اخبار روز

انسان‌های دنیسووان چه کسانی بودند؟ (+عکس)

مطالعه‌ای در سال 2010 در Nature نشان داد که دنیسووان‌ها با اجداد انسان‌های امروزی آمیخته شدند، به طوری که حدود چهار تا شش درصد از ژنوم مردم بومی گینه نو و جزیره بوگنویل یا ژنوم ملانزی مدرن از آنها NA تشکیل شده است. ملانزیا منطقه ای در اقیانوسیه است که شامل گینه نو، جزایر سلیمان، وانواتو، کالدونیای جدید و فیجی است. در مقابل، مطالعه‌ای در سال 2013 نشان داد که تنها حدود 0.2 درصد از آسیایی‌های سرزمین اصلی و بومیان آمریکا منشأ دنیسووی دارند.

دیدنیسوا می تواند فواید زیادی برای یک فرد عاقل داشته باشد. به عنوان مثال، یک مطالعه در سال 2014 نشان داد که یک جهش ژنتیکی در دنیسوواها ممکن است به بومیان تبتی و اورست کمک کرده باشد که بتوانند در ارتفاعات بالا زندگی کنند.

مطالعه دیگری در سال 2016 نشان داد که دنیسووا ممکن است بر سیستم ایمنی بدن انسان مدرن و همچنین سطح چربی و قند خون ما تأثیر گذاشته باشد. البته ارث بدون هزینه نبود. دی استعداد ژنتیکی حتی می تواند حساسیت ما را به اسکیزوفرنی و سایر اختلالات روانی افزایش دهد.

همچنین محققان با بررسی الگوی جهش‌های ثبت‌شده نشان می‌دهند که چندین گروه ژنتیکی مختلف از دنیسووان‌ها با اجداد ما، مثلاً دنیسووان‌ها، آمیخته شده‌اند که توسط افرادی که امروزه زندگی می‌کنند به ارث رسیده‌اند. علاوه بر این، هیچ یک از این گروه های دنیسووان ارتباط نزدیکی با گروه غار دنیسووان نداشتند.

چندین گروه ژنتیکی متمایز از Denisovans با اجداد ما آمیخته شدند

محققان می گویند جالب ترین نتایج در این زمینه از مطالعات روی جمعیت های گینه نو و فیلیپین به دست آمده است. نشانه هایی از اختلاط مکرر اجداد سیج با دنیسووان ها را می توان در مردم گینه نو و فیلیپین مشاهده کرد که با نمونه های موجود در سرزمین اصلی آسیا متفاوت بود.

کارشناسان بر این باورند که مردم دنیسووا با پایین آمدن سطح آب دریاها در آخرین عصر یخبندان، احتمالاً با پای پیاده به گینه نو و فیلیپین مهاجرت کرده اند. این بدان معنی است که دنیسووان ها هزاران سال قبل از آمدن خردمندان به منطقه در این مکان زندگی می کردند.

مطالعات قبلی نشان می دهد که نئاندرتال ها با انسان های باهوش نیز رابطه جنسی داشته اند. یک مطالعه در سال 2013 تخمین زد که ژنوم همه انسان های غیر آفریقایی شامل 1.5 تا 2 درصد از نئاندرتال ها است. علاوه بر این، مطالعه دیگری در سال 2018 نشان داد که دنیسوواها و نئاندرتال ها نیز با هم آمیخته اند.

مطالعه سال 2018 یک قطعه استخوان 2.5 سانتی متری را که در حفاری غار دنیسوا در سال 2012 کشف شده بود، مورد بررسی قرار داد. این قطعه کوچک از یک استخوان بلند مانند درشت نی یا استخوان ران گرفته شده است. ضخامت قسمت بیرونی نشان می دهد که استخوان متعلق به دختری بوده که در زمان مرگ حداقل 13 سال سن داشته است. قدمت رادیوکربن نشان می دهد که این فسیل بیش از 50000 سال قدمت دارد.

دیان فسیل اولین هیبرید شناخته شده دنیسووان-نئاندرتال را کشف کرد و همچنین نشان داد که پدر دنیسووان احتمالاً حداقل یک اجداد نئاندرتال بین 300 تا 600 نسل قبل از خود داشته است. به طور کلی، این کشف چندین مورد از تعامل بین نئاندرتال ها و دنیسوواها را نشان داد.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا