اخبار روز

بازداشت احمد وحیدی وزیر ایران

دولت آرژانتین از پاکستان و سریلانکا خواست احمد وحیدی را دستگیر و تحویل دهند.

به گزارش عصر ایران نوشت خبرگزاری فرانسهوزارت خارجه آرژانتین همچنین اعلام کرد که از پلیس بین الملل (اینترپل) خواسته است تا احمد وحیدی وزیر کشور ایران را به دلیل دست داشتن در حادثه آمیا دستگیر کند.

حادثه آمیا، بمب گذاری و انفجار مرکز یهودیان در بوئنوس آیرس، آرژانتین، در 18 جولای 1994 (27 دسامبر 1994). تیر 1373).
دولت ایران هرگونه دخالت در حادثه آمیا را رد می کند.

وزارت امور خارجه آرژانتین اعلام کرد که وحیدی هم اکنون در قالب هیات ایرانی به پاکستان و سریلانکا سفر می کند. اینترپل به درخواست آرژانتین برای او اعلان قرمز صادر کرد.

اشاره به سفر فعلی سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور به پاکستان و سریلانکا است. رئیسی امروز پاکستان را به مقصد سریلانکا ترک کرد.

آرژانتین همچنین از دولت های پاکستان و سریلانکا خواسته است که این وزیر ایرانی را دستگیر و استرداد کنند.

دادگاه آرژانتین در 12/24 آوریل فروردین 1403 دولت ایران را مسئول دو حمله به مراکز یهودی در آرژانتین سه دهه قبل اعلام کرد.

وزارت امور خارجه در بوئنوس آیرس شامگاه سه شنبه در بیانیه ای اعلام کرد: آرژانتین خواستار دستگیری بین المللی مسئولین حمله به مرکز آمیا در سال 1994 است که در آن 85 نفر کشته شدند.

انفجار در آرژانتین

انفجار در آرژانتین

وزارت خارجه آرژانتین افزود: یکی از جمله افراد تحت تعقیب، احمد واحدی است که توسط دستگاه قضایی آرژانتین احضار شده است یکی یکی از مسئولین حمله به مرکز آمیا تحت تعقیب است. این فرد در حال حاضر سمت وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران را بر عهده دارد. شما یکی او یکی از اعضای هیئت دولتی است که در حال حاضر به پاکستان و سریلانکا سفر می کند.

در این بیانیه آمده است: «آرژانتین از دولت‌های پاکستان و سری‌لانکا خواسته است تا او را طبق مکانیسم‌های پیش‌بینی‌شده توسط اینترپل دستگیر کنند».

وحیدی در سال 1400 و در آغاز سلطنت رئیسی به سمت وزیر کشور منصوب شد.

حمله به سفارت اسرائیل در بوئنوس آیرس در سال 1992 باعث کشته شدن 29 نفر شد. دو سال بعد، مرکز انجمن اسرائیل و آرژانتین (AMIA) در پایتخت مورد حمله یک کامیون پر از مواد منفجره قرار گرفت. در این انفجار 85 نفر کشته و 300 نفر مجروح شدند.

با گذشت بیش از سه دهه از این دو حمله، اداره دوم دادگاه کیفری بوینس آیرس، دولت ایران را مسئول این دو حمله دانست.

دادگاه همچنین گروه حزب الله لبنان را که مورد حمایت تهران است، مقصر دانست.
آرژانتین دارای بزرگترین جامعه یهودی در آمریکای لاتین با حدود 300000 نفر است. این کشور همچنین محل زندگی جوامع مهاجر از خاورمیانه، به ویژه سوریه و لبنان است.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا