اخبار روز

افت شدید شاخص بورس تا 17373!/جزئیات

به گزارش پی ام آپ به نقل از مشرق، بورس اوراق بهادار تهران امروز روند نزولی داشت به طوری که شاخص کل در پایان معاملات با زیان 17 هزار و 373 واحدی به رقم 2 میلیون و 67 هزار و 161 واحد رسید.

همچنین شاخص هم وزن با کاهش 4 هزار و 861 واحدی به رقم 710 هزار و 443 واحد رسید.

ارزش بازار در بورس تهران به بیش از 7 میلیون و 259 میلیارد تومان رسید. معامله گران امروز بیش از 17.3 میلیارد سهم و اوراق مالی را در قالب 373000 معامله به ارزش 7.774 میلیارد تومان معامله کردند.

شاخص کل و شاخص قیمت بورس امروز نسبت به روز گذشته 0.83 درصد کاهش داشت. این دو شاخص با معیار وزنی برابر 0.68 درصد کاهش یافتند.

شاخص آزاد شناور 0.86 درصد کاهش یافت. شاخص بازار اول بورس 1.17 درصد کاهش یافت، شاخص بازار دوم بورس 0.45 درصد کاهش یافت.

امروزه نمادهایی که در افزایش شاخص موثر بودند بیشترین تاثیر کاهشی را بر شاخص بورس داشتند که می توان به نمادهای فولاد مبارکه، گسترش نفت و گاز پارسیان، ملی مس، پالایش نفت بندرعباس، پالایش نفت اصفهان، پتروشیمی پردیس و شستا اشاره کرد.

شاخص کل امروز با 229 واحد به عدد 25 هزار و 781 واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از 1.423 میلیارد تومان رسید.

ارزش بازار پایه فرابورس 448 میلیارد تومان بود. معامله گران بیش از 3.6 میلیارد سهم ممتاز و اوراق مالی را در قالب 230 هزار نوبت به ارزش 9.929 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز نمادهای ایران خودرو دیزل، آریا ساسول، پتروشیمی زاگرس، پتروشیمی تندگویان، پالایش نفت لاوان، مالی سپهر صادرات و الکترونیک به ترتیب بیشترین تاثیر نزولی را بر شاخص فرابورس داشته اند.

همچنین شاخص کل و شاخص قیمت فرابورس نسبت به روز گذشته 0.88 درصد کاهش یافت. این دو شاخص در وزن مساوی 0.99 درصد کاهش یافتند. شاخص بازار اول فرابورس نیز 0.99 درصد کاهش یافت. شاخص دوم فرابورس نیز 0.84 درصد کاهش یافت.

به گزارش فارس، وزیر اقتصاد سابق، دانش‌جعفری، اعلام کرده است که سهم بازار سرمایه در تأمین مالی فقط 6 درصد است، در حالی که سهم بازار بدهی 4 درصد و سهم بازار بانک 90 درصد است. برای رسیدن به توزیع مناسب، سهم بازار سرمایه و بازار بدهی باید حداقل به 30 درصد افزایش یابد. به منظور رسیدن به این هدف، لازم است از سرمایه‌گذاری مردم در بورس حمایت شود و حقوق سرمایه‌گذاران خرد بهتر مورد توجه قرار گیرد. همچنین، باید از دخالت غیرضروری در بازار سرمایه جلوگیری شود.

مردم با استفاده از پس‌اندازهای خرد و با شرکت در عرضه‌های اولیه، می‌توانند در فرآیند سرمایه‌گذاری در بازار اولیه مشارکت کنند. دولت باید از سرمایه‌گذاری مردم در این بازار شفاف و رقابتی پشتیبانی کند. در حال حاضر، تصمیم‌گیری‌های غیرکارشناسی که به بازار سرمایه تأثیر می‌گذارد، ریسک‌هایی را ایجاد کرده و مردم را از سرمایه‌گذاری در این بازار دلزده کرده است. درعین حال، باید تشویق به پس‌انداز کردن و سرمایه‌گذاری در اقتصاد را افزایش دهیم

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا