اخبار روز

بازار هیپنوتیزم در شبکه های اجتماعی / هیپنوتیزم چیست و آیا اصلا منطقی است؟

علی سلیمی: هیپنوتیزم در طول تاریخ بشر به نام های مختلفی وجود داشته است و برای تسکین درد و درمان بیماری ها استفاده شده است. تقریباً در صد سال اخیر و با گسترش تحقیقات علمی، تأثیرات و نحوه عمل هیپنوتیزم آشکارتر شده و در بسیاری از موارد از جمله اضطراب کاربردهای وسیعی دارد. اما هیپنوتیزم به دلیل ماهیت اسرارآمیز و جادویی خود اغلب توسط افراد سودجو به عنوان وسیله ای برای کسب درآمد و کلاهبرداری مورد استفاده قرار می گیرد و عدم آگاهی مردم از این مشکل نیز راه را برای آنها هموار می کند.

این روزها افرادی در فضای مجازی که به نظر می رسد برخی از آنها دارای مدارک معتبر هستند، به نوعی سعی در کسب درآمد از هیپنوتیزم دارند و ویدیوهایی از هیپنوتیزم شخص دیگری را منتشر می کنند که گویی آن فرد را مثله کرده و از وجود خود محروم می کنند. حتی اگر این ویدئوها واقعی باشند، استفاده نمایشی از هیپنوتیزم خارج از حیطه اخلاق حرفه ای است و نباید انجام شود.

تصور جامعه از هیپنوتیزم همیشه با آنچه که هیپنوتیزم واقعا هست و انجام می دهد متفاوت بوده است. تاریخچه هیپنوتیزم بسیار طولانی است و نحوه عملکرد آن بسیار پیچیده و علمی است. در اینجا سعی می کنیم آنچه را که همه باید در مورد هیپنوتیزم بدانند تا فریب این افراد را نخورند به اختصار بیان کنیم.

هیپنوتیزم چیست؟

هیپنوتیزم را می توان به عنوان حالتی از هوشیاری یا هوشیاری در هنگام بیداری در نظر گرفت که در آن توجه فرد از محیط اطراف خود جدا می شود و توسط تجربیات درونی مانند احساسات، شناخت و تجسم جذب می شود. القای هیپنوتیزم در مورد تمرکز توجه و تحریک تخیل شما تا جایی است که آنچه تصور می کنید واقعی به نظر برسد.

متخصص و مراجعین با استفاده از پیشنهادات و پذیرش آنها یک واقعیت هیپنوتیزمی ایجاد می کنند. حالت‌های سحرآمیز هر روز بخشی از تجربه‌های روزمره انسانی ما هستند، مانند زمانی که در یک کتاب خوب غرق می‌شویم، در مسیری آشنا بدون حافظه آگاهانه رانندگی می‌کنیم، هنگام دعا یا مراقبه، یا در حال انجام یک فعالیت یکنواخت یا خلاقانه. آگاهی و ادراک ما از محیط پیرامون، بر آگاهی درونی ما به صورت پیوسته مقدم است، بنابراین در این موارد تمرکز فرد در درجه اول درونی است، اما لزوماً تمام آگاهی های بیرونی را از دست نمی دهند.

هیپنوتیزم چه فوایدی می تواند داشته باشد؟

هیپنوتیزم را می توان به عنوان حالتی از آگاهی در نظر گرفت که فرد می تواند آگاهانه و عمداً برای اهداف درمانی به آن دسترسی پیدا کند. پس از آن، نکاتی در مورد نتیجه مورد نظر به صورت شفاهی یا از طریق تجسم انجام می شود. این می تواند برای کاهش اضطراب، یافتن آرامش و آسایش، مدیریت عوارض جانبی داروها و تسکین درد یا علائم دیگر استفاده شود. هیپنوتیزم می تواند تجربه مفیدی برای افراد مضطرب باشد.

با این حال، مزیت اصلی حالت هیپنوتیزم افزایش تلقین پذیری و دسترسی به ارتباطات ذهن و بدن و پردازش ناخودآگاه است. هیپنوتیزم به خودی خود یک درمان نیست، بلکه می تواند به عنوان ابزاری در نظر گرفته شود که روند بهبود روانی را تسهیل می کند. هیپنوتیزم غیرممکن ها را ممکن نمی کند، اما می تواند به افراد کمک کند آنچه را که برایشان ممکن است باور کرده و تجربه کنند.

حالت های خواب آور در طول تاریخ بشر به نام های مختلف برای درمان استفاده شده است. اما به دلیل ماهیت عجیبش، توسط برخی به عنوان چیزی مرموز و جادویی به تصویر کشیده شده است. مطالعه هیپنوتیزم پیچیده است و عوامل زیادی مانند زمینه، انتظارات و شخصیت بر پاسخ هیپنوتیزم تأثیر می گذارد.

ما باید از کلمات برای تحریک ایده ها استفاده کنیم. برای ورود به حالت هیپنوتیزمی باید توجه متمرکز شود و راه های زیادی برای رسیدن به این هدف وجود دارد. شعله شمع یا صفحه کامپیوتر می تواند یک تمرکز بصری باشد. تمرکز شنوایی ممکن است موسیقی یا آواز باشد و القاء ممکن است شامل آرامش عضلانی باشد.

بازار هیپنوتیزم در شبکه های اجتماعی / هیپنوتیزم چیست و آیا اصلا منطقی است؟

آیا همه مردم هیپنوتیزم می شوند؟

در فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی، هیپنوتیزم اغلب به این معنا به تصویر کشیده می‌شود که فردی که در کار مهارت بالایی دارد، می‌تواند تنها با خیره شدن در چشمان شخص دیگری را هیپنوتیزم کرده و کنترل کند. در اینجا مجدداً باید یادآور شد که هیپنوتیزم در واقع نوعی تلقین پذیری است و اولاً اگر شخصی نمی خواهد هیپنوتیزم شود و ثانیاً اگر شخصی می خواهد هیپنوتیزم شود همه افراد توانایی انجام این کار را ندارند. افراد با تلقین پذیری بالا تمایل دارند به هیپنوتیزم بهتر پاسخ دهند و تحقیقات نشان داده است که تلقین پذیری یا هیپنوتیزم پذیری یک ویژگی ژنتیکی است.

آیا تغییرات ناشی از هیپنوتیزم دائمی است؟

تحقیقات نشان می‌دهد که تغییراتی که با استفاده از هیپنوتیزم برای کاهش استرس یا درد ایجاد می‌شود بسیار کوتاه‌مدت است و گاهی تنها چند ساعت طول می‌کشد. و برای اینکه اثربخشی هیپنوتیزم را در زندگی روزمره احساس کنید، نیاز به تکرار و زمان زیادی دارد. نکته دیگر این است که هیپنوتیزم به تنهایی درمان کننده مشکلات روانی نیست و معمولاً همراه با سایر انواع روان درمانی استفاده می شود.

به طور کلی هیپنوتیزم امروزه روشی علمی برای تسکین درد، استرس و مشکلات روحی و روانی است که تا حدودی می تواند موثر باشد اما نمی تواند معجزه کند. اگر با تبلیغات هیپنوتیزم در رسانه های مختلف مانند «خود هیپنوتیزم برای جذب عشق»، «فراموش کردن خاطرات گذشته با هیپنوتیزم» و مواردی از این دست برخورد کردید، به یاد داشته باشید که باید انتظارات و انتظارات واقع بینانه از این رویکرد علمی داشته باشید، زیرا اینها تبلیغات هستند. شما بر این باورید که طمع برای سود تنها منجر به ناامیدی و ناامیدی بیشتر می شود.

منبع: ncbi

بیشتر بخوانید: سریال ها چه تاثیری روی افرادی که در دنیای واقعی به جلسات درمانی/روان درمانی می روند می گذارد؟

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا