اخبار روز

استفاده کنندگان از دیوار چگونه به حفظ زمین کمک کردند؟

92 درصد از تلویزیون ها و 87 درصد از لپ تاپ های تبلیغاتی روی دیوار در سال گذشته اقلام استفاده شده بودند. خرید و فروش این دستگاه ها معادل پرهیز از انتشار 93 میلیون کیلوگرم دی اکسید کربن است که در طبیعت اتفاق می افتد.

به نظر شما دیوار برای زمین و محیط زیست مفید است یا ضرر؟ این سوال ممکن است در نگاه اول کمی بی ربط به نظر برسد، اما سوال چندان بی ربطی نیست. پاسخ ساده و مستقیم این است که پلتفرم‌های خرید آنلاین با آسان‌تر کردن خرید و فروش اقلام مستعمل، در واقع به اقتصاد دایره‌ای کمک می‌کنند و از این طریق می‌توانند به زمین کمک کنند، هرچند در مقیاس خودشان. شاید این کلمه شعاری به نظر می رسد. اگر باورتان نمی شود، کافی است نگاهی گذرا به اقلام مستعمل آویزان شده به دیوار در سال گذشته و تاثیری که خرید و فروش این اقلام می تواند بر محیط زیست داشته باشد بیندازید.

ماشین دست دوم پررونق

در سال 1402، 62 درصد از آگهی‌های منتشر شده در تمام بخش‌های «کالا» دیوار مربوط به کالاهای دست دوم و 38 درصد به کالاهای نو بود. دسته بندی محصولات به معنای 4 دسته اصلی «کالاهای دیجیتال»، «خانه و آشپزخانه»، «سرگرمی و اوقات فراغت» و «دستگاه های شخصی» است.

چرا فقط به سراغ این 4 دسته و زیرمجموعه های مرتبط رفتیم و دیگر دسته بندی های دیوار را بررسی نکردیم؟

در مقوله های دیگر دیوار، تفکیک نو و مستعمل اساساً بی معنی است، مانند مقوله های «استخدام و استخدام» و «خدمات». یا مانند دسته‌های «املاک» و «خودرو»، «کالاهای سرمایه‌ای» تبلیغ می‌شوند و «دست دوم» بودن آن‌ها به معنای بلااستفاده ماندن آن‌ها در گوشه انبار و خریدشان نیست. و فروش به عنوان بخشی از اقتصاد دایره ای در نظر گرفته شده است.

البته، نسبت تبلیغات برای اقلام استفاده شده و جدید در همه «دسته‌های محصول» یکسان نیست. به عنوان مثال، تبلیغات برای اقلام استفاده شده در دسته کالاهای دیجیتال حدود سه برابر بیشتر از اقلام جدید در همان دسته است. به عبارت دیگر 73 درصد از تبلیغات این دسته مربوط به اقلام مستعمل و 27 درصد مربوط به موارد جدید است. دسته “کالاهای دیجیتال” در بالای لیست قرار دارد. در پایین جدول، دسته «لوازم خانگی شخصی» قرار دارد که در آن نسبت اقلام مستعمل و جدید تقریباً برابر است (تبلیغات لوازم خانگی شخصی جدید کمی بیشتر از موارد استفاده شده است).

استفاده کنندگان از دیوار چگونه به حفظ زمین کمک کردند؟

این “اقتصاد دایره ای” دقیقاً به چه معناست؟

اقتصاد دایره ای به زبان بسیار ساده به معنای کاهش مصرف منابع، مواد اولیه و انرژی برای تولید و عرضه تا حد امکان و به حداقل رساندن ضایعات است. حالا سکو مثل دیوار کجای این داستان است؟ دیوار با حمایت از خرید و فروش اقلام مستعمل، در واقع از هدر رفتن بسیاری از اقلام قابل استفاده جلوگیری می کند و آنها را به چرخه مصرف باز می گرداند. به این ترتیب نیاز برخی افراد با این اقلام مستعمل برطرف می شود و برای آنها به صرفه نیز می باشد. ضمن اینکه نیازی به تولید این مقدار کالا نیست. بنابراین در مصرف منابع طبیعی بسیار مهم مانند آب و درختان به همان میزانی که انتشار گازهای گلخانه ای مانند دی اکسید کربن جذب می شود، صرفه جویی می شود. علاوه بر این، در بسیاری از موارد پلاستیک کمتری استفاده می شود و در سطل زباله فرو می رود. ممکن است قرن ها طول بکشد تا هر تکه پلاستیک شکسته شود و به طبیعت بازگردد.

دیوار دقیقا با زمین چه می کند؟

اگر سهم 62 درصدی اقلام استفاده شده در تبلیغات همه کالاهای دیواری را با جمعیت 53 میلیون کاربر این پلتفرم در سال گذشته مقایسه کنیم، شاید بهتر بتوانیم سهم آن را در حمایت از اقتصاد دایره ای و کمک به تحقق همین امر برای محافظت تصور کنیم. منابع طبیعی و محیط زیست

برای درک بخشی از این تاثیر مثبت بر محیط زیست، تبلیغات و فروش برخی از کالاهای عمومی روی دیوار را به اختصار مرور کردیم.

تلویزیون

92 درصد از تلویزیون های تبلیغاتی روی دیوار در سال گذشته استفاده شده است. البته همه این تبلیغات منجر به تراکنش نمی شود. با این حال، بر اساس میانگین منتشر شده، هر تلویزیون جدید فروخته شده از طریق دیوار در سال گذشته نزدیک به 73 میلیون کیلوگرم دی اکسید کربن منتشر کرده است که از ورود دی اکسید کربن به جو زمین جلوگیری می کند. لطفا توجه داشته باشید که با توجه به تکنولوژی ساخت تلویزیون های جدید، میزان انتشار آن ها نسبت به تلویزیون های قدیمی دی اکسید کربن کمتری تولید می کند. البته اگر تلویزیون های مورد معامله از مدل های قدیمی تر باشند، دامنه جلوگیری از انتشار این گاز بیشتر از این حد خواهد بود.

استفاده کنندگان از دیوار چگونه به حفظ زمین کمک کردند؟

لپ تاپ

87 درصد از انواع لپ تاپ های تبلیغ شده در سال 1402 اقلام مستعمل بوده است. با اندازه گیری میانگین انتشار CO2 این دو نوع کامپیوتر، دستگاه های استفاده شده ای که کاربران Dewar در این مدت از طریق این پلت فرم مبادله می کردند، از تولید و انتشار بیش از 20 میلیون کیلوگرم این گاز گلخانه ای جلوگیری کردند. علاوه بر این، خرید و فروش این لپ تاپ ها باعث صرفه جویی 605 میلیون لیتری آب شد.

استفاده کنندگان از دیوار چگونه به حفظ زمین کمک کردند؟

مبلمان چوبی و لوازم خانگی

از مبلمان و لوازم چوبی تبلیغ شده در این مدت 79 درصد اقلام مستعمل بوده است. میزان انتشار: هنگام ساخت لوازم چوبی، محتوای دی اکسید کربن بسیار بالا است. بخش مهمی از این امر این است که دی اکسید کربن در طول پردازش چوب آزاد می شود. اگرچه تمامی آگهی های لوازم دیواری چوبی مستعمل در سال گذشته منجر به معامله نشد، اما همین تعداد مبل و لوازم چوبی مستعمل که کاربران در سال گذشته خرید و فروش کردند، مانع از انتشار 543 میلیون کیلوگرم شد. دی کربنیزه شده است.

استفاده کنندگان از دیوار چگونه به حفظ زمین کمک کردند؟

سیار

73 درصد از تلفن های همراه تبلیغاتی دستگاه های مستعمل هستند. اگرچه تکنولوژی مورد استفاده برای تولید انواع گوشی های تلفن همراه بسیار پیشرفته است، اما مصرف آب در این صنعت همچنان بسیار بالاست. به همین دلیل خرید و فروش تلفن همراه از طریق نمایشگرهای دیواری باعث صرفه جویی 111 میلیون لیتری آب در سال گذشته شد. علاوه بر این، انتشار بیش از 6 میلیون کیلوگرم از آن باعث جذب دی اکسید کربن شده است.

استفاده کنندگان از دیوار چگونه به حفظ زمین کمک کردند؟

کنسول بازی

کنسول های بازی دست دوم در بین کاربران دیوار بسیار محبوب هستند. می‌توانید این گزارش را در اتاق خبر دیوار بخوانید تا از احساسات گیمرهایی که آگهی‌های فروش ارسال می‌کنند یا برای خرید به دیوار می‌روند، مطلع شوید. 66 درصد از کنسول های تبلیغ شده در سال گذشته، اقلام مستعمل بودند که بخش قابل توجهی از آنها از روی دیوار خرید و فروش شدند. تولید این تعداد کنسول با انتشار بیش از 28 میلیون کیلوگرم دی اکسید کربن و استفاده از بیش از 56 تن پلاستیک مطابقت دارد. البته خرید و فروش این کنسول های دست دوم به محیط زیست نیز کمک کرد.

استفاده کنندگان از دیوار چگونه به حفظ زمین کمک کردند؟

هیچ معجزه ای وجود ندارد!

هدف اصلی دیوار ارائه بهترین خدمات به 53 میلیون کاربر خود است تا بتوانند راحت تر و ایمن تر با یکدیگر در این پلتفرم تراکنش کنند. البته خرید و فروش اقلام مستعمل در چنین جمعیتی می تواند به همان میزان اقتصاد چرخشی را تقویت کند و به زمین و محیط زیست کمک کند. سرزمینی که در حال حاضر تنها پناهگاه نسل ما و نسل های آینده است. این همه چیز است!

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا