اخبار روز

ایلان ماسک می گوید مشکل کمبود آب به راحتی قابل حل است. اما چطور؟

به گفته ایلان ماسک، تبدیل آب دریا به آب شیرین با استفاده از انرژی خورشیدی یک گزینه منطقی برای حل مشکل کمبود آب است.

آیا واقعاً مشکل کمبود آب جهانی قابل حل است؟

به گزارش دیجیاتو، تغییرات اقلیمی در دهه های اخیر باعث شده است که مشکل جهانی کمبود آب به میزان قابل توجهی بیش از گذشته افزایش یابد. در حال حاضر 2.3 میلیارد نفر در کشورهای دارای تنش آبی زندگی می کنند و حدود 4 میلیارد نفر حداقل برای یک ماه از سال با مشکلات ناشی از تنش آبی روبرو هستند.

هدف از برگزاری جلسات انجمن جهانی آب ارائه راهکارها و نظرات کارشناسان، سیاستمداران و فعالان این حوزه است که امسال در بالی اندونزی برگزار شد. رئیس جمهور اندونزی در این دیدار با اشاره به اهمیت پرداختن به پایداری منابع آبی خاطرنشان کرد: حفظ کیفیت و دسترسی به این منابع به دلیل تغییرات اقلیمی و آسیب های زیست محیطی دشوار است.

الون ماسک یکی او یکی از کسانی بود که از سوی انجمن جهانی آب دعوت شده بود تا در یک جلسه پرسش و پاسخ و ارائه کوتاهی نظر خود را بیان کند. هدف اصلی او از سفر البته اطلاع رسانی برخی از قابلیت های سرویس اینترنت ماهواره ای استارلینک بود. اما او نظرات خود را در مورد مسائل دیگر با رسانه ها در میان گذاشته است.

ظاهرا این میلیاردر فناوری به حل مشکل جهانی کم آبی بسیار خوشبین است و معتقد است راه حل های مختلفی بر اساس فناوری های جدید وجود دارد که اکنون مقرون به صرفه به نظر می رسد و می تواند مشکل مذکور را حل کند. وی مطالعاتی را که مشکل کم آبی را نامحلول می دانند مضحک دانسته و داده های آنها را به دلیل استفاده از قیمت های گذشته قدیمی می دانند.

ماسک در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: فرآیند شیرین سازی آب نمک هزینه های قابل توجهی را در پی دارد و اکنون می توان از این روش برای به دست آوردن آب شیرین باکیفیت استفاده کرد. همچنین پیشرفت های زیادی در زمینه افزایش عملکرد فرآیند نمک زدایی صورت گرفته است که استفاده از این مسیر را به بهترین گزینه در حال حاضر تبدیل کرده است.

البته به نظر او راه حل نهایی بسته به وضعیت هر منطقه متفاوت خواهد بود. با این حال، در نهایت، کاهش هزینه های نمک زدایی آن را به گزینه ای منطقی برای مصرف انسانی و حتی کشاورزی مدرن (مانند کشاورزی هیدروپونیک) تبدیل کرده است.

مصرف انرژی بالا یکی یکی از عوامل محدود کننده تبدیل آب دریا به آب شیرین است و ایلان ماسک معتقد است با استفاده از منابع تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی می توان برق مورد نیاز برای فرآیند نمک زدایی را تامین کرد. هزینه های مربوط به تولید انرژی خورشیدی و ذخیره آن (به عنوان مثال قیمت باتری ها) در سال های اخیر کاهش یافته است و فرآیندهای فوق را مقرون به صرفه کرده است.

اظهارات ایلان ماسک چقدر به واقعیت نزدیک است؟

به گفته موسسه Renew Economy، هزینه انرژی خورشیدی بین سال‌های 2010 تا 2022 به میزان 88 درصد کاهش یافت و اکنون در برخی کشورها گزینه ارزان‌تری نسبت به سوخت‌های فسیلی است.

همین مشکل در مورد استخراج آب شیرین از دریا از طریق فرآیند نمک زدایی نیز صدق می کند. در سال 2021، عربستان سعودی توانست رکورد بهره وری جهانی را بشکند و با استفاده از فناوری اسمز معکوس، روزانه 5000 متر مکعب آب شیرین تولید کند و تنها 2271 کیلووات ساعت برق مصرف کند. همچنین پیش بینی می شود با راه اندازی کارخانه آب شیرین کن سورک بی در سال جاری، قیمت هر متر مکعب آب شیرین کن به رکورد 0.41 دلار برسد.

اما مشکل اصلی زمانی مشخص می شود که هزینه راه اندازی آب شیرین کن ها و آب شیرین کن ها را در نظر بگیریم. به عنوان مثال، سورک B حدود 600 میلیون دلار برای ساخت و بهره برداری هزینه کرد. رقمی که برای کشورهای عربی با بودجه غنی توسعه چندان زیاد به نظر نمی رسد.

با این حال، باید توجه داشته باشیم که بسیاری از کشورهایی که از کمبود آب رنج می برند، اقتصاد قوی ندارند. به عنوان مثال، جمهوری دموکراتیک کنگو در آفریقا خانه تقریباً 105 میلیون نفر است که 54 درصد از آنها در دسترسی به آب مشکل دارند و 64 درصد از جمعیت در فقر شدید زندگی می کنند. موانع اصلی مربوط به کارایی یا فناوری نیستند. آنچه بسیار جدی تر است دسترسی به منابع مالی برای سرمایه گذاری در زیرساخت ها است.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا