دانستنی ها

با فواید بی نظیر تخم مرغ برای بدن آشنا شوید! / با مصرف این ماده جلوی بیماری‌های قلبی و عروقی را بگیرید!

طبق تحقیقات صورت گرفته مصرف تخم مرغ می‌تواند مانع از ابتلا افراد به بیماری‌های قلبی شود. در ادامه به بیان خواص تغذیه‌ای این ماده می پردازیم.

تخم مرغ منبع غنی از کلسترول غذایی است، اما همچنین حاوی چندین ماده مغذی ضروری است. شواهد متناقضی در مورد خوب یا مضر بودن مصرف تخم مرغ برای سلامت قلب وجود دارد.

به گزارش پی ام آپ به نقل از برنا، نتایج یک مطالعه در سال 2018 روی تقریباً نیم میلیون بزرگسال در چین نشان داد افرادی که هر روز تخم مرغ می‌خورند (حدود یک تخم‌مرغ در روز) نسبت به افرادی که تخم‌مرغ کمتری می‌خورند، به طور قابل‌توجهی کمتر در معرض ابتلاء به بیماری قلبی و سکته هستند.

اکنون، برای درک بهتر این رابطه، محققان مطالعه‌ای را در مورد چگونگی تأثیر مصرف تخم مرغ بر نشانگرهای خونی سلامت قلب و عروق انجام دادند.

«لانگ پان»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه پکن چین: «مطالعات کمی نقش متابولیسم کلسترول پلاسما را در رابطه بین مصرف تخم‌مرغ و خطر بیماری‌های قلبی عروقی بررسی کرده‌اند، بنابراین ما می‌خواستیم به کاهش این شکاف کمک کنیم.»

تجزیه و تحلیل آنها نشان داد افرادی که مقادیر متوسطی از تخم مرغ مصرف می کردند، سطوح بالاتری از پروتئینی به نام آپولیپوپروتئین A1، بلوک ساختمانی کلسترول خوب HDL، در خونشان داشتند. به طور خاص، این افراد مولکول‌های HDL بزرگ‌تری در خون خود داشتند که به پاکسازی کلسترول از رگ‌های خونی کمک می‌کند، بنابراین از انسدادی که می‌تواند منجر به حمله قلبی و سکته شود، محافظت می‌کند.

محققان همچنین ۱۴ متابولیت مرتبط با بیماری قلبی را شناسایی کردند. آنها دریافتند شرکت‌کنندگانی که تخم‌مرغ کمتری می‌خوردند، نسبت به افرادی که تخم‌مرغ بیشتری می‌خوردند، سطوح پایین‌تری از متابولیت‌های مفید و سطوح بالاتری از متابولیت‌های مضر در خونشان داشتند.

به گفته محققان، مطالعات بیشتری برای تایید نقش علّی متابولیت های لیپید در رابطه بین مصرف تخم مرغ و خطر بیماری های قلبی عروقی مورد نیاز است.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا