اخبار روز

ادعای جنجالی دانشمندان ترکیه‌ای در رابطه با زمین لرزه و رد تغییرات در جو زمین!/ جزئیات خبر

گروهی از دانشمندان ترکیه ادعا می‌کنند که توانسته‌اند نظریه‌ای مشهور به “سیگنال زمین لرزه” را که می‌گوید زلزله تغییراتی در جو ایجاد می‌کند، رد کنند.

دکتر شنول هاکان کوتوغلو استاد، دکتر گوخان گوربوز استادیار و ولکان آگول، معاون پژوهشی دانشگاه بولنت اجویت زونگولداغ ترکیه، به تحقیق در مورد “تئوری تغییرات جوی قبل از زلزله” پرداختند که به عنوان سیگنال زلزله شناخته می‌شود و نتایج مهمی به دست آوردند.

این محققان با مطالعه حرکات الکترونی در جو در چندین مکان به مدت یک سال قبل از وقوع زلزله، موفق شدند این نظریه را در سال ۲۰۲۱ رد کنند.

بر اساس این نظریه، انرژی حاصل از فشردگی پوسته زمین قبل از وقوع زلزله به قسمت‌های بالایی جو منتقل می‌شود و تعداد الکترون‌ها را در بازه زمانی یک ماه تا چند روز قبل از زلزله تغییر می‌دهد.

در این مطالعات، تنها داده های یک ماهه از مناطق زلزله خیز مورد بررسی قرار گرفت و هیچ اطلاعاتی در مورد موقعیت های مشابه در مکان های مختلف در یک روز وجود نداشت.

این محققان مطالعات طولانی تری را در محیط های مختلف انجام دادند.

کوتوغلو گفت: ما مشاهده کردیم که سیگنال‌هایی که قبل از وقوع زلزله رخ می‌دهند، در واقع در طول یک سال حدوداً ۳۰ تا ۴۰ بار در همان مکان رخ می‌دهند. بنابراین، این یک رویداد تصادفی است و نه یک رویداد سیستماتیک. همچنین، ما مشاهده کردیم که سیگنال‌های مشابهی در همان بازه زمانی در مکان‌هایی در فاصله ۱۰ هزار کیلومتری از منطقه زلزله ارسال شده است. ما این سیگنال‌ها را بررسی کردیم تا آن‌ها را با یکدیگر مقایسه کنیم.

کوتوغلو با اشاره به اینکه برای اثبات این نتایج دو سال طول کشید، چرا که نتیجه آن با نظریه مورد قبول جهان در تناقض بود، ادامه داد: این مقاله به طور رسمی پذیرفته شده است و به زودی در یک مجله علمی بین‌المللی منتشر خواهد شد.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا