اخبار روز

اولین گام باشگاه هسته ای بریکس با حضور ایران

به گزارش مگتو، در این نشست با استناد به توانمندی های گروه بریکس در حوزه انرژی هسته ای، معاون اول شرکت دولتی روس اتم پیشنهاد تشکیل سازوکار جدید همکاری در قالب انجمن بین کشورهای عضو این سازمان را داد. گروه در این زمینه
کریل کاماروف گفت: کشورهای بریکس حدود 30 درصد از نیروگاه های هسته ای فعال جهان و حدود 70 درصد از نیروگاه های در حال ساخت را در اختیار دارند.
رئیس دپارتمان توسعه تجارت بین‌الملل روس اتم با بیان اینکه اعضای گروه بریکس طیف کاملی از فناوری‌های راکتور و سوخت را در اختیار دارند، گفت: ظرفیت نیروگاه هسته‌ای نصب شده باید سه برابر شود که دنیا تعیین کرده است. صنعت به عنوان یک هدف تا سال 2050 مشخص شود. گفته می شود این امر بدون مشارکت چشمگیر کشورهای بریکس غیرممکن خواهد بود.
به گزارش ایرنا، وی ادامه داد: با هدف دستیابی به این شاخص ها، شرکت دولتی روس اتم ایده ایجاد انجمنی در حوزه انرژی هسته ای، پلت فرم هسته ای بریکس را در چارچوب این گروه پیشنهاد کرد. که…» ظرفیت های فناورانه، تولیدی و لجستیکی کشورهای عضو را تثبیت می کند و امکان تبادل موثر تجربیات را فراهم می کند.
کاماروف گفت: این مجمع می تواند به ابزاری مهم برای حمایت از پروژه های بزرگ توسعه انرژی هسته ای تبدیل شود و در چارچوب پلتفرم هسته ای بریکس، هم کشورهای دارای تجربه طولانی مدت در این زمینه و هم کشورهایی که اخیرا وارد این عرصه شده اند. شرکت کن.” پیدا کنید اولویت را پیدا خواهید کرد.

استقبال از ایران
معاون سازمان انرژی اتمی ایران از پیشنهاد طرف روسی استقبال کرد و گفت: در چارچوب این مجمع، کشورها می توانند مشارکت واقعی در کربن زدایی انرژی و ارتقای کیفیت زندگی مردم از طریق توسعه پزشکی هسته ای و جوامع آموزشی داشته باشند. بر اساس نمونه هایی از پروژه های خود. انجام دادن
حسین درخشنده افزود: سازمان انرژی هسته‌ای ایران یک سازمان نوآورانه با تجربه در همکاری‌های بین‌المللی و توسعه مهارت است.
مدیرعامل شرکت تولید و توسعه انرژی اتمی ایران خاطرنشان کرد: کشورهای بریکس در زمینه اجرای پروژه ها در شرایط جغرافیایی مختلف با رویکردهای متفاوت در انتخاب فناوری ها تجربه دارند و همکاری مشترک این کشورها از این منظر ارزشمند است.

چین آماده تبادل تجربیات است
معاون شرکت ملی هسته ای چین نیز در سخنانی در این نشست گفت: چرخه سوخت هسته ای چین هنوز در مراحل ابتدایی است، اما به دستاوردهای قابل توجهی دست یافته است که با همکاری های بین المللی همه جانبه تضمین شده است.
شن یانفنگ افزود: به اشتراک گذاری تجربیات، راه حل های فناورانه و آموزش برای کشورهایی که به تازگی در مسیر توسعه انرژی هسته ای قرار گرفته اند کمک بسیار بزرگی در این روند است و چین مایل است تجربیات خود را با آنها در میان بگذارد.

تجربیات اعضای بریکس به توسعه تاسیسات هسته ای برزیل کمک می کنداز
لوئیس فرناندو پارولی، معاون شرکت انرژی هسته ای برزیل ENBPar نیز در سخنرانی ضبط شده در این نشست گفت: هدف برزیل ساخت نیروگاه های هسته ای جدید با فناوری های وارداتی است، در این بخش تجربه اعضای بریکس می تواند مفید باشد. منطقه ما در آینده نقش پیشرو در زمینه انرژی هسته ای ایفا خواهد کرد.

به آفریقای جنوبی خوش آمدید
لوییسو تیابشه از شرکت انرژی هسته ای آفریقای جنوبی (NECSA) نیز با استقبال از ایده ایجاد چارچوب همکاری جدید بین کشورهای عضو بریکس در زمینه انرژی هسته ای، گفت: ساخت نیروگاه های هسته ای جدید در این کشور می تواند مفید باشد. سکوی پرشی برای ارتقای این صنعت در سراسر قاره باشد. آفریقا، جایی که این فرآیند می تواند با همکاری کشورهای عضو بریکس طراحی شود.
بکی نکژومالو، رئیس دپارتمان تولید انرژی هسته ای آفریقای جنوبی نیز گفت: دولت ما در حال آماده شدن برای راه اندازی یک مناقصه بین المللی برای تحویل 2.5 گیگاوات ظرفیت هسته ای جدید است.
وی ادامه داد: از آنجایی که آفریقای جنوبی قصد دارد ظرفیت تولید انرژی هسته‌ای را گسترش دهد، اتحاد جدید تامین‌کنندگان فناوری هسته‌ای پیشرفته، شرکت‌های عامل و کارشناسان صنعت هسته‌ای می‌تواند چالش‌های ایجاد یک سیستم انرژی پایدار را برطرف کند. به غلبه بر انرژی کمک کنید.» با فقر مبارزه کنید و در نهایت کیفیت زندگی مردم را بهبود بخشید.

مصر و همکاری هسته ای
رئیس هیئت مدیره شرکت نیروگاه اتمی مصر نیز در این نشست گفت: مصر چندین دهه است که درگیر استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای از جمله بهره برداری از راکتورهای تحقیقاتی و تولید سوخت هسته ای بوده است. برای آنها. و مرحله جدید توسعه در دستور کار این کشور، ساخت نیروگاه اتمی الدبعه است.
امجد الوکیل افزود: چنین پروژه بزرگی در واقع صنعت جدیدی را شکل می دهد و تجربه مصر در رویکردهای اجرای پروژه ممکن است در کشورهای دیگر منطقه با ویژگی های مشابه مورد تقاضا باشد.

در این نشست گفته شد پیشنهاد تشکیل چارچوب جدید همکاری کشورهای عضو بریکس سندی غیرالزام آور برای نشست سران این گروه در آبان 1403 تحت فرآیندهای رسمی بین دولت ها در کازان روسیه قرار خواهد گرفت.

مجمع بین‌المللی انرژی هسته‌ای “Atomexpo-2024” که توسط شرکت دولتی روسیه “روساتوم” سازماندهی شده است، روز دوشنبه ششم برگزار شد. فروردین ماه 1403 در سیریوس روسیه شروع به کار کرد و کار خود را در عصر سه شنبه به پایان رساند.
این مجمع که وضعیت فعلی صنعت هسته ای جهانی را مورد بحث قرار می دهد، از سال 2009 هر ساله در روسیه برگزار می شود.
در این مجمع روسای شرکت های بزرگ صنعت هسته ای جهان، سازمان های دولتی، بین المللی و عمومی و تعدادی از صاحب نظران این حوزه حضور داشتند.

جمهوری اسلامی ایران نیز با برپایی غرفه در نمایشگاه جانبی این رویداد برای دومین بار دستاوردهای خود در حوزه صنعت هسته ای را به نمایش گذاشت.

311311

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا