عصر ایران; نهال موسوی – چند روز قبل نسخه قاچاق فیلم توقیفی ارادتمند ؛ نازنین بهاره تینا در فضای مجازی و کانالهای تلگرامی منتشر شد و آخرین برگه از این فیلم پرحاشیه عبدالرضا کاهانی رقم خورد.
فیلم ارادتمند ؛ نازنین، بهاره، تینا سال 1395 ساخته شده است و از زمان ساخت آن تا به امروز بسیار پرحاشیه بود و عاقبت به شکل قاچاق در معرض دید مخاطب قرار گرفت.
به طور خلاصه می توان گفت این فیلم از زمان ریاست حجت الله ایوبی در سازمان سینمایی تا به همین امروز و با تغییر 4 ریاست در این سازمان همچنان مورد بحث بود، چه بحثهایی سال 1395مرحوم سید ضیا الدین دری و محمد حسین لطیفی که آن زمان اعضا شورای پروانه نمایش بودند مطرح کردند و از طرف مقابل هم چه جوابهایی داده شد و طبیعتا بسیاری از هنرمندان در دفاع از کاهانی و فیلمش موضع گرفتند. البته نه به دلیل خود فیلم (که احتمالا ندیده بودند) بلکه به دلیل حمایت از یک هم صنفی که در موقعیت توقیف اثرش قرار گرفته است
مرحوم سید ضیاء الدین دری هم این بحث را مطرح کرد که کاهانی با این فیلم اعتماد وزارت ارشاد به فیلمبرداران را از بین برد. او در مصاحبه با سایت دیباچه در همان سال 1395 گفته بود: «کاهانی با ساخت این فیلم قصد زیرآبی رفتن را داشته است. سالها سینماگران جنگیدند تا موفق شدند، ارشاد را راضی کنند که برای صدور پروانه نمایش، فقط سیناپسی را تحویل شورا بدهند. تا قبل از این، سینماگران باید فیلمنامه کامل را تحویل میدادند و با هر ممیزی، دوباره باید فیلمنامه را بازنویسی میکردند و روزها در صف میایستادند تا مجوز بگیرند!
حالا کارگردان هایی مثل کاهانی با ساختن فیلمی که داستانش غیرقابل تصور است اعتماد را از بین می برند و ما را به سال های گذشته می برند! ما سالها تلاش کردهایم تا این شرایط را درست کنیم و شرایطی ایجاد کنیم که ارشاد با اعتماد به فیلمساز حاضر شود در ازای چند صفحه سیناپس، پروانه ساخت صادر کند. کارگردانهایی مثل کاهانی به کل سینماگران ضربه میزنند!»
از طرف مقابل مهران غفوریان بازیگر فیلم هم در همان سال 1395 با باشگاه خبرنگاران جوان مصاحبه کرد و به نوعی پاسخ داد: « مشخص نیست چه اتفاقی میافتد یک فیلم پس از دریافت پروانه ساخت و آماده شدن، اکران نمیشود! به عنوان نمونه در خصوص «ارادتمند نازنین، بهاره، تینا» ما نیامدیم برای «بنهور» پروانه ساخت بگیریم اما «زاپاتا» بسازیم.
[…] کاهانی یک ویژگی دارد که اجازه نمی دهد فیلم را قبل از اکران خصوصی ببینید، اما وقتی به بخش صوتی رفتم چند قسمت از فیلم را دیدم. خوب است و قابل تامل است.
این همه حاشیه برای هیچ
آنچه الان بعد از دیدن فیلم بسیار پر رنگ میشود این است که واقعا این همه حاشیه و این همه سروصدا برای چه بود؟
مخاطبان در هر جایی که درباره این فیلم نوشتند تقریبا اکثریت قریب به اتفاق ناراضی بودند و آن را ضعیفترین کار کاهانی میدانند و البته جدای از آن فیلم از هر لحاظ (فیلمنامه، کارگردانی، بازی بازیگران و …) بسیار ابتدایی و مانند یک کار غیرحرفهای است.
فیلمی که توقیف شده است در ذهن مخاطب یک جایگاهی مییابد و کسی که فیلم را ندیده است فکر میکند احتمالا به دلیل مطرح کردن یک موضوع مهم ممنوع از پخش آن جلوگیری شده است ولی وقتی فیلم را میبیند پی میبرد که جایگاه واقعی فیلم کجاست.
در این میان افرادی چون عبدالرضا کاهانی با همین بحث توقیف مدتها بر روی این مسند “توقیف بودن” نشستند و موج سواری کردند.
اگر یک جست و جوی ساده در اینترنت داشته باشید، به بحث های مختلف و گسترده و حتی هزینه ای که این فیلم برای اهالی سینما وارد کرده، می یابید، اما وقتی خود فیلم را می بینیم، متوجه می شویم که چگونه از کاه کوه ساخته شده است. و نکته تاسف بار این است که این حادثه کمکی به هیچ یک از طرفین نکرد.
به جای توقیف فیلم ارادتمند ؛ نازنین ، بهاره ، تینا باید در اولین فرصت اکران میشد تا آن موقع میدیدید که خود مخاطب با چنین محصولی چه برخوردی خواهد داشت و تکلیف آن به بهترین شکل ممکن روشن میشد.
کاهانی از همان فیلم اولش این بازی را به خوبی بلد بود و اساسا با این بحث سانسور و توقیف برند شخصی خودش را ساخت و عاقبت هم تمام آن فیلمها مجوز نمایش گرفتند و اکران شدند یا در شبکه نمایش خانگی پخش شدند.
واقعا حیرت انگیز است که چندی پیش، از یکی از شبکههای فارسی زبان خارج از ایران مستندی درباره کاهانی پخش میشد در میان برفها راه میرفت، متفکر و در حال اندیشیدن! و او چنان درباره این فیلم و توقیف آن حرف میزد انگار که سینمای ایران از چه موقعیتی محروم شده است!
کاهانی سال 1396 فیلم کمدی خانم یایا را ساخت و بعد از آن دیگر از ایران خارج شد و در این دوران خارج از کشور (کانادا و اروپا) هم 2 فیلم ساخته است (آزاد مثل هوا سال 1397 و استخر سال 1400) که هیچکدام را اصلا کسی ندیده و حتی از ساخت و پخش آن هم اطلاع چندانی در دسترس نیست.
در واقع دیگر آنجا از این خبرها نیست که در بوق و کرنا کنیم که فیلم توقیف شد و یا نگذاشتند به جشنوارههای خارجی برود، سانسور کردند و … بدون این جنجالها همان طور که داریم میبینیم هیچ خبری از آن فیلم ها نیست، هیچ خبری هم نخواهد بود. به همین سادگی