اخبار روز

اگر فقط غذای آب پز و بخار پز بخورید چه اتفاقی برای شما می افتد؟

همشهری آنلاین نوشت: آمارهای نگران کننده ای از رشد روزافزون برخی بیماری ها در کشور وجود دارد که 50 درصد آن ناشی از عادات بد غذایی است، عاداتی که در صورت اصلاح، 50 درصد از بار بیماری ها در نظام سلامت کاسته می شود.

۲۴ مهر (16 اکتبر) روز جهانی غذا است و از سال 1945 تا به امروز برنامه های ویژه ای در 150 کشور جهان برای افزایش آگاهی و درک عمومی از گرسنگی و فقر اجرا شده است. غذا به قدری مهم است که بی توجهی به آن می تواند منجر به تشدید بیماری های غیر واگیر (NCDs) شود.

این در حالی است که مطالعات علمی زیادی در ایران انجام شده و مقالات معتبری منتشر شده است که نشان می دهد حدود 55 درصد از بیماری های غیرواگیر دارای فاکتور تغذیه ای هستند. یعنی اگر برنامه غذایی افراد مختلف جامعه شامل 5 گروه اصلی غذایی در عرض 24 ساعت باشد; اگر کربوهیدرات‌ها و قندها، چربی‌ها، پروتئین‌ها، میوه‌ها و سبزیجات و شیر و لبنیات را در نظر بگیرید و انرژی خود را از همه این گروه‌های غذایی دریافت کنید، بار بیماری‌های غیرواگیر (NCD) بر سیستم مراقبت‌های بهداشتی تا 50 کاهش می‌یابد. ٪.

بررسی فرهنگ تغذیه در بین ایرانیان نشان می دهد که عادات غذایی نادرست آنها را بیمارتر کرده و نظام سلامت با آمارهای نگران کننده ای از اضافه وزن، چاقی، دیابت، فشار خون، بیماری های قلبی عروقی و آلزایمر مواجه است.

جلال الدین میرزایی رزاز، رئیس انجمن تغذیه ایران و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، هنگام توضیح این عادات غذایی به نکات جالبی اشاره می کند که تغییر این عادات غذایی سلامت افراد را کمتر در معرض خطر قرار می دهد.

از ضایعات غذا گرفته تا غذاهای بیش از حد پخته شده

میرزایی رزاز ضایعات غذایی و تولید قابل توجه ضایعات غذایی را اولین و مهم ترین عادت بد غذایی مردم ایران می داند و می گوید: ضایعات مواد غذایی در ایران 35 میلیون تن و در اتحادیه اروپا 90 میلیون تن در سال است. بیشتر زباله ها از نان، میوه، برنج و سبزیجات می آید. اصلاح این فرهنگ می تواند کمک موثری به تثبیت امنیت غذایی و حل مشکل سوء تغذیه در میان افراد کم درآمد کند.

به گفته دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، نحوه فرآوری و طبخ غذا با سبک زندگی ایرانیان مناسب نیست و در ادامه توضیح می دهد: بدترین روش های پخت غذا را داریم. از جمله غذاهای سرخ شده که جزء سبد اصلی وعده های غذایی روزانه هستند. مصرف زیاد غذاهای سرخ شده برای سلامتی شما مضر است. درست است که برخی از غذاهای سنتی ما شامل سرخ کردنی است، اما این روش را باید به تف کردن و غوطه ور نکردن غذا در روغن محدود کرد. خانواده های ایرانی از همان ابتدا ذائقه فرزندان خود را به غذاهای بسیار چرب و سرخ شده عادت می دهند و تغییر این ذائقه در سنین نوجوانی دشوار خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه زمان پخت یکی دیگر از مشکلات است، خاطرنشان می کند: گاهی پیش می آید که 7 تا 8 ساعت غذا را بپزیم و نتیجه آن کاهش کیفیت غذا است. پخت بیش از حد باعث آسیب بیشتر می شود. از مواد مغذی تغذیه می کند. در این زمینه بهتر است از زودپز استفاده کنید یا زمان پخت را به طرق مختلف کاهش دهید. این یک تصور اشتباه است که پخت طولانی به معنای سفت شدن غذا است. هر چه بیشتر پخته شوند، کیفیت آنها بدتر می شود.

رژیم غذایی نامتعادل در یک زندگی شور

رئیس انجمن تغذیه ایران مصرف سرانه نمک ایرانی ها را دو برابر دنیا اعلام می کند و این سرانه مصرف در دنیا را 5 گرم در روز عنوان می کند و می گوید: سرانه مصرف نمک در ایران بیش از 10 گرم است. مصرف نمک منجر به افزایش فشار خون در سنین مختلف به خصوص در میانسالی می شود. عوارض شامل فشار خون، بزرگ شدن عضله قلب، نارسایی قلبی، بیماری کلیوی، سنگ کلیه، پوکی استخوان، سرطان معده و سکته است.

وی ادامه می دهد: یکی دیگر از فرهنگ های غلط رژیم غذایی در کشور ما تمرکز برخی از اقشار جامعه بر رژیم های غذایی خاص و رعایت افراط در برخی غذاها است. به عنوان مثال، برخی افراد فقط کربوهیدرات یا پروتئین می خورند. ما رژیم غذایی متنوع و متعادلی نمی خوریم و رژیم غذایی تک غذایی در بین مردم ایران رواج دارد. رژیم غذایی متنوع به این معنی است که 5 گروه غذایی وجود دارد. اینها شامل کربوهیدرات ها و قندها، چربی ها، پروتئین ها، میوه ها و سبزیجات و شیر و لبنیات است، بنابراین افراد می توانند انرژی خود را از همه این گروه های غذایی به نسبت های مختلف هر روز دریافت کنند.

میرزایی رزاز درباره مضرات حذف برخی غذاها از برنامه غذایی روزانه با رعایت رژیم های تک غذایی می گوید: عادات غذایی در همه اقشار جامعه و بدون توجه به مشکلات اقتصادی که منجر به کاهش قدرت خرید غذا می شود، ایراداتی دارد. ما با افرادی روبه‌رو هستیم که سعی می‌کنند از سبد خواربارشان یک ماده غذایی تهیه کنند. ما افراد تحصیل کرده و دانشگاهی داریم که می گویند روغن آشپزی را از زندگی خود حذف کرده اند. این در حالی است که 30 درصد انرژی دریافتی باید از روغن ها تامین شود و اگر اینها را حذف کنیم ظرف چند ماه فرد دچار سوء جذب می شود.

وی تاکید می کند: با حذف روغن خوراکی 4 ویتامین اصلی (A، E، K و…) دی)، محلول در چربی، جذب بدن نمی شود. این افراد همچنین به این موضوع افتخار می کنند که مثلاً چندین ماه به روغن دست نزده و غذا را به صورت آب پز و خورشتی دریافت کرده اند، در حالی که این اقدام در درازمدت برای آنها عوارض جدی و بیماری زا خواهد داشت.

برخی از افراد نیز از خوردن غذاهایی مانند نان، برنج و سیب زمینی پرهیز می کنند که نیاز اولیه بدن به کربوهیدرات را مختل کرده و آنها را بدون انرژی می گذارد. این فرآیند بدن را در واکنش های بسیار دشواری قرار می دهد، بنابراین هر چیزی که می خوریم در نهایت به گلوکز تبدیل می شود. با این حال، بدن وارد فرآیند پیچیده ای می شود که مضر است.

روغن هایی که باعث سرطان می شوند

رئیس انجمن تغذیه ایران مصرف فست فود و غذا خوردن در خارج از خانواده را از دیگر عادات غذایی عنوان می کند و می گوید: جامعه امروزی ما تمایل زیادی به مصرف فست فود و غذاهای آماده خارج از خانه دارد. مشکل این غذاها. این است که آنها با اصول اولیه تغذیه مطابقت ندارند. به عنوان مثال، روغن سرخ کردنی که برای تهیه این غذاها استفاده می شود، معمولاً باقی مانده و آب پز می شود. این روغن ها را بعد از هر پخت عوض نمی کنید و وقتی کم شد اضافه می کنید.

وی ادامه می دهد: این روغن ها که روزانه 10 تا 12 ساعت پخته می شوند، رادیکال های آزاد و مواد سرطان زا تولید می کنند که با غذا مصرف می کنیم و از مضر بودن آن ها آگاه نیستیم. این آمارهای نگران کننده در مورد رشد روزافزون بیماری ها به دلیل همین جزئیات است که ما به آنها توجه نمی کنیم.

میرزا رزاز در پاسخ به این سوال که آیا باید فست فود را به طور کامل حذف کرد یا اینکه می توان آن را در خانه تهیه کرد، پاسخ می دهد: «به هر حال خواسته جامعه امروزی استفاده از چنین غذاهایی است و اگر در خانه تهیه کنند، «همچنین. ” خیلی بیشتر است. سالم تر خواهد بود. البته استفاده از این غذاها مانند سوسیس و کالباس نباید جزء اصلی برنامه غذایی افراد باشد، مصرف یک یا دو بار در ماه مشکلی ایجاد نمی کند زیرا این محصولات معمولاً بی کیفیت هستند.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا