دانستنی ها

دیر پیر شدن با ترک این عادت!/جزئیات

این یافته ها اخیراً در کنگره بین المللی انجمن تنفسی اروپا در میلان توسط دکتر دکتر ارائه شد. ارسال شده توسط Siu Dai. او استادیار دانشکده پزشکی بالینی، دانشگاه عادی هانگژو، چین است.

به گزارش همشهری آنلاین، دکتر دای گفت: نتایج این مطالعه نشان می دهد که وضعیت فعلی سیگار کشیدن و میزان مصرف سیگار ممکن است منجر به کوتاه شدن طول تلومر لکوسیت شود. به عبارت دیگر، سیگار می تواند روند پیری را تسریع کند، در حالی که ترک سیگار می تواند به طور قابل توجهی خطر مرتبط را کاهش دهد.

برای درک اهمیت این موضوع، شناخت عملکرد تلومرها که نقش محافظتی دارند، ضروری است. هنگامی که آنها خیلی کوتاه می شوند، توانایی سلول برای تقسیم به خطر می افتد و منجر به مرگ سلولی می شود که بخشی جدایی ناپذیر از روند پیری است.

نتایج مطالعه ای که بر روی 500000 نفر انجام شد نشان داد که سیگار باعث کوتاه شدن انتهای کروموزوم های گلبول های سفید در سیستم ایمنی بدن ما می شود. طول این قطعات انتهایی که تلومر نامیده می شوند، نشان دهنده سرعت پیری و توانایی سلول های ما برای ترمیم و بازسازی است.

حدس و گمان هایی وجود دارد که طول تلومر در گلبول های سفید یا لکوسیت ها با سیگار کشیدن مرتبط است، اما این مطالعه اولین مطالعه ای است که رابطه بین وضعیت فعلی سیگار کشیدن، میزان مصرف سیگار و کوتاه شدن تلومر را بررسی می کند. تلومرها شبیه غلاف های پلاستیکی یا فلزی در انتهای بند کفش هستند که از ساییدگی بند کفش جلوگیری می کند.

نتایج مطالعه نشان داد که وضعیت فعلی سیگار کشیدن به طور قابل توجهی با طول تلومر لکوسیت کوتاه‌تر مرتبط است، در حالی که افراد سیگاری سابق و هرگز سیگاری‌ها طول تلومر لکوسیت به‌طور معنی‌داری کوتاه‌تر را نشان نمی‌دهند.

گرایشی به سمت طول تلومر کوتاه‌تر در میان سیگاری‌های سابق وجود داشت، اما این از نظر آماری معنی‌دار نبود. طول تلومر لکوسیت در افرادی که بیشتر سیگار می کشیدند به طور قابل توجهی کوتاه شد. به طور خلاصه، سیگار کشیدن می تواند طول تلومر لکوسیت را کوتاه کند، و هر چه بیشتر دود شود، اثر کوتاه کننده قوی تر است.

کوتاه شدن طول تلومر لکوسیت با بسیاری از بیماری ها مانند بیماری های قلبی عروقی، دیابت و تحلیل عضلانی مرتبط است. این بدان معنی است که تأثیر سیگار بر طول تلومر ممکن است نقش مهمی در این بیماری ها داشته باشد. با این حال، تحقیقات بیشتری برای درک مکانیسم های اساسی مورد نیاز است.

این مطالعه به شواهدی اضافه می کند که سیگار کشیدن باعث پیری می شود. از آنجایی که ترک سیگار مزایای سلامتی واضحی دارد، زمان آن فرا رسیده است که درمان را در کنار حمایت از ترک سیگار در مدیریت بالینی روزانه بگنجانیم تا به ما در ایجاد محیطی عاری از دود برای نسل بعدی کمک کنیم.

محققان بر این باورند که درک تلومرها می تواند درمان پیری و بیماری های مرتبط با آن را باز کند. با دستکاری تلومراز یا ایجاد درمان هایی که بر طول تلومر تأثیر می گذارد، ممکن است روزی طول عمر سلول ها را افزایش دهیم و با بیماری های مرتبط با افزایش سن مبارزه کنیم.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا