اخبار روز

افزایش حقوق بی سابقه بود. 119 درصد افزایش داشته است.


به گزارش مانیبان، در میزگرد «مطالبات کارگران؛ از امنیت شغلی تا دستمزد عادلانه» با هدف بررسی طرح اصلاح قانون کار دولت در آستانه هفته کارگر با حضور محسن باقری (نماینده کارگران، عضو هیئت مدیره شورای عالی کار) و علی حسین رعیتی فرد (معاونت کار و امور خارجه و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی) در یک برنامه تلویزیونی.

در این میزگرد محسن باقری (نماینده صنف، عضو شورای عالی کار) اظهار داشت: خواسته اصلی کارگران ما امنیت شغلی است و در دیدارهای اخیر رهبر انقلاب با کارگران نیز نظر مساعد داشتند. . نظر در مورد آن

وی افزود: مجلس نیز در این مدت تلاش های ناموفقی برای تغییر وضعیت کارگران انجام داد. سال گذشته با تحویل برخی برندها مانند داروگر و… و اقداماتی تحت عنوان کاهش دولت، کارگران را نیز با مشکل مواجه کردیم. عده ای کارخانه ها را می گیرند و وقتی می بینند سود ساخت بیشتر است، تولید کارخانه ها تعطیل می شود.

باقری با اشاره به موضوع جهانی شدن قیمت ها و افزایش قیمت حامل های انرژی در سال های اخیر گفت: افزایش قیمت انرژی با توجیهات واهی باعث شد تولید ما دلاری شود و حقوق کارگران ما ثابت بماند. به ریال. با این حال، خصوصی‌سازی، افزایش قیمت‌ها و آزادسازی و موقتی‌سازی نیروی کار به چالش‌های اصلی کارگران امروز تبدیل شده است.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد: انتظار می رود با تغییر قانون کار و دائمی شدن قراردادها امنیت شغلی در کشور افزایش یابد.

شرایط اخراج کارگران در ماده 27 قانون کار مشخص خواهد شد.

در ادامه علی حسین رعیتی فرد با اشاره به اهمیت امنیت شغلی کارگران گفت: با آسیب شناسی خود و تاکیدات رهبری و رئیس جمهور بر امنیت شغلی، کمیته هایی را با حضور شرکای اجتماعی خود برگزار کردیم و در نهایت به نتیجه رسیدیم. با لایحه اصلاح قانون کار.

وی افزود: پیشنهاد وزارت کار به کارگران با کار مستمر پس از 5 سال به قرارداد نامحدود داده شده است. همچنین لازم بود ماده 27 اصلاح شود تا کارفرما با کارگرانی که در تولید اخلال می کنند طبق ضوابط انضباطی برخورد کند تا بین هر دو گروه عدالت برقرار شود.

رعیتی فرد بیان کرد: در بحث اجرای طرح طبقه بندی ارتقای حقوق کارگران نیز همین جهت در دستور کار قرار گرفته است.

معاون روابط کار وزیر کشور تصریح کرد: برای اولین بار این لایحه اصلاح قانون کار به مجلس آینده (دوازدهم) ارائه می شود.

در ادامه این میزگرد، محسن باقری تصریح کرد: بحث عبارت «در صورتی که در قرارداد مدت معین نشده باشد» از ماده 7 قانون کار حذف شده است. از امسال کلیه کارگران مشمول ماده 7 باید در ادارات کار رای موافق کسب کنند.

معاون روابط کار وزیر تعاون افزود: آیین نامه مصوب دولت قبل باید به قانون تبدیل شود تا همه ارکان روابط کار مشمول آن شوند. ما با قانون بیمه بیکاری هم مشکل داریم و در این قانون به دنبال این برنامه هستیم تا کاربر بیمه بیکاری بتواند سر کار خود برگردد.

اخراج کارگران قبل از 5 سال و اعطای دائم قرارداد کار مستمر با تصمیم مراجع حل اختلاف!

رعیتی فرد تصریح کرد: در صورتی که کارفرما قبل از پایان قرارداد نیروی کار را اخراج کند باید در مراجع حل اختلاف ادارات کار موضوع را حل و فصل کند. در قانون پیشنهادی، اگر کارفرما بخواهد قبل از 5 سال کارگر را اخراج کند، مراجع حل اختلاف ما باید موضوع را تایید کنند تا کارگر اخراج شود.

محسن باقری با اشاره به اهمیت سازوکار شورای عالی کار برای تعیین دستمزد گفت: بهترین ساختار موجود برای حل مسئله دستمزد، شورای عالی کار است و مجلس وظایف دیگری دارد و نمی تواند جایگزین باشد.

وی ادامه داد: درباره تعداد اعضای شورای عالی کار و عادلانه بودن آن بحث وجود دارد اما به هر حال ساختار تعیین حقوق سه جانبه است و این مزیت مهمی است که نباید فراموش شود.

یکی از اعضای شورای عالی کار تاکید کرد: برای تعیین حقوق مبانی داریم و دو موضوع تناسب نرخ تورم و حداقل سبد دستمزد حیاتی برای تعیین حقوق است. حقوق باید هزینه های زندگی را نیز پوشش دهد. ما مسئولیت کاری را که انجام دادیم به عهده می‌گیریم و همیشه پای میز مذاکره هستیم و همیشه برای دستیابی به توافقات بهتر در صحنه هستیم.

علی حسین رعیتی فرد در پاسخ به این نظرات اظهار کرد: نحوه تعیین حداقل دستمزد در دنیا متفاوت است. یکی یکی از روش ها مشاوره از شرکای اجتماعی و تعیین دستمزد توسط دولت است و روش دیگر توافق سه جانبه بین شرکای اجتماعی است. سازمان های بین المللی همه این شیوه ها را تایید می کنند. اکنون شورای عالی کار نمی تواند بدون تصمیم دستمزدی کشور را منتظر موافقت خود کند و در نهایت نمی توانیم بدون تصمیم دستمزدی از بازار کار خارج شویم.

وی تاکید کرد: مجلس عصاره ملت است و کارگران، کارفرمایان و همه گروه ها در مجلس نماینده دارند و به شرایط کشور احترام می گذارند. مجلس می تواند با نظر کارفرمایان و کارگران در مجلس به یک عدد منصفانه برسد. البته دولت پیشنهادات حقوقی خود را نیز می دهد. سازمان بین المللی کار نیز حاکمیت داخلی کشورها را زیر سوال نمی برد و با این موضوع مخالفت نخواهد کرد.

به فرموده حضرت امام، قبول حقوق ناچیز از روی ناچاری، مشکل شرعی است

محسن باقری در پاسخ به این بحث گفت: شورای عالی کار در چند موضوع به جز دستمزد تصمیم گیری می کند. در مورد حقوق، قرارداد توافقی و رضایتی است و اگر فردی را مجبور به کار با حقوق اندک کنند، از نظر شرعی اشکال دارد. نظر امام خمینی نیز از نظر فقهی این است که اگر کارگری به دلیل فشارهای مالی و خانوادگی مجبور به کار قراردادی شود، آن قرارداد اشکال شرعی دارد.

وی تصریح کرد: اینکه رضایت کارگران در شورای عالی کار گرفته می شود، بنابراین یک مبنای فقهی است که به تایید شورای نگهبان می رسد و سازوکار رضایت کارگران در فرم جدید پیشنهادی این شورا مشخص نشده است. دولت و مخالفت گروه صنفی با طرح واگذاری مصوبه حقوق و دستمزد به مجلس اجتناب ناپذیر است.

معاون روابط کار وزیر تعاون با اشاره به تغییرات کاهشی نرخ تورم بر اساس پیشنهاد دولت، گفت: مطالبات مزدی انباشته شده در سال های اخیر یک شبه قابل حل نیست. در سه سال گذشته 119 درصد افزایش حقوق داشتیم که بی سابقه است. البته مشکل کارگران با این افزایش حل نمی شود، اما دولت در نظر دارد مشکل دستمزد و تورم را حل کند.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا