دانستنی ها

بعد از سرماخوردگی چگونه خانه را ضدعفونی کنیم؟

هنگامی که سرماخوردگی یا آنفولانزا دارید، برخی از اقلام خانگی می توانند به محل رشد میکروب ها تبدیل شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث، پس از سرماخوردگی چند وسیله پرکاربرد وجود دارد که باید به درستی ضدعفونی شوند.

هنگامی که شما یا یکی از اعضای خانواده تان به سرماخوردگی یا آنفولانزا مبتلا می شوید، یکی از نگرانی های اصلی این است که چگونه از گسترش عفونت جلوگیری کنید. از آنجایی که بیماری‌های تنفسی می‌توانند تا دو هفته مسری باشند، ضدعفونی کردن ناحیه مشترک ضروری است.

سرماخوردگی توسط گروهی از ویروس‌ها، معمولاً راینوویروس، ایجاد می‌شود که عمدتاً از طریق هوا و سایر افراد آلوده به ویروس سرماخوردگی منتشر می‌شوند.

در اینجا برخی از لوازم خانگی که کارشناسان می گویند باید بلافاصله پس از بیماری ضدعفونی شوند و همچنین نکات اضافی برای تازه نگه داشتن خانه در فصل سرما و آنفولانزا آورده شده است.

چیزهایی که باید بعد از سرماخوردگی کاملا تمیز کنید

در حالی که تمیز کردن کل خانه از بالا به پایین برای گفتن “خداحافظ” با میکروب های فصلی ایده آل است، چند مورد خاص وجود دارد که شایسته توجه شما هستند.

ملحفه و بالش

پس از تمام شدن سرماخوردگی، حتما تمام ملحفه های اتاق خواب خود را داخل ماشین لباسشویی بیندازید.

Piyal Alam، متخصص طب خانواده می گوید: «ما در زمان بیماری زمان زیادی را به استراحت در رختخواب خود می گذرانیم. پاتوژن ها و عوامل بیماری زا پتانسیل انتشار دارند و بهترین کار برای به حداقل رساندن خطر انتقال بیماری، تمیز کردن ملحفه و بالش با لباسشویی است.

اتاق خواب همچنین بهترین مکان برای شروع تمیز کردن است، زیرا می تواند به سرعت به یکی از کثیف ترین مناطق خانه تبدیل شود.

حوله

حوله ها مانند روتختی و روبالشی نیز می توانند بقایای عفونت را حمل کرده و آن را به سایر اعضای خانواده منتقل کنند. به طور کلی، شستن یا تعویض حوله یک بار در هفته تمرین خوبی است زیرا حوله می تواند حاوی مایعات بدن و عوامل بیماری زا باشد.

علائم سرماخوردگی مانند آبریزش بینی و سرفه می تواند مایعات بدن را در هوا آزاد کند و اغلب وسایل خانه مانند حوله را آلوده کند. یا ممکن است از حوله برای پاک کردن بینی خود استفاده کرده باشید، اما بهتر است حوله های حمام را همراه با حوله در ماشین لباسشویی بیندازید.

ظروف

اگرچه ممکن است استفاده مجدد از همان لیوان برای چای در طول روز یا هفته وسوسه انگیز باشد، اما بهتر است پس از یک بار استفاده، لیوان را بشویید و مجددا استفاده کنید.

ظروف می توانند به سرعت میکروب ها را در خود جای دهند. بنابراین نه تنها پس از هر بار استفاده باید این ظروف را تمیز کنید، بلکه باید از به اشتراک گذاشتن لیوان و ظروف با دیگران خودداری کنید.

برای محدود کردن عوامل بیماری زا، بهتر است در هنگام بیماری از وعده های غذایی مشترک استفاده نکنید. قبل از اینکه همه افراد خانه بیمار شوند، حتما ظروف را کاملا تمیز کنید تا خطر سرایت بیماری به آنها به حداقل برسد.

لوازم برقی

احتمالاً همیشه تلفن، لپ‌تاپ یا تبلت خود را همراه داشته‌اید، زیرا در رختخواب دراز کشیده‌اید و کاری جز خیره شدن به آنها نداشته‌اید. این دستگاه ها می توانند به سرعت به پناهگاهی امن برای میکروب ها تبدیل شوند.

یک مطالعه در سال 2022 نشان می دهد که تلفن هایی که به ندرت تمیز می شوند ممکن است مخزن قابل توجهی از عوامل بیماری زا باشند.

اسکات رابرتز، MD، استادیار و دانشیار بخش پزشکی پیشگیری از عفونت در دانشکده پزشکی ییل، گفت: «دستمال‌های ضدعفونی‌کننده وسایل الکترونیکی ممکن است به شما امکان استفاده ایمن از دستگاه را پس از یک دوره بیماری بدهد و خطر انتقال را کاهش دهد.

تمام سطوح لمسی بالا

فراموش نکنید که سطوح با لمس بالا، مانند میز حمام یا دستگیره درها را پاک کنید. کلیدهای چراغ، دستگیره درها و میزها باید ضدعفونی شوند تا ویروس هایی که در محیط باقی می مانند و خطر ابتلا به بیماری را افزایش دهند، از بین بروند.

به یاد داشته باشید که ویروس سرماخوردگی می تواند تا یک هفته روی سطوح باقی بماند. بنابراین، پاک کردن سطوحی که ممکن است ذرات آئروسل را حمل کنند بسیار عاقلانه است.

اقلامی که به شدت لمس شده اند یک تهدید بیماری عفونی برای سایر اعضای خانواده هستند، بنابراین تمیز کردن آنها را نیز در اولویت قرار دهید.

روش های دیگر برای تمیز کردن خانه پس از پایان بیماری

در حالی که اطمینان از تمیز بودن سطوح اصلی در هنگام بهبودی از یک بیماری اولویت اصلی است، کارشناسان می گویند چند قدم اضافی وجود دارد که می توانید برای تمیز کردن مجدد خانه خود بردارید.

توصیه می‌شود زباله‌ها و ملحفه‌ها را جدا نگه دارید، پنجره‌ها را باز بگذارید تا از تمیزی کامل هوای محیط اطمینان حاصل کنید و سطوح احتمالی که ممکن است با دیگران تماس پیدا کند ضدعفونی کنید.

سطوح را پاک کنید، جاروبرقی بکشید، لباس‌ها را بشویید، ظرف‌ها را بشویید و سطوح حمام از جمله میز، کف، توالت، سینک و دوش را تمیز کنید.

توجه داشته باشید که اگر می‌خواهید از ضدعفونی‌کننده استفاده کنید، بسته به اینکه فرد مبتلا به کووید (تمرکز بر تهویه/تهویه خانه)، RSV (از طریق تماس/لمس به سطوح پخش می‌شود)، نوروویروس (نیاز به دستمال‌های سفیدکننده یا دستمال‌های ضدعفونی کننده اسپورکشی دارد) باید این کار را انجام دهید و منازل و سطوح متفاوت آن را تمیز کنید.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا