دانستنی ها

از هوش مصنوعی درباره طول عمر قلب خود سوال بپرسید! /جزئیات

یک ابزار جدید هوش مصنوعی برای سلامت انسانها ساخته شد.

یک ابزار جدید با استفاده از هوش مصنوعی می تواند به شما بگوید که چقدر سیگار کشیدن، مصرف الکل، رژیم غذایی نامناسب و ورزش نکردن باعث پیری قلب شما فراتر از سن واقعی آن می شود.

به گزارش بی بی سی، هدف از این فناوری توقف روند پیری قلب و کاهش خطر عوارضی مانند سکته مغزی یا بیماری قلبی است که با افزایش سن بیشتر اتفاق می افتد.

ابزار هوش مصنوعی توسط تیمی به سرپرستی پروفسور Declan O’Regan از شورای تحقیقات پزشکی، موسسه علوم پزشکی لندن توسعه داده شد و به من نزدیک شد تا طول عمر قلبم را با آن اندازه گیری کنم.

پروفسور اوریگان می‌گوید: «وقتی صورت یک فرد را می‌بینیم، می‌توانیم در مورد پیرتر یا جوان‌تر به نظر رسیدن آنها قضاوت کنیم. بقیه بدن نیز در همین وضعیت قرار دارد. قلب برخی از افراد بسیار جوانتر از سن آنها است و قلب برخی افراد زودتر پیر می شود و بیشتر مستعد ابتلا به بیماری است. ما می خواهیم بدانیم چه عواملی بر این روند تأثیر می گذارد.»

از هوش مصنوعی درباره طول عمر قلب خود سوال بپرسید! /جزئیات

اولین گام در تخمین سن قلب، اسکن ام‌آرآی بعد از کمی تحرک بدنی بود

به پروفسور اوریگان گفتم که زندگی بسیار ناسالمی نداشتم، اما مانند اکثر مردم می‌توانم با رژیم غذایی بهتر زندگی کنم، وزن کم کنم و بیشتر ورزش کنم. سابقه خانوادگی کلسترول، فشار خون بالا و دیابت را نیز باید به همه این موارد اضافه کرد.

داشتن ژن آسیای جنوبی همچنین به این معنی است که من در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی هستم و به همه این دلایل من در مورد تخمین هوش مصنوعی از سن قلبم چندان خوشبین نبودم.

اما به نام علم و دانش تصمیم گرفتم خودم را در این امتحان قرار دهم.

راه های زیادی برای اندازه گیری و ارزیابی سلامت قلب وجود دارد، از جمله اسکن، ضربان قلب و فشار خون. همه اینها اساساً تصویری فوری از وضعیت قلب ارائه می دهند و می توانند از روز به روز یا ماه به ماه تغییر کنند.

به گفته پروفسور اورگان، نتیجه مطالعه با هوش مصنوعی نشان داد که مشکلات و فرسودگی انباشته شده در طول عمر به دلیل الکل، سیگار، رژیم غذایی نامناسب و ورزش نکردن وجود دارد.

تصویربرداری پرتو مغناطیسی یا اسکن MRI از قلب پس از فعالیت بدنی نیز بخشی از فرآیند ارزیابی بود.

علائم اولیه پیری زودرس قلب گاهی آنقدر ظریف و ظریف است که حتی از چشم متخصصان قلب پنهان می ماند. با این حال، هوش مصنوعی می تواند این کار را انجام دهد زیرا تصاویر 40000 نفر را با شرایط مختلف از نظر سلامت قلب برای مقاصد مرجع و مقایسه و همچنین شرایط سلامت خود اسکن می کند.

این سیستم صدها جزئیات کوچک را در حرکات سه بعدی اسکن ام آر آی من بررسی می کند و آنها را با تصاویر 5000 نفر دیگر در سنین مختلف که زندگی سالمی داشته اند مقایسه می کند.

از هوش مصنوعی درباره طول عمر قلب خود سوال بپرسید! /جزئیات

پالاب گوش: ورزش نکردن و رژیم غذایی نامناسب تا چه حد بر سن قلب من تاثیر گذاشته است؟

رژیم غذایی بهتر

ابزار هوش مصنوعی سن قلب من را ۶۳ سال تخمین زد. این فقط دو سال از سن واقعی من بزرگتر بود، که آنقدرها هم که فکر می کردم بد نبود.

از پروفسور اورگان پرسیدم که آیا این نتیجه بهتر به دلیل تغییراتی است که اخیراً در سبک زندگی خود ایجاد کرده ام (مانند ورزش منظم و رژیم غذایی سالم تر) که تا حدی تأثیری را که روی سبک زندگی من گذاشته بود جبران کرده است که عوارض مصرف چربی و آبجو را از بین می برد و ساعت ها نشستن و بی تحرکی را از بین می برد.

او گفت که دقیقاً این سؤالی است که او قصد دارد در مرحله بعدی تحقیقات خود که در مجله “نیچر کامیونیکیشن” منتشر شده است به آن پاسخ دهد.

پروفسور اورگان گفت: “ما هنوز به طور قطع نمی دانیم که آیا پیری زودرس قلب به ژن های شما بستگی دارد، جایی که قلب شما از بدو تولد مستعد است یا بیشتر به سبک زندگی شما مربوط می شود.”

ما همچنین نمی دانیم که آیا می توان سرعت پیری قلب را تغییر داد یا حتی معکوس کرد تا با درمان مناسب قلب افراد جوان تر به نظر برسد.

معکوس کردن پیری

اولین نتایج نشان داد که ژن های مربوط به کشسانی و انعطاف پذیری عضلات و همچنین چین و چروک هایی که با افزایش سن روی بدن ظاهر می شوند نیز از عوامل مهم در نظر گرفته می شوند.

گروه دیگری از ژن های مرتبط با سیستم ایمنی بدن نیز نقش مهمی ایفا می کنند. سلول‌های ایمنی با بیماری مبارزه می‌کنند و بافت‌های مرده را از بین می‌برند، اما اگر بیش از حد فعال شوند، می‌توانند کار خود را بیش از حد انجام دهند و باعث تورم و التهاب آسیب‌رسان به بافت شوند. به نظر می رسد گروه سوم ژن ها که در انتقال سیگنال های الکتریکی از قلب فعال هستند نیز در این امر نقش دارند. اگر این روند در برخی از قسمت های بدن مختل شود، می تواند باعث نامنظم شدن ضربان قلب شود.

پروفسور اورگان گفت که با درک بهتر نقش ژن ها در پیری زودرس قلب، ممکن است بتوان درمان هایی را یافت که به طور خاص این مکانیسم ها را هدف قرار داده و به افراد کمک می کند زندگی طولانی تر و سالم تری داشته باشند.

او می‌گوید: «ژنتیک می‌تواند به ما کمک کند روند پیری قلب را معکوس کنیم، و این اسکن‌ها برای ارزیابی درمان‌های جدید و تأثیر آن‌ها بر آسیب‌های قلبی استفاده می‌شوند.»

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا