اخبار روز

اگر این علائم را دارید، فوراً به پزشک مراجعه کنید

سلامت نیوز نوشت: بیماری کبد چرب که به آن استئاتوز کبدی نیز می گویند، بیماری است که با تجمع چربی در سلول های کبد مشخص می شود و به طور فزاینده ای در سراسر جهان در حال گسترش است.

این بیماری می تواند از یک بیماری خفیف تا یک شکل جدی تر باشد که می تواند منجر به آسیب و عوارض کبدی شود. اگرچه بیماری کبد چرب اغلب علائمی ندارد، اما برخی از مشکلات گوارشی وجود دارد که ممکن است نشان دهنده بیماری کبد باشد. اما چهار علامت اصلی گوارشی که نیاز به توجه و ارزیابی در افراد در معرض خطر یا تشخیص بیماری کبد چرب دارند:

دل درد

یکی از شایع ترین علائم مرتبط با بیماری شدید کبد چرب، درد یا ناراحتی شکم است. این درد اغلب به عنوان یک درد مبهم مزمن در سمت راست بالای شکم، جایی که کبد در آن قرار دارد، توصیف می‌شود و ممکن است با احساس پری یا نفخ همراه باشد. درد می تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد و پس از خوردن یک وعده غذایی چرب یا سنگین بدتر می شود. اگر مدام در ناحیه شکم احساس درد یا ناراحتی می کنید، حتما برای معاینه و تشخیص مناسب به پزشک مراجعه کنید.

تهوع و استفراغ

تهوع و استفراغ نیز می تواند نشان دهنده بیماری شدید کبد چرب باشد و زمانی که کبد پر از چربی است، ملتهب شده و عملکرد طبیعی آن را مختل می کند. این می تواند بر هضم و متابولیسم غذا تأثیر بگذارد و گاهی باعث تهوع و استفراغ شود. این علائم بعد از مصرف غذاهای چرب بیشتر دیده می شود. اگر تهوع و استفراغ مکرر همراه با سایر مشکلات گوارشی را تجربه می کنید، حتماً برای ارزیابی بیشتر به پزشک مراجعه کنید.

از دست دادن اشتها و کاهش وزن

در مراحل پیشرفته بیماری کبد چرب، کاهش اشتها و کاهش وزن ناخواسته ممکن است رخ دهد. این ممکن است به این دلیل باشد که کبد کمتر قادر به پردازش مواد مغذی و تولید صفرا برای کمک به هضم و جذب چربی ها است. این می تواند باعث شود بدن در جذب مواد مغذی مهم از غذا دچار مشکل شود و منجر به کاهش اشتها و کاهش وزن شود. اگر متوجه کاهش اشتها یا وزن قابل توجه و بدون دلیل شدید، توصیه می شود برای معاینه جامع به پزشک مراجعه کنید.

زردی

در موارد شدید بیماری کبد چرب، زردی پوست و چشم ممکن است رخ دهد. این امر به دلیل تجمع بیلی روبین، رنگدانه زردی است که هنگام تجزیه گلبول های قرمز تولید می شود. هنگامی که کبد نتواند به طور موثر بیلی روبین را پردازش کند، در بدن تجمع می یابد و منجر به زردی می شود. اگر متوجه زردی شدید، حتماً فوراً به پزشک مراجعه کنید.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا