اخبار روز

وزیر قدیم از وزیر جدید می پرسد: در صورتی که مشکل کمبود معلم به دولت قبل مربوط می شود، آیا خودمان مشکل نداشتیم؟!/جزئیات

این سوال هنوز هم وجود دارد که اگر اقدامات دولت قبلی منجر به کمبود معلم شده است، چرا مشکلات در بازگشایی مدارس در سال‌های 92 تا 1401 دیده نشد. در سال تحصیلی جاری عامل اصلی، سوءمدیریت در رده‌های متعدد در وزارتخانه و ادارات کل استان‌ها بوده که مسوولین آموزش و پرورش را به فرافکنی مجبور کرده است.

علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در دولت اول روحانی دراعتماد  نوشت: طبق اعلام وزارت آموزش و پرورش برای تکمیل کادر مدارس به حدود 34 هزار معلم نیاز است. وزیر محترم در کلیپی چند دقیقه ای تقصیر اصلی کمبود نیروی انسانی را متوجه دولت قبل و به ویژه دولت اول آقای روحانی که من مسئولیت آن وزارتخانه را برعهده داشتم گذاشتند.

با اینکه قصد نداشتم وارد موضوع بشوم و به کم کاری و بی اطلاعی رهبری وزارتخانه در دولت سیزدهم اشاره کنم، اما این بار متهم به عدم انجام کارمان هستم! اما با توجه به صحبت های ایشان معلوم شد که من مخاطب سخنان او هستم.

برای اطلاع رسانی و تشویق جامعه فرهنگی به ویژه معلمان پرتلاش چند نکته را یادآور می شوم:

1- با حکم آقای روحانی در 29 مرداد در سال 92 به عنوان سرپرست وزارت آموزش و پرورش منصوب شدم. اجرای سند تحول که در دولت آقای احمدی نژاد با اضافه شدن پایه ششم به مقطع ابتدایی و حذف پایه اول از دوره راهنمایی، ساختار نیروی انسانی آموزش و پرورش را به قدری مختل کرده بود. نیاز به 24000 تعداد معلمان پایه ششم ابتدایی افزایش یافت. در عوض در تعداد معلمان کلاس اولی با تورم مواجه بودیم.

2- این پدیده کمبود نیروی کار در دوره ابتدایی و تورم نیروی کار در دوره راهنمایی ناشی از اجرای شتابزده سند تحول، ساماندهی و ارتقای نیروی کار را در اولویت فعالیت های دولت یازدهم قرار داده است.

3- استقرار 160 هزار نیروی انسانی در دولت دهم (دولت دوم آقای احمدی نژاد) با کمترین تخصص تحت عنوان مهر آفرین که کمتر پاسخگوی نیازهای آموزشی بود، دولت آقای روحانی را به سمت ساماندهی و ارتقای نیروی انسانی سوق داد، بدون اینکه انتقادی به دولت قبلی وارد شود.

4- با تصویب این طرح، مدارس توانستند در 32 روزی که تا بازگشایی فرصت داشتیم، حتی با یک روز تاخیر، به موقع بازگشایی شوند. مشکل اصلی این بود که معلم ابتدایی همه دروس را تدریس می کند اما معلم راهنمایی و دبیرستان متخصص است و نمی توان از وجود معلم فیزیک متوسطه به عنوان معلم ابتدایی بهره برد.

5- در هشت سال دولت قبل مدارس با کیفیت بالا هر سال و به موقع بازگشایی می شدند که قابل بررسی است.

6- از دستاوردهای سازمان پرسنلی علیرغم افزایش 500 هزار دانش آموز، همگانی شدن آموزش و پرورش در سراسر کشور (تعداد 120 مدرسه با یک دانش آموز، توسعه مدارس روزانه و عصرانه، مراکز روستایی و …) و بازنشستگی 100 هزار معلم است. میزان پرداخت هفتگی شهریه تا سقف 300000 ساعت کاهش یافته است.

7- دهه  آخر اسفند- من اسمش را می گذارم لیله‌القدر  آموزش و پرورش، زمان حساسی است برای پرداخت به موقع حقوق همکاران.

در دهه آخر اسفند هیچ مدیری در دولت آقای روحانی وجود نداشته است که به کربلا مشرف شودو هیچ مدیری در حج شرکت نکرد و نیروی کار مورد نیاز برای بازگشایی مدارس را سازماندهی کرد.

8- علت این مشکلات در این است که از پتانسیل های بخش غیردولتی استفاده نمی شود.

هنوز این سوال مطرح می شود که چرا در بازگشایی مدارس در سال های 92 تا 1401 اختلالی ایجاد نشد اگر این مشکل ناشی از اقدامات دولت قبلی بود؟ در سال تحصیلی جاری دلیل اصلی سوء مدیریت در سطوح مختلف در وزارتخانه ها و ادارات کل استان هاست که مسئولان آموزش و پرورش را مجبور به انجام پروژه ها کرده است.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا