اخبار روز

از گیاه دم شیر به اندازه استفاده کنید! /مزایای استفاده از گیاه دم شیر!

استفاده از دم شیر به عنوان یک روش سنتی برای کاهش ضربان قلب سریع یا نامنظم که ناشی از استرس و اضطراب است، شناخته شده است. در تحقیقات آزمایشگاهی و حیوانی، مشخص شده است که عصاره گیاه توانایی دارد تا اثرات ضد آریتمی را داشته باشد و به کاهش ضربان قلب کمک کند. با این حال…

عصر ایران، گیاه دم شیر با نام علمی Leonurus cardiaca یونانیان باستان از آن برای تسکین اضطراب هنگام زایمان استفاده می کردند. به دلیل خواص دارویی منحصر به فرد آن، اغلب به شکل چای یا تنتور استفاده می شود. دم شیر در واقع درختچه ای است با برگ های سبز تیره و گل های بنفش یا صورتی و خزدار.

این گیاه بومی آسیای جنوب شرقی و اروپا است، اما اکنون در سراسر جهان یافت می شود. لازم به ذکر است که در آمریکا یک گونه مهاجم در نظر گرفته می شود. گیاه مذکور با وجود اینکه از خانواده نعناعیان است، برخلاف اکثر گیاهان این خانواده دارای بوی نامطبوع و طعم تلخی است.

تمام نکات مربوط به دم شیر از طریق وب سایت بررسی می شوند کتابخانه ملی پزشکی ایالات متحده در دسترس هستند.

از گیاه دم شیر به اندازه استفاده کنید! /مزایای استفاده از گیاه دم شیر!

دم شیر هزاران سال است که برای درمان بیماری های مختلف مانند بیماری های قلبی، اضطراب و دوره های قاعدگی نامنظم استفاده می شود. اگرچه بسیاری از کاربردهای سنتی این گیاه به طور علمی مورد مطالعه قرار نگرفته است، تحقیقات نشان می دهد که علف شیر فواید سلامتی شگفت انگیزی دارد.

خواص آنتی اکسیدانی

دم شیر حاوی مواد گیاهی مختلف با خواص آنتی اکسیدانی از جمله فلاونوئیدها، استرول ها، تری ترپن ها و تانن ها است. آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که از سلول های ما در برابر آسیب های ناشی از مولکول های مضر به نام رادیکال های آزاد محافظت می کنند.

مطالعات معتبر نشان می دهد که آنتی اکسیدان ها ممکن است به محافظت در برابر چندین بیماری جدی از جمله سرطان، آرتریت، بیماری های قلبی عروقی، آلزایمر و پارکینسون کمک کنند.

به تپش قلب کمک می کند و فشار خون را کاهش می دهد

یکی از کاربردهای سنتی دم شیر کاهش ضربان قلب سریع یا نامنظم ناشی از استرس و اضطراب است. در مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی، عصاره گیاه اثرات ضد آریتمی نشان داده و به کاهش ضربان قلب کمک می کند. با این حال، چنین اثراتی بر انسان به طور کامل مورد مطالعه قرار نگرفته است.

در همین حال، یک مطالعه 28 روزه روی 50 بزرگسال مبتلا به فشار خون بالا و اضطراب نشان داد که مصرف مکمل حاوی عصاره دم شیر باعث کاهش تپش قلب می شود.

حفظ سلامت قلب

اسید اورسولیک، لئونورین و فلاونوئیدها ترکیباتی در دم شیر هستند که در مطالعات انجام شده بر روی موش های آزمایشگاهی اثرات محافظتی بر قلب نشان داده است. با این حال، این یافته ها را نمی توان در انسان تایید کرد.

با این وجود، مطالعات مشاهده‌ای انسانی ارتباط بین مصرف فلاونوئید و کاهش خطر بیماری قلبی و مرگ را تایید کرده‌اند. لازم به ذکر است که این مطالعات مختص فلاونوئیدهای دم شیر نبودند.

از دم شیر با احتیاط استفاده کنید! (+عکس)

سایر مزایای قابل توجه

اگرچه تحقیقات محدودی وجود دارد، دم شیر فواید زیر را نیز به علاقه مندان ارائه می دهد:

ممکن است خونریزی پس از زایمان را کاهش دهد: تحقیقات اولیه نشان می دهد که درمان با دم شیر و اکسی توسین ممکن است خطر از دست دادن خون پس از زایمان را در مقایسه با اکسی توسین به تنهایی کاهش دهد.

– ممکن است اضطراب و افسردگی را کاهش دهد: اگرچه نتایج قطعی نیست، اما مطالعات اولیه در انسان و موش کاهش علائم اضطراب و افسردگی را پس از مصرف روزانه عصاره دم شیر یا لئونورین تا 4 هفته نشان میده.

ممکن است التهاب را کاهش دهد: مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی نشان داده اند که لئونورین موجود در دم شیر دارای خواص ضد التهابی است. با این حال، این نتایج در انسان تایید نشده است.

عوارض جانبی احتمالی

تحقیقات فعلی در مورد اثرات گیاه دم شیر بر روی انسان محدود است. به این ترتیب، ایمنی گیاه و عوارض جانبی احتمالی آن به طور کامل شناخته نشده است.

بر اساس تحقیقات اخیر، اسهال، خونریزی رحم و درد معده از شایع ترین عوارض مصرف زیاد دم شیر است. با توجه به اینکه دم شیر ممکن است بر ضربان و ریتم قلب تأثیر بگذارد، افرادی که از داروهای تنظیم کننده ضربان قلب مانند مسدودکننده های بتا استفاده می کنند و افرادی که فشار خون پایین دارند، باید قبل از مصرف این مکمل غذایی با پزشک خود مشورت کنند.

علاوه بر این، نشان داده شده است که گیاه مذکور با وارفارین این یک رقیق کننده خون است و نباید توسط بیمارانی که این دسته از داروها را مصرف می کنند، استفاده شود، مگر اینکه توسط پزشک تجویز شود. در نهایت زنان باردار و شیرده به دلیل عدم تحقیقات کافی و پتانسیل این گیاه در تحریک انقباضات رحمی از مصرف این گیاه منصرف می شوند.

دوز توصیه شده

از آنجایی که تحقیقات در مورد اثربخشی و مقدار مصرف گیاه دم شیر در انسان محدود است، در حال حاضر دوز توصیه شده خاصی برای آن وجود ندارد. با وجود آن، آژانس دارویی اروپا (EMA) مصرف کمتر از 3 گرم عصاره پودر در روز را برای جلوگیری از عوارض احتمالی توصیه می کند.

دم شیر را می توان به صورت چای یا تنتور و کپسول مصرف کرد. هنگامی که این گیاه به عنوان چای مصرف می شود، ترکیب آن با عسل، زنجبیل، لیمو، شکر یا سایر طعم های قوی می تواند تلخی آن را تا حد زیادی کاهش دهد.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا