اخبار روز

افراد دارای مشاغل سخت، 20 ساله بازنشست می‌شوند/ جزئیات خبر

به گزارش پی ام آپ، پس از انتشار برنامه هفتم توسعه، سن حداقل لازم برای بازنشستگی در مشاغل سخت و زیان‌آور برای زنان 45 و مردان 50 سال تعیین شد و این اقدام موجبات دلخوری بخش قابل توجهی از جامعه کارگری را به همراه داشت.

حسن صادقی، رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری، معتقد است که در صورت تصویب این لایحه، مفهوم سخت و زیان‌آوری در عمل از بین خواهد رفت.

ایشان در این باره اظهار داشتند که تغییراتی که در قوانین کار و بازنشستگی صورت خواهند گرفت، به جای اینکه در قالب قوانین مربوطه ارائه شوند، در برنامه هفتم توسعه بیان شده‌اند. تدوین‌کنندگان این برنامه، بعضی مطالب را در حالت کلی ارائه داده‌اند و به جزئیات آنها پرداخته نشده است. به همین دلیل، انتشار متن برنامه، برخی از اقشار ذی‌نفع را نگران کرده است.

به گفته صادقی، به عنوان مثال، در صورت تصویب این تغییرات مشخص نیست چه زمانی اجرایی می شود. آیا تغییر سن بازنشستگی شامل کارگران جدید خواهد شد یا برای ما درس عبرت خواهد بود؟ یعنی فردی با 20 سال سابقه کار باید طبق قانون جدید بازنشسته شود؟

این فعال کارگری تصریح کرد: در این مرحله به نظر می رسد نگاه کلی به مسائل به معنای مشمول قانون جدید همه باشد. این بله، باید دید در آیین نامه ای که بعداً تصویب می شود چه تصمیمی می گیرد.

عباس گودرزی نایب رئیس کمیسیون اجتماعی شورای اسلامی پس از بررسی متن پیشنهادی این لایحه از حذف شرط سنی انجام کارهای سخت و زیان آور در برنامه هفتم توسعه خبر داد.

در جلسه کمیسیون اجتماعی مجلس، در خصوص مشاغل سخت و زیان‌آور، محدودیت سقف سنی برای متقاضیان بازنشستگی را از لایحه برنامه هفتم توسعه حذف کردیم و به افراد با ۲۰ سال سابقه امکان بازنشستگی دادیم.

همچنین، گودرزی اعلام کرد که کمیسیون اجتماعی مجلس در جریان بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه در خصوص تعیین پایان خدمت به عنوان ملاک حقوق بازنشستگی، به جمع‌بندی نرسیده است.

وی افزود: بر اساس این پیشنهاد ما، این بند از لایحه برنامه هفتم حذف شود یا با یک پیشنهاد که منافع کارگران را تأمین می‌کند، جایگزین شود.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا