طبق اخبار شما: محمد مسلم یکی او سال ها در کارنامه هنری خود بازیگر و کارگردان بوده و از هنرمندان فعال در زمینه تولید آثار ویژه کودک و نوجوان است. مسلمان یکی یکی از سه نفر شناخته شده گروه ایها است که در سال 1380 به همراه دو دوست قدیمی خود حمید گلی و علی فورتون این گروه را تأسیس کرد و هر سه با به تصویر کشیدن شخصیت های شیرین و جذاب به سرعت در قلب کودکان جای گرفتند. تا جایی که سریال های نمایشی این گروه به کارگردانی محمد مسلمی تا سال 1393 که تعطیل شد جزو برنامه های پرمخاطب کودک تلویزیون بود.

پس از اتفاقاتی که منجر به تعطیلی این مجموعه تئاتر شد، مسلمی فیتیله ها با حضور در تلویزیون، مجموعه فانتزی هشتگ خاله سوسک را برای شبکه برنامه خانگی ساخت و فعالیت های خود را در مسیری دیگر دنبال کرد.

خبرنگار فرهنگی ایرنا از لزوم انجام کار ویژه کودکان و نوجوانان با این هنرمند گفت.

شما یکی از هنرمندانی هستید که سال هاست در صدا و سیما در زمینه تولید بازی کودک و نوجوان فعالیت می کنید، اما در شرایط امروز که سیاست های صدا و سیما باعث شده چه راه حلی برای این معضل بیاورید. به طور کلی تغییر کرد؟ آیا به فعالیت خود در این بخش ادامه می دهید؟

آنها در سراسر جهان روی کودکان و جوانان، نسل بعدی کشورهایشان سرمایه گذاری می کنند و برنامه های ویژه ای برای آنها ایجاد می کنند. اگرچه سیاست های تلویزیون در ایران تغییر کرده و در این زمینه فعالیت های خود را در زمینه تولید آثار کودک و نوجوان کاهش داده است. اما بسترهای نمایشگاهی خانگی فرصتی را برای هنرمندان این حوزه ایجاد کرد تا به فعالیت های حرفه ای خود ادامه دهند.

البته امیدوارم سرمایه گذاران توجه بیشتری به حوزه کودک و نوجوان داشته باشند و بالاخره روزی شاهد راه اندازی پلتفرم ها و شبکه نمایش خانگی برای کار کودک و نوجوان باشیم. چرا که این نیاز امروز جامعه ماست و باید با تولید آثار آموزشی، سرگرمی و موسیقایی خوراک فرهنگی مناسبی برای کودکان و نسل های جوان کشورمان فراهم کرد. در سال های اخیر سریال فانتزی به نام هشتگ خاله سوسکه را برای شبکه نمایش خانگی انجام دادم و با استقبال زیادی روبرو شد و همچنین سعی کردیم با ایجاد مرکز استعدادیابی استعدادهای کودکان را در سراسر ایران کشف و آنها را فعال کنیم. برای حمایت و راهنمایی آنها.

وضعیت فعلی سینمای کودک و به طور کلی تولید برنامه کودک را چگونه می بینید؟

در بخش انیمیشن پیشرفت خوبی داشتیم، اما در بخش کامپوزیت و سریال سازی روند نزولی را تجربه کردیم. تولید آثار موفق کودک در تلویزیون متوقف شد و ظرفیت های موجود در این زمینه کنار گذاشته شد. اما شبکه تلویزیونی خانگی به مخاطب کودک و خردسال اهمیت می داد و به تولید آثاری برای این مخاطبان تمایل داشت.

به نظر شما کدام نهادها و سازمان ها مسئول تولید آثار کودکان و نوجوانان هستند؟

به نظر من علاوه بر تلویزیون، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، وزارت ارشاد و حوزه هنری و صنایع دستی نیز باید برای کودکان و نوجوانان آثار تولید کنند. متأسفانه سیاست ها و سلیقه های جدید در تلویزیون امروز به شدت بر فرزندان و جوانان ما تأثیر می گذارد و با این سیاست ها این مخاطبان را از دست می دهیم.

امروزه بهترین بخش برای فعالیت در زمینه مطالعات کودک و نوجوان، بخش خصوصی است که با تولید آثار جذاب و سرگرم کننده توانسته توجه مخاطبان بسیاری را به خود جلب کند. امیدوارم این تریبون ها کمتر زیر سوال بروند و به تولید آثار سرگرم کننده و دور از سلیقه برای نسل امروز کودک و نوجوان ایرانی ادامه دهند.

در بخش انیمیشن پیشرفت خوبی داشتیم، اما در بخش کامپوزیت و سریال سازی روند نزولی را تجربه کردیم.

خوشبختانه پلتفرم ها وارد مقوله کودک و نوجوان شده و آثاری را تولید کرده اند که برای این مخاطب جذاب است و این شروع خوبی است.

اما باید به جایی برسیم که بستری اختصاصی برای کودکان و جوانان داشته باشیم. امیدوارم سرمایه گذاران به این مهم توجه کنند و بستر مناسبی برای حضور هنرمندان حرفه ای و خلاق در تولید آثار ویژه کودکان و نوجوانان ایجاد شود.

همانطور که در تمام دنیا به آثار کودک به صورت حرفه ای نگاه می کنند و از حضور بهترین بازیگران و صداپیشگان در تولید این آثار بهره می برند، امیدوارم در تولید آثار کودک در ایران نیز به جایگاهی برسیم. و نگاه حرفه ای و کودکانه به جوانان نداشته باشیم و در محتوایی جذاب از زبان کودکان و نوجوانان به تمامی مشکلات رفتاری و اخلاقی و عاطفی آنان بپردازیم.

با توجه به فراوانی برنامه ها و بازی های سرگرم کننده خارجی، آیا امکان رقابت برنامه سازان و فیلمسازان ایرانی وجود دارد؟

بله قطعا این امکان وجود دارد. نویسندگی، شعر، آهنگسازی، بازیگری و… آنقدر غذای فرهنگی و هنرمندان خوب در رشته های مختلف داریم که حتی در عصر فناوری های جدید و وسایل سرگرمی مختلف در صورت فراهم شدن امکانات و حمایت های لازم می توان به این هنر تکیه کرد. ادبیات و فرهنگ غنی کشورمان آثاری جذاب، آموزنده، خلاقانه، سرگرم کننده و رنگارنگ برای کودکان تولید کرده است.

ما در سریال فانتزی هشتگ خاله سوسک که با حضور بیش از صد بازیگر فیلمبرداری شد از افسانه های ایرانی استفاده کردیم و با به روز رسانی این افسانه ها اثری ساختیم که مورد قبول بچه های امروزی باشد.

به نظر شما آیا برخورد با کودکان و نوجوانان می تواند برای سرمایه گذاران توجیه اقتصادی داشته باشد و آنها را به سرمایه گذاری در این بخش ترغیب کند؟

در حال حاضر بیشتر سرمایه گذاران در بخش رقابت و سریال سازی سرمایه گذاری می کنند که این امر به دلیل استقبال خوب مخاطبان از این بخش ها است. اما معتقدم اگر کار خوبی در حوزه کودک و نوجوان انجام شود، شاهد واکنش بسیار خوبی از سوی مخاطبان خواهیم بود. چرا که مردم کشور ما برای فرزندان خود ارزش زیادی قائل هستند و به دنبال غذاهای فرهنگی خوب برای آنها هستند. امیدوارم سرمایه گذاران این مخاطب را جدی بگیرند و با جدیت بیشتری وارد این بخش شوند.


اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *