دانستنی ها

آسیب‌هایی که بعد از ورزش کردن و خوب غذا نخوردن به بدن شما وارد میشود! | جزئیات

اگر به ایده خوردن هر چیزی که دلتان می‌خواهد، بدون توجه به عواقب آن، پایبند باشید، ممکن است این ایده مانند یک رویا آسان به نظر برسد.

مثلا اگر شما هفته‌ای ۳۰ تا ۴۰ کیلومتر دو می‌دوید ولی به طور منظم برای شام از فست فود استفاده می‌کنید یا روزهای هفته دقت می‌کنید ولی در روزهای آخر هفته بدون هیچ دغدغه‌ای پرخوری می‌کنید. همچنین اگر آشپزخانه‌ی شما پر از چیپس، پفک و نوشابه است و شما فکر می‌کنید تمرینات و ورزش شما اجازه می‌دهد تا همه‌ی این مواد غذایی با استفاده از کالری‌های خود بسوزانید، ممکن است این ایده در نگاه اول جذاب به نظر برسد، اما توصیه ما این است که به عواقب مصرف چنین موادی و نیز ارتباط آن با تمرینات ورزشی مورد علاقه‌ی خود، توجه کنید.

ایده خوردن هر چیزی که می خواهید بدون فکر کردن به عواقب آن ممکن است مانند یک رویا به نظر برسد. به خصوص اگر خودتان را متقاعد کرده باشید که در جلسه تمرین بعدی کالری بسوزانید.

اما کارشناسان می گویند مهم نیست که چقدر طولانی یا سخت ورزش می کنید، ورزش نمی تواند اثرات رژیم غذایی نامناسب را کاملاً معکوس کند. در واقع، حتی اگر لاغر به نظر برسید، ممکن است ناسالم باشید.

اصطلاح “چربی لاغر” در شبکه های اجتماعی برای توصیف فردی که لاغر به نظر می رسد اما درصد چربی بدن بالایی دارد استفاده می شود. یک ورزشکار معمولی ممکن است چربی زیر جلدی بسیار کمی داشته باشد (چربی زیر پوست شما، به راحتی قابل لمس است) اما چربی احشایی (یا چربی احشایی) زیادی داشته باشد. این لایه پنهان چربی کمتر قابل مشاهده است زیرا اندام های داخلی شما را احاطه کرده است.

دکتر کالین کریکر، فیزیولوژیست ورزشی و دانشیار سلامت در دانشگاه های‌پوینت کارولینای شمالی، در مورد تأثیر ذخیره چربی‌های احشایی در بدن، به این نتیجه رسیده است که این نوع چربی‌ها دارای خطر بیشتری نسبت به چربی‌های زیرپوستی هستند. این تجمع چربی احشایی، عمدتاً به دلیل مصرف مواد غذایی پرمصرفی که شامل قند، نمک و کربوهیدرات هستند، اتفاق می‌افتد و می‌تواند با خطراتی مشابه با افراد چاق همراه باشد.

میزان بالای چربی‌های احشایی که در سراسر بدن تجمع پیدا می‌کنند، می‌تواند منجر به رسوب گرفتن در شریان‌ها و باریک شدن آن‌ها شود. این انسداد که با نام «آترواسکلروز» شناخته می‌شود، می‌تواند جریان خون رسانی به سایر بافت‌های بدن را مختل کرده و خطر ابتلای شخص به حمله قلبی و سکته را افزایش دهد. به همین دلیل، بهتر است به اندازه‌ای چربی و کربوهیدرات مصرف کنید که بدن شما نیاز دارد و بیشتر از آن نمی‌خواهد.

در واقع، اگر ورزش کنید و از رژیم غذایی سالم غافل شوید، خطر مرگ زودرس را افزایش می دهید.

در یکی از بزرگترین مطالعاتی که اثرات فعالیت بدنی و کیفیت رژیم غذایی را بررسی می‌کرد، محققان قبلاً دریافتند افرادی که به طور منظم ورزش می‌کنند اما هر چه می‌خواهند می‌خورند، در مقایسه با افرادی که هم ورزش می‌کنند و هم به طور سالم غذا می‌خورند، در معرض خطر مرگ بیشتری قرار دارند.

اگر می خواهید وزن کم کنید، نکته مهم این است که کالری دریافتی خود را کاهش دهید تا کالری بیشتری نسبت به مصرف کالری بسوزانید. با این حال، مصرف منظم غذاهای پرکالری و چرب می تواند این کار را دشوار کند. دکتر. کراکر می‌گوید: «شما کالری زیادی مصرف می‌کنید و در نتیجه، در درازمدت بیش از آن چیزی که فرد می‌تواند تحمل کند، ورزش می‌کنید».

کسانی که طرفدار آزادی بیشتر در رژیم غذایی هستند ممکن است بگویند که زمان بیشتری را صرف ورزش یا شرکت در یک تمرین شدیدتر می کنند. گریس دروچا، متخصص تغذیه و سخنگوی آکادمی تغذیه آمریکا، می‌گوید، اما اگر انرژی لازم را برای بدن خود تامین نکنید، کارساز نیست. این به این دلیل است که غذاهای ناسالم و نوشیدنی های شیرین پر از کالری های خالی یا غیر مغذی هستند.

غذاهای فرآوری شده مانند نوشابه و ساندویچ های فست فود ارزش غذایی کمی دارند یا اصلا ارزش غذایی ندارند. با کمبود ویتامین‌ها، پروتئین و فیبر در بدن (که به شما کمک می‌کند احساس سیری کنید)، فکر کردن به ورزش در زمانی که دائماً احساس گرسنگی می‌کنید، دشوار است.

دروچا می افزاید: «افرادی که رژیم غذایی مناسب و مغذی ندارند، اغلب همیشه گرسنه و بداخلاق هستند و هیچ انگیزه ای برای ورزش ندارند.

غذاهای غیرمغذی ممکن است در ابتدا انرژی موقتی به همراه داشته باشند، اما برای حفظ تحرک بدنی طولانی یا شدت بالا، کافی نیستند. این نوع غذاها باعث کاهش انرژی و احساس خستگی زودرس شده و به طور کلی نمی‌توانند نیازهای بدن را برآورده کنند. علاوه بر این، این نوع غذاها به دلیل بار بیش از حد بر روی سیستم گوارش، ممکن است باعث مشکلات گوارشی نیز شوند.

در واقع، برای حفظ سلامتی و تحرکات بدنی، مواد مغذی مناسب بسیار مهم هستند. زیرا آن‌ها قابلیت ارائه انرژی پایدار و به موقع به بدن را دارند.

همچنین، مصرف غذاهای غیرمغذی می‌تواند عاملی برای چاقی و نارسایی‌های سلامتی باشد. به طوری که اگر کالری‌های اضافی ناراحت‌کننده در شکل چربی در بدن ذخیره نشوند، مشکلات دیگری مانند دیابت و بیماری‌های قلبی‌عروقی ممکن است به وجود آید.

بنابراین، برای حفظ سلامتی و تحرکات بدنی، می‌توانید از تازه و سالم غذاهایی مانند میوه‌ها، سبزیجات، غلات، پروتئین‌های سالم مانند ماهی و مرغ استفاده کنید. همچنین، می‌توانید از حبوبات، تخمها و میوه‌های خشک برای تامین انرژی مورد نیاز خود استفاده کنید.

همچنین، مهم است که در تغذیه خود تنوع را رعایت کنید. نباید فقط به یک دسته از مواد غذایی پایبند باشید، بلکه بهتر است تمامی گروه‌های غذایی را در رژیم تغذیه‌ای خود لحاظ کنید.

در کل، برای حفظ سلامتی، ارزش غذایی مواد مصرفی را مورد بررسی قرار دهید و در رژیم تغذیه‌ای خود تنوع ایجاد کنید. این راهکارها می‌تواند باعث افزایش انرژی و تحرکات بدنی شما شود.

منبع: یورونیوز

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا