اخبار روز

اولین شوک بازار در سال جاری با افزایش قیمت پیاز!


به گزارش مانیبان، گرانی پیاز و اخبار مربوط به گرانی و کمبود پیاز در بازار را باید اولین شوک غذایی سال جدید دانست.

مرکز آمار ایران از افزایش 30 درصدی قیمت پیاز خبر داد فروردین امسال بیش از سایر مواد غذایی مورد توجه قرار گرفته است و گزارش های رسمی و نظارتی بازار از ارقامی نزدیک به 45 هزار تومان در هر کیلو در بازار خبر می دهند. طبق سنت نانوشته سال های اخیر بار دیگر فصل سرما و یخبندان به عنوان متهم ردیف اول پرونده معرفی شد و بخشی از فعالان بازار موضوع را به رفع ممنوعیت صادرات پیاز مرتبط می دانند. وزارت جهاد کشاورزی از یک سو با دلایل و مدرک اتهام ممنوعیت صادرات پیاز را رد کرده و معتقد است که مازاد پیاز در هفته های آینده و با فرا رسیدن فصل گرما پایان می یابد. به خواست خدا

قیمت پیاز بر اساس آمار رسمی؛ جهش 30 درصدی در یک ماه

قیمت پیاز فروردین امسال بیش از هر غذای دیگری افزایش یافت. آمار ماهانه مرکز آمار ایران در قالب گزارشی با عنوان میانگین قیمت محصولات غذایی منتخب در مناطق شهری کشور حاکی از آن است که قیمت پیاز در اولین ماه سال جاری حدود 30 درصد نسبت به اسفند 1402 افزایش یافته است.

قیمت پیاز در پایان فروردین امسال بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، کیلویی 27 هزار و 20 تومان محاسبه شد که این رقم است. اسفند سال گذشته 20872 تومبا وجود داشت. به این ترتیب قیمت پیاز طی یک ماه کیلویی 6000 تومان و تقریبا 150 تومان افزایش یافته و رکورد افزایش قیمت مواد غذایی در اولین ماه سال را بالاتر از پرتقال، لیموترش، هویج و زنگوله قرار داده است فلفل. . گزارش های غیررسمی حکایت از اعداد و ارقام بیشتری در مورد قیمت پیاز در روزها و هفته های اخیر دارد و خود مرکز آمار نیز در بخشی از گزارش اخیر ارقامی را نزدیک به 45 هزار تومان در هر کیلو ذکر کرده است.

قیمت پیاز اولین شوک بازار در سال 1403 و قبل از گوشت، مرغ و سایر مواد غذایی بود و در هفته‌های اخیر داستان‌های زیادی در مورد مزخرفات آن گزارش شده است.

قیمت پیاز در بازار چقدر است؟

قیمت پیاز و ردپای اخبار مربوط به گرانی های سال اول در روزها و هفته های اخیر در تیتر سرویس اقتصادی بسیاری از رسانه ها قرار گرفته است. رسانه های رسمی از ارقام قیمت پیاز در بازار کیلویی 40 هزار تومان خبر می دهند و در همین خبر قیمت هایی حدود 25 هزار تومان در میادین تره بار ذکر شده است.

از سوی دیگر قیمت پیاز در فروشگاه های اینترنتی معروف به زیر کیلویی 40 هزار تومان نمی رسد و مشکل کمبود پیاز در برخی دیگر از فروشگاه ها همچنان ادامه دارد.

قیمت پیاز؛ اولین شوک بازار در سال 1403، قیمت پیاز طبق گزارش های رسمی و رصد بازار در روزهای اخیر تا مرز 45 هزار تومان در هر کیلو پیش رفته است.

مثلا قیمت پیاز سفید بسته بندی شده در اسنپ مارکت به کیلویی 45500 تومان رسیده است و در همین اسنپ مارکت قیمت پیاز زرد یا به قول خودشان طلایی در بسته بندی 1.5 کیلویی 69000 تومان است. کیلویی 46 هزار.

افزایش قیمت پیاز بار دیگر مهم ترین خبر بازار در این تاریخ ها و روزهای سال است و اتفاقا مانند سال های گذشته موضوع کمبود عرضه و روند غیرعادی صادرات پیاز است. آنها خود را متهمان خط مقدم پرونده معرفی می کنند.

مقصر افزایش قیمت پیاز کیست؟

افزایش قیمت پیاز متاثر از لغو ممنوعیت و به دنبال آن کمبود پیاز در بازار است. یکی یکی از مهمترین فرضیه های فعلی است. وزارت جهاد کشاورزی با طرح اولین انتقادات در خصوص رفع ممنوعیت صادرات پیاز که با حکم دیوان عدالت اداری تعیین شد، اساساً اجرای سیاست‌های عوارض صادراتی را در روند بازار بی‌اثر دانست.

بر اساس گزارش وزارت جهاد کشاورزی در سال 1402، قیمت پیاز با جایگزینی سیاست های تجاری به جای اجرای سیاست های حقوق ورودی، اندکی کاهش یافت و اتفاقاً حجم پیاز صادراتی با کاهش تقریباً 10 درصدی به هشت هزار تن رسید. سال گذشته

افزایش قیمت پیاز مانند سال های گذشته شاید بیش از هر چیز ناشی از فصل سرما و یخبندان باشد و به قول روسای اتحادیه های بارفروشان در استان های مختلف، بالاخره باید از گرانی خلاص شویم. قیمت پیاز در چند روز


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا