اخبار روز

اولین تعلیقات اسماعیلیان بر سریال رمضانی الحشاشین

چیزی را گزارش کنید جمعیت سریال حشاشین در ماه رمضان امسال در مصر و سایر کشورهای عربی به نمایش درآمد و با استقبال خوبی روبرو شد. چندی پیش اندیشمندان و حامیان مکتب اسماعیلیه به صحنه آمدند تا از تحریفات این سریال از فرقه اسماعیلیه و زندگی حسن صباح گزارش دهند. گزارش سایت مسلمانه از واکنش اسماعیلیان به این سریال را در زیر می خوانید:

دکتر. داریوش محمدپور، دانشیار مؤسسه مطالعات اسماعیلی لندن، با ابراز تأسف از تحریف تاریخ درباره این سریال، گفت: بر اساس منابع تاریخی، لباس و پرچم فاطمیان و اسماعیلیان «سفید» و پرچم عباسیان بوده است. سیاه بود در قسمت اول سریال حسن صباح علیه اروپایی ها (صلیبی ها). یکی او به شاگردانش می‌گوید خود را به زمین بیاندازند و خودکشی کنند، اما در هیچ منبع تاریخی چنین چیزی وجود ندارد و قلعه نشان‌داده‌شده در سریال هیچ شباهتی به قلعه اسماعیلیه ندارد و عنصر فانتزی در آن غالب است.

آقای محمدپور معتقد است که جنبه تخیلی و جذابیت داستان برای مردم یکی از دلایل حمایت از داستان حسن صباح است و آن را به افسانه تبدیل کرده و بر اساس آن بازی های رایانه ای و سریال های تاریخی، تخیلی و تاریخی را با الهام از آن ساخته اند. کتاب ها شبه علمی شده است.

دانشیار این پژوهشکده اسماعیلی گفت: وجه دیگر توجه به حسن صباح سیاسی است، زیرا در روزگار امروز دیده می شود که خشونت از بطن دین نشات می گیرد و با خشونت پیوند تنگاتنگی دارد.

وی با بیان اینکه در لندن عقل گرایی به عنوان ویژگی اسماعیلیان تلقی می شود، درباره شباهت های نزاری-اسماعیلیه و گروه های افراطی و اخوان المسلمین گفت: این خیانت به تاریخ و میراث فرهنگی و فکری اسماعیلیان است. اگر به آثار آنها نگاه کنید، این گروه حاوی عرفان، تصوف و فلسفه است.» و نگاهی درون نگر به دین پدیدار شد، اما چنین خدمات علمی از اخوان المسلمین و داعش دریافت نشد.

داریوش محمدپور می گوید: دولت مصر در تلاش است تا اخوان المسلمین، اسماعیلیه، حاشین، طالبان و داعش را کنترل کند. یکی و این در حالی است که حسن صباح یک شخصیت علمی و فرهنگی و استراتژیست نظامی بوده و منصب وی در اسماعیلیه «دایی» است و پایه گذار «نظریه تعلیم و تربیت» در اسماعیلیه و در ادبیات نزاری در تعریف بوده است. حسن صباح هیچ یک از عناوین را نمی توان نظامی و سیاسی دانست و کاملاً مذهبی، مذهبی و عرفانی است.

همچنین دکتر فرهاد دفتری، رئیس سابق مؤسسه مطالعات اسماعیلیه در گفت‌وگوی کوتاهی با العربیه گفت: اروپایی‌ها پس از بازگشت از ایران، به مرور زمان به افسانه‌هایی اضافه کردند، به ویژه با سفر مارکوپولو به ایران در قرن سیزدهم. با روایت هاشاشین، این افسانه ها به اوج خود می رسند و این تفاسیر عملا سنگ بنای قضاوت ها و مطالعات، به ویژه جوامع غربی در قرن نوزدهم شد.

در روایت مارکوپولو از قلعه الموت آمده است که حسن صباح در پشت قلعه با دختران و زنان باغی بهشتی ایجاد کرده بود و به پیروان خود حشیش می داد و هنگامی که آنها در سرخوشی بودند به باغ رفتند و به آنها گفتند که دارند به بهشت ​​رفته و هنگامی که از خواب بیدار شدند و از بهشت ​​پرسیدند، پاسخ دادند که اگر بهشت ​​می خواهند، باید دست به ترور بزنند.

فرهاد دفتری در گفت و گو با عرب نیوز ادامه داد: بسیاری از افسانه ها درباره ناصریان «ریشه در جهل تخیلی صلیبیون و وقایع نگاران غربی آنها دارد که در سال 1099 به سرزمین مقدس آمدند و اورشلیم را فتح کردند».

آقای فرهاد دفتری افزود که اسماعیلیان عامل این ترور نبوده اند و سوابق نظریات نشان می دهد که در 34 سال حکومت حسن صباح کمتر از 50 ترور توسط این گروه صورت گرفته است.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا