اخبار روز

آغاز مرحله جدید طرح صورتحساب الکترونیکی در ایران به منظور حمایت از اقشار کم درآمد

به گزارش پی ام آپ، مرحله جدید طرح صورتحساب الکترونیکی از روز شنبه ۱۳ خردادماه در سراسر کشور آغاز شد. در مرحله اول خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی مشمول طرح می شوند.

هدف از اجرای این طرح حمایت از اقشار کم درآمد دولت است و در مرحله اول یارانه اعتباری خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی 20 درصد افزایش می یابد. درصدی که در ادامه به جزئیات آن اشاره خواهد شد:

– فقط خانوارهایی که دهک های 1 تا 3 هستند و مبلغ یارانه ای که دریافت می کنند برای هر نفر 400 هزار تومان است مشمول 20 درصد افزایش اعتبار خرید می شوند. این اعتبار زمانی قابل استفاده است که خانوار حداقل 70 درصد یارانه خود را به صورت نقدی در قالب کاتالوگ الکترونیکی 11 گروه کالایی خریداری کند. یعنی شرط استفاده از این افزایش اعتبار خرید بیش از 70 درصد یارانه معادل 320 هزار تومان برای هر نفر است.

– همچنین خانوارها می توانند یک ماه قبل از پرداخت یارانه از اعتبار خود استفاده کنند. استفاده از این طرح برای همه شرکت کنندگان اختیاری است. همچنین در این طرح کارت جدیدی صادر نمی‌شود و تمامی کارت‌های بانکی ممکن است به نام سرپرست خانوار استفاده شود.

– شیر بطری کم چرب، پنیر، تخم مرغ، گوشت مرغ، روغن مایع، ماکارونی، برنج ایرانی، لبنیات (ماست پگاه پرچرب)، شکر، حبوبات و گوشت منجمد 11 مورد اساسی در طرح الکترونیک است.شش فروشگاه زنجیره ای بزرگ در این طرح مشارکت دارند و بارکد خوان در شهرهای کوچک و روستاها برای فروشندگان نصب می شود تا دسترسی مردم و استفاده عمومی از کالاهای الکترونیکی را فراهم کند.

– تمامی خانوارهای مشمول طرح می توانند با نصب برنامه شبکه ملی اعتبار «شما» و یا شماره گیری *500*1463 از مانده اعتبار خود مطلع شوند. سایر خانوارهای دهک اول تا سوم در مرحله بعدی این طرح تحت پوشش قرار می گیرند که با اجرای مراحل بعدی اعلام می شود.

در همین راستا سید صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دو روز پیش در تشریح اهداف اجرای فاز جدید طرح فهرست محصولات الکترونیکی اظهار داشت: اجرای فهرست ملی محصولات الکترونیکی برنامه ریزی می شود. به تایید شورای اسلامی شهر و در راستای سیاست های نظام قضایی جمهوری اسلامی ایران می باشد.

وی افزود: از سال گذشته با اوج گیری سامانه شبکه ملی اعتبار در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، طرح کاتالوگ محصولات الکترونیکی به صورت پایلوت آغاز شد که پیرو تاکید رئیس جمهور و رئیس جمهور در اسفند ماه 1401 در سراسر کشور اجرا شد. به منظور تامین سبد تغذیه خانوارهای کم درآمد، تامین منابع مالی برای افزایش ۲۰ درصدی اعتبار یارانه در دستور کار دولت قرار گرفت.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: اجرای طرح فهرست محصولات الکترونیکی در سطح ملی و فراگیر به مهار تورم و ثبات بازار کمک می کند. در مرحله اول برای حمایت از خانوارهای تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) از 13 خرداد 20 درصد افزایش اعتبار یارانه به آنها تعلق می گیرد و می توانند تا زمانی که بیش از 70 درصد از 11 مورد استفاده را داشته باشند. اقلام سبد طرح کالابرگ مشمول این افزایش خواهد بود.

مرتضوی گفت: دولت همچنان این افزایش را برای همه خانوارهای دهک اول تا سوم اعمال می کند و در تلاش است این طرح را برای سایر دهک ها نیز اجرا کند.

وی بر اطلاع رسانی متمرکز و گسترده مددجویان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) برای بهره مندی از این طرح و افزایش اعتبار یارانه ای تاکید کرد و افزود: دولت برنامه ریزی های گسترده ای برای تنظیم بازار، افزایش تولید و کنترل تورم و اجرای طرح ها دارد. طرح کالابرگ در این امر مستقیم است.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا