خواص ضد التهابی است.

Valk همچنین دارای خواص دارویی بسیاری است و یک ترکیب هومیوپاتی محبوب است (همیوپاتی یک روش درمانی است که بر اساس این ایده است که “مانند مانند را درمان می کند” با تحریک سیستم ایمنی بدن بیمار با داروهای هومیوپاتی، فرد را به سمت بهبودی سوق می دهد). این گیاه اغلب برای درمان مشکلات قلبی عروقی، تنفسی و گوارشی و همچنین برای استریل کردن زخم ها استفاده می شود.

همه چیز درباره فواید باورنکردنی سیر وحشی

شایان ذکر است که سیر وحشی حاوی مقادیر بسیار بالاتری از مواد معدنی مختلف نسبت به سیر معمولی است. والک گاهی اوقات به عنوان “پادشاه منیزیم” گیاهان شناخته می شود زیرا مقدار زیادی ماده معدنی منیزیم در برگ ها یافت می شود.

محققان به طور کلی فواید سیر وحشی زیر را پیش بینی می کنند:

– ویسکوزیته خون را کاهش می‌دهد و از افزایش ضخامت رگ‌های خونی جلوگیری می‌کند

– به کاهش وزن کمک می‌کند و درد‌های دوره‌ای در نقاط مختلف بدن را کاهش می‌دهد

– درد مفاصل همراه با قرمزی و تورم را تسکین می‌دهد

– به درمان اسهال و سوء هاضمه کمک می‌کند

– برای کرم‌های شکمی مفید است

– ظرفیت تنفس را بهبود می‌بخشد و شکل گیری مخاط را کاهش می‌دهد

– تولید ادرار را افزایش می‌دهد

– از عفونت‌های پوستی جلوگیری می‌کند و باعث بهبود سریع جراحات می‌شود

  • دارای خواص آنتی اکسیدانی، ضد قارچی و ضد باکتری است.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا