اخبار روز

اگر ایران مداخله کند ما وارد جنگ خواهیم شد

یک ژنرال چهار ستاره بازنشسته آمریکایی گفت که اگر سوریه یا ایران فعالانه در جنگ اخیر بین حماس و اسرائیل مداخله کنند، ایالات متحده احتمالاً با نیروی دریایی و هوایی خود برای دفاع از موجودیت اسرائیل وارد جنگ خواهد شد.

به گزارش عصر ایران به نقل از سایت “Business Insider” ژنرال بری مک کافری روز یکشنبه در مصاحبه ای با ام اس ان بی سی گفت که اگر موجودیت اسرائیل تهدید شود، ایالات متحده مستقیماً با حملات هوایی و دریایی مداخله خواهد کرد.

این ژنرال آمریکایی گفت: اگر سایر همسایگان خاورمیانه ای اسرائیل در جنگ اخیر حماس و اسرائیل مداخله کنند، ایالات متحده آمریکا نیز برای دفاع از اسرائیل وارد جنگ خواهد شد. وی افزود: واشنگتن تحرکات کشورهایی مانند ایران و سوریه را در رابطه با تنش های نظامی اخیر در اسرائیل از نزدیک زیر نظر دارد.

ژنرال مک کافری درباره احتمال گسترش ابعاد و دامنه جنگ گفت: برای تشدید این تنش ها و این جنگ یکی از احتمالاتی که منتظر آن هستیم این است که آیا حزب الله با زرادخانه عظیم 100 هزار موشکی خود وارد جنگ شود یا خیر؟ آیا کرانه باختری نیز به این جنگ خواهد پیوست؟ و سوری ها و مصری ها چه خواهند کرد؟

مک کافری افزود: حمایت ما از اسرائیل بی قید و شرط خواهد بود و اگر شاهد مداخله نظامی سوریه و مداخله نظامی فعال ایران باشیم، وارد جنگ خواهیم شد.

شبه نظامیان حماس خواستار عملیات غافلگیرانه در روز شنبه شدند “طوفان الاقصی” آنها یک سری حملات غافلگیرکننده و حملات موشکی به اسرائیل انجام دادند که صدها نفر را کشتند و ده ها گروگان اسرائیلی را در مرز غزه اسیر کردند. در پاسخ، اسرائیل اعلام جنگ کرد.

به گفته نیروهای دفاعی اسرائیل، در حملات حماس 700 اسرائیلی کشته و 1500 نفر دیگر زخمی شدند. در همین حال خبرگزاری رویترز به نقل از وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد که دست کم 400 فلسطینی در حملات تلافی جویانه اسرائیل کشته شده اند.

ایالات متحده روز یکشنبه اعلام کرد که یک ناو هواپیمابر حامل ده ها جت جنگنده را برای گشت زنی در شرق مدیترانه و جلوگیری از جنگ همه جانبه با همسایگان اسرائیل به منطقه می فرستد.

مک کافری که در جنگ خلیج فارس (جنگ 1991 برای اخراج نیروهای صدام حسین از کویت) خدمت کرد و از سال 1994 تا 1996 فرماندهی جنوبی ایالات متحده را رهبری کرد، در این مصاحبه گفت: «نیروی دریایی ما چیزی بیش از یک نمایش است. قدرت از قبل به مدیترانه شرقی فرستاده شده بود.

وی خاطرنشان کرد که این ارزیابی خودش از درگیری است و “مطمقاً هیچ مقام آمریکایی در مورد ورود مستقیم به جنگ اینقدر صریح نخواهد بود.”

این ژنرال آمریکایی گفت: من می گویم اگر موجودیت کشور اسرائیل در خطر باشد، اگر ارتش سوریه مداخله کند، اگر حزب الله شروع به غلبه بر اسرائیلی ها کند، فکر می کنم در آن زمان مداخله خواهیم کرد. در حال بررسی فعالانه این موضوع همراه با نیروی هوایی و نیروی دریایی هستند.»

مک کافری افزود: با توجه به توانایی های زمینی ارتش اسرائیل، بعید است که ایالات متحده به اسرائیل نیرو بفرستد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا سایر متحدان آمریکا و اسرائیل نیز دست به اقدامی خواهند زد، گفت: صحبت در مورد چنین فرضی زود است زیرا در حال حاضر درگیری بین اسرائیل و حماس است.

او گفت: «من فکر می کنم بازدارندگی همان چیزی است که دولت بایدن در حال حاضر به دنبال آن است. اسرائیل خواهد بود.»

حزب‌الله لبنان روز یکشنبه اعلام کرد که موشک‌هایی به بلندی‌های جولان شلیک کرده است که اسرائیل در سال 1981 آن را از سوریه ضمیمه کرد.

این گروه گفت که این نارنجک ها برای همبستگی با “مقاومت فلسطین” بوده است.

روزنامه وال استریت ژورنال نیز روز یکشنبه در گزارشی مدعی شد که مقامات ایرانی از ماه اوت در حال رایزنی با حماس برای آماده شدن برای حمله به اسرائیل بوده اند.

اما آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، به صراحت گفت که مقامات آمریکایی «هنوز مدرکی مبنی بر اینکه ایران پشت این حمله خاص بوده است، ندارند».

در همین حال، وزارت خارجه مصر روز شنبه به اسرائیل درباره «عواقب شدید و جدی» تشدید تنش ها با فلسطینی ها هشدار داد.

رویترز گزارش داد که دولت قاهره از هر دو طرف خواست خویشتنداری کنند و از تلفات غیرنظامیان اجتناب کنند.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا