اخبار روز

اوج حقوق بازنشستگان در روز یکشنبه

یکی از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: حقوق بازنشستگان به ویژه کم درآمدها باید در بودجه سال آینده افزایش یابد. به طور مستمر و تا پایان عمر به افراد دارای شرایط بازنشستگی مندرج در فهرست، قانون بیمه های اجتماعی و قانون سازمان خدمات کشوری و بر اساس مقررات جدید بازنشستگان کشوری و بیمه های اجتماعی پرداخت می شود. سه میلیون و 600 هزار مستمری بگیر منتظر اجرای مصوبه قانونی یکسان سازی حقوق بازنشستگان هستند. حقوق مستمری بگیران در سال 1401 برای افراد مختلف و همچنین حق بیمه بازنشستگی متفاوت است. مستمری بگیر تامین اجتماعی 1401 مبلغ حقوق بازنشستگان کشور کوچکتر است

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی از پرداخت شش میلیارد تومان از مطالبات مراکز درمانی طرف قراردادی این سازمان و همچنین پرداخت 40 هزار فقره موسسات مالی قرض الحسنه به مستمری بگیران در مرحله سوم خبر داد. بازپرداخت وام بازنشستگان در سال جاری

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی افزود: در راستای کمک به بهبود معیشت بازنشستگان از ابتدای امسال تاکنون وام قرض الحسنه به ۱۱۷ هزار متقاضی پرداخت شده است. مرحله سوم این وام که مبلغ آن 20 میلیون تومان است و ثبت آن به صورت غیرحضوری انجام شد؛ 40 هزار نفر حقوق گرفتند. انشاالله در نظر داریم با قوت به اعطای وام قرض الحسنه به مستمری بگیران ادامه دهیم و به امید خدا در مراحل بعدی مستمری بگیران واجد شرایط بیشتری از این فرصت برخوردار شوند./ اقتصاد آنلاین

نحوه محاسبه حقوق بازنشستگان

مبلغ مرخصی و پاداش به کارکنان کارگاه های فصلی مشمول قانون کار و همچنین کارکنان سایر کارگاه های مشمولی که کمتر از یک سال در کارگاه مشغول به کار بوده اند بر اساس 60 روز و به نسبت تعداد روزهای کاری در سال محاسبه می شود. علاوه بر این، دستمزد مورد استفاده در محاسبه وجوه عیدی و پاداش پایان سال برای کارگران مزدبگیر و فرمول محاسبه عیدی، میانگین دستمزدی است که با توجه به طول روزهای کاری در سال دریافت می‌کنند. با استفاده از بهترین نرم افزار حقوق و دستمزد می توانید به راحتی مرخصی و پاداش پایان سال و کارمزد کارگران فصلی را محاسبه کنید.

بر اساس ماده 39 قانون کار، مزد و مزایای کارکنانی که به صورت نیمه وقت یا کمتر از ساعات قانونی کار می کنند، به نسبت ساعات کار محاسبه و پرداخت می شود و روزهای مرخصی و پاداش از این قاعده کلی مستثنی نیست. . درآمد کارگران ساختمانی پاره وقت را می توان با استفاده از نرم افزار حسابداری قرارداد ساخت و ساز محاسبه کرد.

کارمندانی که به صورت ساعتی کار می کنند حقوق ثابت ماهیانه ندارند و حقوق آنها ماه به ماه متفاوت است. بنابراین برای محاسبه سوگندنامه و پاداش از میانگین حقوق سه ماه آخر خدمت آنها استفاده می شود.

آیا مدتی که کارمند در مرخصی استعلاجی سپری کرده است در محاسبه مرخصی و پاداش در نظر گرفته می شود؟

طبق ماده 74 قانون کار، مرخصی استعلاجی مصوب سازمان تامین اجتماعی جزء سوابق کار مستخدم محسوب می شود، بنابراین این ایام مشمول پرداخت عیدی و پاداش و همچنین پرداخت سالانه می باشد.فرمول محاسبه عیدی به شرح زیر است. بررسی شده و نحوه محاسبه عیدی آنها متفاوت نخواهد بود.

به این ترتیب مرخصی و پاداش برای کارمندانی که در طول سال روابط خود را با کارفرما قطع می کنند، پرداخت می کنید

کارکنانی که در طول سال به هر نحوی از کارگاه استعفا داده، اخراج یا بازنشسته شده و یا رابطه کاری خود را با کارگاه خاتمه داده اند، به نسبت ساعات کار از مرخصی و پاداش سالیانه برخوردار می شوند.

مبنای حقوق مرخصی یک کارمند تعداد ماه هایی است که یک فرد در یک سال کار کرده است.

حقوق بازنشستگان واریز شد

اگر شخصی بتواند ثابت کند که یک سال تمام در محل کارش حق بیمه پرداخت کرده است، مرخصی او معادل دو ماه حقوق پایه است مشروط بر اینکه از سقف ۱۲ میلیون و ۵۳۹ هزار و ۲۵۰ تومان بیشتر نشود.

همچنین حداقل دستمزد کارگران در سال جاری هشت میلیون و 359 هزار تومان است.

کارمندانی که کمتر از یک سال یعنی بین یک تا یازده ماه حق بیمه پرداخت کرده اند، مشمول مرخصی پایان سال می شوند.

این دسته از کارگران سوگندنامه ای معادل «دو برابر حقوق پایه مندرج در لیست حقوق تقسیم بر 12 ضرب در ماه های کار شده» دریافت می کنند.

جزئیات افزایش حقوق بازنشستگان و کارمندان و میزان عیدی

حقوق بازنشستگان

بخشنامه بودجه سال 1403 کل کشور برای تهیه لایحه بودجه سال 1403 از سوی سازمان برنامه و بودجه به دستگاه های اجرایی ابلاغ شد.

به گزارش همشهری آنلاین، سازمان برنامه و بودجه کشور بخشنامه بودجه 1403 را منتشر کرد که با ابلاغ بخشنامه بودجه سال 1403 کل کشور، آیین نامه مالی تهیه و تدوین لایحه بودجه سال 1403 تنظیم شد. که در زیر قابل مشاهده است.

1- هرگونه جذب و بکارگیری نیروی انسانی از جمله پرسنل شرکتی در دستگاه های اجرایی از جمله دستگاه های دارای قوانین خاص صرفاً با رعایت ماده (71) قانون آیین نامه دائمی بند (ح) ماده (28) قانون. قانون الحاقی (2) و طی مراحل بند (ط) تبصره (13) قانون بودجه مبتنی بر کسب رضایت سازمان برای تأمین بار مالی قبل از صدور پروانه اشتغال است.

۲- دستگاه‌های اجرایی از جمله دستگاه‌های دارای قوانین خاص:

الف- با احتساب افزایش ضریب حقوق ریالی به طور میانگین بیست درصد (20%) نسبت به آخرین آیین نامه استخدامی سال 1402 مقدار نهایی ضریب به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید. میانگین افزایش حقوق مشمولان قانون کار نسبت به آخرین تصمیم استخدامی بیست درصد (20%) می باشد.

ب- سقف اعتبار سرانه اضافه کار شاغلین خانوار 1403 که حداکثر معادل سرانه اعتبار اضافه کار در سال 1402 می باشد (براساس قرارداد 1402) پیش بینی شود.

ج- پیش بینی میزان پاداش پایان سال ( مرخصی ) در بودجه خود طبق ماده (75) قانون مدیریت خدمات عمومی. مبلغ نهایی پاداش پایان سال به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.

د ـ پیش بینی اعتبار مأموریت (داخلی و خارجی) کارکنان حداکثر بر اساس پیش بینی عملکرد سرانه سال 1402 (براساس موافقتنامه 1402).

ه- اعتبار سرانه کمک های اجتماعی مستقیم و غیرمستقیم کارکنان حداکثر سرانه اعتبار 1402 (براساس موافقتنامه 1402) و پاداش ماهانه معادل حقوق ماهانه و مزایای اجتماعی کارکنان در چارچوب می باشد. از قدردانی ها.

و – کلیه شرکتهای دولتی، مؤسسات انتفاعی مرتبط با دولت، بانکها و شرکتهای بیمه دولتی، از جمله شرکتهایی که شمول آنها در قوانین و مقررات عمومی مستلزم ذکر یا تصریح نام است، مانند: ب- شرکت ملی نفت ایران، بانک مرکزی، سازمان گسترش و نوسازی صنایع، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی، شرکت ملی صنایع پتروشیمی، سازمان بنادر و دریانوردی، سازمان صدا و سیما و شرکت های تابعه آن و سایر شرکت هایی که به نحوی دارای ضوابط و مقررات خاصی برای پرداخت حقوق و مزایا هستند که در بودجه پیشنهادی سال 1403 حقوق و مزایای کارکنان خود را با توجه به افزایش مندرج در بند (2) جزء (الف) افزایش دهند و مطابق با آن. با دستورالعمل شورای حقوق و دستمزد و بر اساس مقررات مندرج در بودجه سنواتی و هرگونه افزایش بیش از این مورد قبول هیچ مرجع و شهرداری نخواهد بود.

ز: مبنای محاسبه هزینه های پرسنلی برای بودجه پیشنهادی 1403 صرفاً بر اساس آمار نیروی کار و اطلاعات پرداختی مندرج در سامانه یکپارچه سازمان اداری و استخدامی ایران (سینا) کشور می باشد.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس نیز در واکنش به این تذکر گفت: باید بگویم در صورت رای منفی مجلس، این لایحه به کمیسیون برگردانده می شود نه به دولت. در کمیسیون سوالات در نظر گرفته شده است.

در عین حال شاهد حذف بند دیگری از لایحه بودجه در خصوص «محاسبه میانگین حقوق پنج سال پایان خدمت به عنوان ملاک پرداخت مستمری» از برنامه هفتم بودیم تا با تصمیم به گفته کمیسیون اجتماعی مجلس، قانون جاری نیز همینطور است، یعنی میانگین حقوق دو سال حقوق، ملاک دریافت مستمری است. دلیل این حذف توسط نمایندگان کاهش حقوق بازنشستگان در صورت تصویب این بند بوده است. به عنوان مثال اگر حقوق مستمری بگیری 16 میلیون تومان باشد، به شرط دریافت پنج سال آخر خدمت، حقوق او به 11 میلیون و 700 تومان کاهش می یابد.

برخی از مواد برنامه هفتم در صورت عدم اصلاح بر منابع و درآمدهای سازمان تامین اجتماعی تاثیر می گذارد.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا