دانستنی ها

از فواید بی نظیر ماساژ پا غافل نشوید

تصور کنید بعد از یک روز سخت و طولانی به خانه برگشتید. در این صورت ماساژ پا می تواند درد بدن شما را تسکین دهد و حس خوبی به شما بدهد.

علاوه بر احساس خوب، تحقیقات نشان می دهد که ماساژ پا می تواند فواید زیادی برای سلامتی داشته باشد. ماساژ پا، حتی برای مدت کوتاه، می تواند استرس شما را کاهش دهد و احساس شادابی بیشتری به شما بدهد.

ماساژ پا چیست؟

سال‌هاست که ماساژ در بین انسان‌ها رایج بوده است و بسیاری از فرهنگ‌ها ماساژ را مفید می‌دانند. به طور کلی تصور می شود که ماساژ پا باعث بهبود سلامت و آرامش بدن می شود. شیاتسو یا رفلکسولوژی برخی از تکنیک های ماساژ هستند.

ادعا می شود که این تکنیک ها با اعمال فشار به بیش از 7000 عصب در پا، انرژی را در بدن آزاد می کنند. ماساژ پا و رفلکسولوژی می تواند به تسکین درد، کاهش استرس و تسریع روند بهبودی کمک کند. به طور سنتی، ماساژ پا به صورت دستی انجام می شود. گاهی اوقات از چوب یا غلتک برای تحریک موثرتر و بهتر قسمت های مختلف پا استفاده می شود.

ماساژ پا چگونه به بدن کمک می کند؟

ممکن است به این فکر کرده باشید که چگونه ماساژ پا می تواند به سلامت بدن شما کمک کند. ماساژ پا سیستم عصبی شما را تحریک می کند و تولید مواد شیمیایی (مانند اندورفین) را در مغز افزایش می دهد. یک مطالعه اثرات ماساژ پا را بر روی افرادی که آپاندیس خود را برداشته بودند بررسی کرد. در نتیجه مشخص شد که این عمل به کاهش درد آنها کمک کرده و کمتر به مسکن نیاز دارند.

این پایان ماجرا نیست. ماساژ پا گردش خون شما را بهبود می بخشد و ماهیچه ها و بافت های شما را سالم نگه می دارد. اگر بیماری یا بیماری دارید که باعث آسیب عصبی یا گردش خون ضعیف شما می شود (مانند دیابت)، ماساژ پا ممکن است کمک کننده باشد.

ماساژ پاها همچنین به شما این فرصت را می دهد که سایر مشکلات مانند پینه، میخچه و ناخن های زیر پا را کنترل کنید. اگر گردش خون ضعیفی دارید، بهتر است پاهای خود را برای این شرایط بررسی و درمان کنید.

چگونه پاهای خود را ماساژ دهیم؟

ماساژ حرفه ای قطعا ارزان نخواهد بود. اگر شرایط را دارید می توانید برای این کار به مراکز ماساژ مراجعه کنید. همچنین می توانید پاهای خود را در خانه با کمک دستگاه های ماساژ، به صورت دستی یا با درخواست رایگان از شخصی ماساژ دهید.

ماساژ با فشار متوسط ​​بی خطر است و برای اکثر افراد مبتلا به آرتریت (التهاب مفاصل) یا فیبرومیالژیا (سندرم درد اسکلتی- عضلانی) به خوبی کار می کند و به تسکین درد کمک می کند. اگر این اولین بار است که ماساژ می دهید، می توانید به یک متخصص خبره مراجعه کنید. اگر جراحی کرده اید، ابتدا با پزشک خود مشورت کنید و در صورت لزوم ماساژ دهید.

ابتدا پا

روی یک صندلی یا تخت بنشینید و یک پا را روی ران دیگر قرار دهید. اگر می خواهید، می توانید از مقداری لوسیون یا روغن (مانند روغن آرگان یا روغن زیتون) استفاده کنید تا به حرکت انگشتانتان کمک کند تا راحت تر روی پوستتان حرکت کنند.

مرحله دوم

جلوی مچ پا را با یک دست نگه دارید. سپس پشت مچ پا را با انگشت شست و اشاره دست دیگر خود فشار دهید و به سمت پاشنه پا بکشید. اگر برای مدت طولانی بایستید، ورزش کنید یا کفش پاشنه بلند بپوشید، این کار به شل شدن تاندون آشیل و کاهش درد در پاهای شما کمک می کند.

مرحله سوم

با کمک انگشت شست پاهای خود را با حرکات دایره ای کوچک از پاشنه تا نوک پا فشار داده و ماساژ دهید. همچنین می توانید بند انگشت شست پا را به کف پای خود فشار دهید و آن را به آرامی ورز دهید. حتی می توانید پای خود را با هر دو دست بگیرید و با شست خود مستقیماً از پاشنه تا انگشتان پا فشار بیاورید.

مرحله چهار

در نهایت یک پیچ و تاب و کشش کمی در انگشتان خود ایجاد کنید. وقتی کارتان تمام شد، پاها را عوض کنید. اگر احساس درد کردید، فشار کمتری به پای خود وارد کنید و اگر درد از بین نرفت، ماساژ آن را متوقف کنید.

فواید ماساژ پا چیست؟

پاها یکی از حیاتی ترین اندام های بدن ما هستند. آنها وزن کل بدن را تحمل می کنند و به حرکت و انجام فعالیت های مختلف کمک می کنند. با این حال، پاها جزو حساس ترین قسمت های بدن هستند. اگر می خواهید به خوبی از پاهای خود مراقبت کنید، ماساژ منظم پا می تواند یک گزینه عالی باشد. زیرا به بهبود سلامت فیزیکی و فیزیولوژیکی کمک می کند.

1. گردش خون را بهبود می بخشد

از آنجایی که بیشتر افراد ساعت ها در حالت نشسته هستند، نمی توانند از عضلات پا به درستی استفاده کنند که بر جریان خون تأثیر می گذارد. ماساژ پاهایتان، حتی برای چند دقیقه در روز، می تواند جریان خون را بهبود بخشد و اکسیژن مورد نیاز برای رشد پاها را تامین کند.

2. آرامش و احساس خوب به ارمغان می آورد

بعد از یک روز طولانی و خسته کننده، یک ماساژ خوب پا یکی از بهترین راه ها برای آرامش و استراحت است. به خصوص اگر بیشتر روز را به پیاده روی، نشستن یا ایستادن در وضعیت خاصی سپری کنید.

3. به شما کمک می کند بهتر بخوابید

یکی دیگر از مزایای مهم ماساژ پا این است که کیفیت خواب شما را بهبود می بخشد. ماساژ به آرامش بیشتر شما کمک می کند و اگر قبل از رفتن به رختخواب این کار را انجام دهید، گردش خون در بدن بهبود می یابد، ماهیچه ها آرام می شوند و آرام می شوند و در نهایت می توانید آرامش داشته باشید و خوب بخوابید.

4. گرفتگی و درد را تسکین می دهد

هنگامی که ماساژ پا با دقت و به درستی انجام شود، می تواند به تسکین درد و سفتی کمک کند. تکنیک‌های ماساژ وقتی با رفلکسولوژی پا ترکیب شوند، می‌توانند به درمان گرفتگی و دردهایی مانند گردن درد، کمردرد و میگرن کمک کنند.

5. خلق و خو را بهبود می بخشد

اگرچه ممکن است تعجب آور به نظر برسد، اما ماساژ پا می تواند به بهبود خلق و خوی شما نیز کمک کند. برخی نقاط روی پاهای شما ممکن است به کاهش علائم افسردگی کمک کند. با اعمال فشار مناسب به این نقاط در حین ماساژ پا می توانید علائم افسردگی خود را کاهش دهید!

6. سلامت پاهای شما را بهبود می بخشد

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای حفظ سلامت پا، ماساژ منظم آن‌ها است. هنگامی که پاهای خود را ماساژ می دهید، گردش خون بهبود می یابد و در نتیجه سفتی عضلات پا کاهش می یابد. ماساژ پا همچنین به کاهش درد در قسمت های خاصی از پا مانند مچ پا یا پاشنه کمک می کند.

علاوه بر این، ماساژ منظم پا می تواند به افزایش انعطاف پذیری مفاصل پا و مچ پا، تقویت عضلات و جلوگیری از آسیب کمک کند.

7. تورم را کاهش می دهد

در برخی موارد خاص مانند بارداری، ماساژ منظم پا می تواند نقش مهمی در کاهش ورم پا و مچ پا داشته باشد.

ماساژ پا و رفلکسولوژی

رفلکسولوژی یک روش درمانی جایگزین متفاوت از ماساژ معمولی پا است که شامل اعمال فشار به نواحی خاصی از پا است. طرفداران رفلکسولوژی معتقدند که اعمال فشار به پاها می تواند مشکلات نامربوط در سایر نقاط بدن را درمان کند.

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد رفلکسولوژی ممکن است آرامش بخش باشد، اما محققان به این نتیجه رسیده اند که شواهد قوی کمی بر اساس تحقیقات انجام شده توسط همتایان وجود دارد. اما حتی اگر تحقیقات علمی از رفلکسولوژی پشتیبانی نمی کند، انجام آن به طور کلی می تواند به شما کمک کند احساس بهتری داشته باشید.

خطرات و عوارضی که باید در نظر گرفته شود

قبل از شروع ماساژ پا، موارد زیر را بررسی کنید:

وجود دارد زخم

بانداژ

عفونت پای ورزشکار (Tinea Pedis)

همچنین اگر جراحی کرده اید یا تحت درمان هستید، حتما قبل از انجام ماساژ پا با پزشک خود مشورت کنید. علاوه بر این، اگر به بیماری هایی مانند دیابت مبتلا هستید، باردار هستید یا در معرض خطر لخته شدن خون هستید، باید قبل از ماساژ پا با پزشک خود مشورت کنید.

بالاخره این

اکثر مردم با یک ماساژ خوب احساس آرامش می کنند. ماساژ پا می تواند فواید زیادی به جز ایجاد احساس خوب برای شما داشته باشد. در این مقاله به بررسی یک روش ساده ماساژ پا و فواید آن پرداختیم. در صورت لزوم، از پزشک مشاوره بگیرید و به مراکز ماساژ مراجعه کنید، یا به خودتان هدیه دهید که بعد از یک روز سخت در خانه احساس خوبی داشته باشید.

منبع: سلامت نیوز

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا