اخبار روز

از «گشت ارشاد» تا «طرح نور» تنها دو نوروز بود/ آیا برای زنان پرونده قضایی تشکیل شده است؟

به گزارش مگتو، طرح «نور» شاید بعد از ماجراها توسط پلیس در خیابان های شهر اجرا شود شهریور 1401 خیلی ها فکر می کردند حضور گشت ارشاد در خیابان ها لغو شده است، اما فقط دو نوروز باید رخ می داد تا اینکه دوباره طرح حجاب به خیابان ها کشیده شد و در میادین اصلی مستقر شد.

تعطیلات نوروزی سال 1403 هنوز به پایان نرسیده بود که پلیس اعلام کرد از روز شنبه 25 آغاز می شود. فروردین طرحی به نام نور را برای مقابله با فحاشی اجرا می کند. فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران (فرجا) در اولین اطلاعیه از سلسله اطلاعیه های چهارگانه خود نوشت: فرماندهی نیروی انتظامی همگان را به رعایت موازین شرعی و اخلاقی دعوت می کند، اما با هرگونه اقدام غیرطبیعی که خلاف این ارزش ها باشد برخورد خواهد کرد. جامعه تحت حمایت افراد معدود و غیر هنجاری طبق قانون با جدیت برخورد می کند و از این افراد انتظار می رود موازین اسلامی ایرانی از جمله عفاف و حجاب را رعایت کنند و از هر گونه رفتار نامطلوب جامعه پرهیز کنند.

این اعلامیه که بسیاری را در بحبوحه تنش های منطقه ای شگفت زده کرد، با این حال در همان شنبه، 25 مارس منتشر شد. فروردین تبدیل شد. یک روز پس از روز موعود، فرجا دومین اطلاعیه خود را درباره طرح نور منتشر کرد: «با اجرای طرح نور از شنبه 25 فروردین 1403 خوشبختانه شاهد همکاری وصف ناپذیر مردم دوست داشتنی به ویژه بانوان فهمیده و قانونمند کشورمان با پلیس هستیم. آنها قوانین جامعه ایران اسلامی را رعایت می کنند و صمیمانه تقدیر و تشکر می کنند.

پلیس عاری از اشتباه نیست

با گذشت چند روز از اجرای طرح «نور»، به تدریج ویدئوهایی از برخورد پلیس با برخی زنان در فضای مجازی منتشر شد که تصاویر نشان از تنش داشت، اما سومین اطلاعیه پلیس حاکی از رضایت وی از عملکرد خود بود. در بخشی از متن آمده است: گزارش های تجربی و تحقیقات دقیق با استفاده از ابزار هوشمند نشان داده است که وضعیت عفاف و حجاب در کشور نسبت به قبل از اجرای طرح مطلوب تر است و این شرایط آینده بهتر و بهتری را بیشتر خواهد یافت. روند مناسب در روزها و هفته های آینده.

همچنین در بخشی دیگر از اطلاعیه سوم به اشتباهات احتمالی پلیس اشاره شد: ناگفته نماند پلیس عاری از خطا و خطا نیست و با هرگونه تخلف و اقدام احتمالی ماموران برخورد خواهد شد.

توییت دیگری پس از اعلام تایید پلیس؛ به برخی از مسئولان هشدار داده شد

پس از آن که فرجا در سومین اطلاعیه خود نوشت: «پلیس عاری از خطا نیست» یکی از اعضای دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب گزارش داد: برخی از مأموران به دلیل فعالیت های نامنظم در حوزه حجاب.”

سید مهدی فدایی در شبکه اجتماعی نوشت: با طرح و نقشه وارد شد، ما هم باید با نقشه و نقشه وارد شویم. کارهای نامنظم و بی برنامه انجام نشود./پی نوشت: اخیراً به برخی از مسئولان اخطاریه هایی مبنی بر بی نظمی در حوزه حجاب رسیده است.

هشدار مهم دفتر رهبری به برخی مسئولان در خصوص بی نظمی در حوزه حجاب

توئیت فدایی در اطلاع رسانی به ماموران در خصوص رسیدگی به حجاب با واکنش موافقان و مخالفان گشت ارشاد همراه شد. در همین رابطه توئیتی قدیمی از وی در رسانه ها بازنشر شد که در آن نوشت: ممکن است من و شما در مورد برخی وظایف گشت تامین اجتماعی یا کارآمدی آن صحبت کنیم، اما این به اصل حجاب و ضرورت مربوط می شود. آن را به عنوان تماشا یکی از احکام خدا و لزوم برخورد با افرادی که هنجارها را با فساد سازماندهی شده زیر پا می گذارند، پیروی نمی کند. و احترام به پلیس.»

اما ساعتی پس از انتشار این توییت قدیمی، مهدی فدائلی در شبکه اجتماعی ایکس به آن واکنش نشان داد و نوشت: «توئیت زیر به عنوان توییت جدید من و به عنوان انصراف چند ساعته از توییت قبلی بازنشر می شود. ضمن اینکه من محتوای این توییت را که تقریباً 1.5 سال پیش است تأیید می کنم، تأکید می کنم که توییت دیروز همچنان معتبر است.

حمله شریعتمداری به فدائلی

اما انتقاداتی متوجه حسین شریعتمداری، عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب شد که در یادداشتی در روزنامه کیهان نوشت: «این سوال از سوی برادر عزیزمان جناب آقای دکتر مطرح شده است. فدائلی.» به کدام سمت می‌گوید: «اخیراً به برخی از مسئولان اخطار رفتارهای نامنظم داده شده است»؟! چون با توجه به عضویت ایشان در دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب، این تذکر منتسب به حضرت آقا است و بس؟!

برادر عزیز فدائلی! بیت رهبر انقلاب «سخنران» ندارد و در صورت نیاز به تذکر، مستقیماً از سوی دفتر رهبری (آقای گلپایگانی و حجازی) به مخاطبان خود اعم از مسئولان و مردم ابلاغ می شود. . توضیح اینکه بیت القدس اصلاً از استفاده از کلمه «مرجع مطلع» پرهیز می کند! از این نظر کامنتی که به حضرت آقا نسبت دادید برای شما غیرمعمول و غیرمنتظره بود.

اما سردار جعفری رئیس قرارگاه فرهنگی و اجتماعی بقیه الله تذکر رهبری را تایید کرد و گفت: مسئولان ارشد طرح نور اشتباه کردند و آقای فدائلی می گوید حضرت آقا تذکر داده اند و این طبیعی است زیرا یا گزارش ها به دست رهبر انقلاب می رسد یا ایشان در فضای مجازی می بینند.»

از «گشت ارشاد» تا «طرح نور» تنها دو نوروز بود/ آیا برای زنان پرونده قضایی تشکیل شده است؟

ما از طرف زنان شکایت نمی کنیم

با وجود همه این مشکلات، طرح «نور» همچنان ادامه دارد و تعدادی از زنان توسط پلیس دستگیر می شوند، اما مقام قضایی اعلام کرد که برای این گروه از زنان پرونده ای تشکیل نخواهد شد. حجت الاسلام محمدکاظم محدی آزاد دادستان کل کشور با بیان اینکه قصد تشکیل پرونده قضایی برای نوامیس این کشور نداشتیم و پس از اخطار، اطمینان و اصلاح پوشش، فرد به منزل بازگشت و گفت: گفت: اکثر زنان پس از اخطار برای اصلاح وضعیت پوشش خود اقدام می کنند.

پلیس در بخشی از چهارمین اطلاعیه خود در این خصوص نوشت: پلیس تحت هیچ شرایطی به دنبال پرونده سازی برای مسائل هنجاری و ارزشی نیست و به شهروندان عزیز قول می دهیم که پروژه نور در نهایت به سمت اطلاعاتی شدن پیش می رود. “”

در همین حال طی روزهای گذشته چند پیامک مبنی بر ثبت نام در طرح هشدار صوتی بانوان با پوشش های مختلف دست به دست می شد که بلافاصله پلیس آگاهی این موضوع را اعلام کرد، پایگاه اطلاع رسانی فرجا در اطلاعیه ای اعلام کرد: نه پلیس، برای ثبت نام و ایفای نقش در طرح هشدار زبان و برخورد با حجاب، برهنگی و موارد مشابه.

سردار احمدرضا رادان فرمانده فراجا نیز اعلام کرد: با حمایت مجلس، دولت و قوه قضائیه و همچنین همراهی مردم، اجرای طرح نور را با قدرت، دقت و هوشمندی ادامه خواهیم داد. “

حجت الاسلام والمسلمین محمدجعفر منتظری، رئیس دیوان عالی کشور در واکنشی دیگر گفت: موضوع حجاب در نظام جمهوری اسلامی ایران تنها یک امر عقیدتی و دینی نیست، بلکه یک موضوع حقوقی، خواه به اصول دینی اعتقاد داشته باشند یا نداشته باشند، باید تابع قانون باشند.

منتقدان چه می گویند؟

مسعود مزیکیان، نماینده منتخب تبریز در مجلس دوازدهم درباره اجرای طرح عفاف و حجاب گفت: وقتی اطلاع رسانی، راهنمایی و توجیه می کنیم، فرد می پذیرد که مسیری که می رود اشتباه است، اما اگر آن را دنبال کنیم. با زور بگویید که باید این کار را انجام دهید. چیزی جز خشم و آشفتگی در دل انسان ایجاد نمی کند. من به مردان توصیه می کنم قبل و بعد از عمل را بررسی و ببینند. اگر وضع حجاب بهتر شده باید ادامه دهند، اما اگر بدتر شده، مردم را بدبین کرده‌اند و باید راهشان را عوض کنند.»

عباس عبدی، فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به هزینه های بالای مادی، روانی، اجتماعی و سیاسی پرداختن به موضوع پوشش زنان، گفت: آنها چندین بار در این حفره افتاده اند و هنوز هم آن را تکرار می کنند. متوجه نباشید که پیامدهای منفی این سیاست بسیار مخرب است.»

۲۳۳۲۳۳

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا