اخبار روز

اخبار فوری قیمت دلار در 6 اکتبر عدم فعالیت قیمت دلار مهر ماه

قیمت دلار افزایش یافت. قیمت دلار برای مردم مهم است. قیمت دلار بسته به نرخ ارز متفاوت است. قیمت دلار در بازار اعلام شد. قیمت دلار چقدر پول؟

قیمت دلار در معاملات روز گذشته تا 49 هزار و 200 تومان کاهش یافت اما از 49 هزار و 300 تومان بالاتر نرفت. با این حال معاملات پشت صحنه قیمت دلار را تا 49 هزار و 400 تومان پیش برده بود. حال باید منتظر ماند و دید که نرخ دلار در آخرین روز از هفته اول پاییز چه نوساناتی را تجربه خواهد کرد و با چه ارزشی به تعطیلات می رود؟

مدیریت بلند مدت دلار

عبدالله مشکانی کارشناس بازارهای مالی به تجارت نیوز با تاکید بر تاثیر طولانی مدت تورم و نقدینگی بر قیمت دلار گفت: در حال حاضر مانند یکی دو هفته گذشته نوساناتی در بازار ارز وجود دارد، اما بازار با تغییرات دو سه هزار تومانی نمی کند.» لازم به ذکر است که بازارساز ممکن است با تحویل یا عدم تحویل، در کوتاه مدت بتواند بازار را کنترل کند. اما در بلندمدت نرخ ارز تابع نقدینگی و تورم است.»

وی با فرض اینکه نقدینگی در کشور رو به رشد است، افزود: سیاستمداران از ابتدای سال سعی کردند با خبر درمانی قیمت دلار را کنترل کنند. و این در حالی است که فرآیندهای سیاسی هرگز قابل پیش بینی نیستند.»

آیا قیمت دلار افزایش می یابد؟

این تحلیلگر بازار مالی با تاکید بر اینکه محدوده 59 تا 60 هزار تومانی، سقف قبلی دلار است، تاکید کرد: تا زمانی که سقف قبلی دلار شکسته نشود، روند جدیدی برای دلار متصور نیست و نخواهد بود. دلار بالاتر از سقف قیمت قبلی بسته می شود، می توان در مورد روند بعدی این اسکناس صحبت کرد.

مشکانی کالا با اشاره به قیمت دلارهای بعدی در اقتصاد ایران است و روندهای رای آن می‌کند، گفت: «در حال حاضر بخشی از آن‌ها، قیمت خود را با توجه به نرخ دلار گران‌تر از بازار تطبیق داده‌ها و پول‌ها می‌کنند، بنابراین در بازار حباب هستند. قیمتی وجود دارد. اگر قرار است روندی در بازارها شکل بگیرد، سقف قیمت باید شکسته شود و سپس بازارها بتوانند قدمی به جلو بردارند.

همبستگی دلار و تورم

در همین رابطه سجاد بوربور، فعال و اقتصاددان در خصوص پیش بینی روند قیمت دلار به تجارت نیوز گفت: قیمت دلار با تصمیم سیاست گذار کاهش یافته است و دولت کاری جز سرکوب این نرخ نمی تواند انجام دهد. تورم 50 درصدی به طور فزاینده ای بر همه کالاها و خدمات تأثیر می گذارد و دلار یکی از این کالاها است.

وی با تاکید بر اینکه تورم از تفاوت رشد نقدینگی و رشد اقتصادی ناشی می شود، خاطرنشان کرد: برای کنترل قیمت دلار باید رشد نقدینگی را کنترل کنیم، در این میان کسری بودجه ساختاری دولت به دلیل رشد نقدینگی است. تا زمانی که دولت کسری بودجه ساختاری دارد، نمی تواند نقدینگی را به هیچ وجه کنترل کند. این نه تنها قیمت دلار، بلکه قیمت همه کالاها را افزایش می‌دهد.»

بیشتر بخوانید: پیش بینی قیمت دلار 6 مهر 1402/ خبر مذاکره با آمریکا باعث سقوط دلار شد

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: با وجود قیمت گذاری که از سوی دولت تعیین شده، کاهش تولید، افزایش نقدینگی، افزایش تورم و گران شدن کالاها و خدمات و همچنین رشد دلار و ارز وجود خواهد داشت. در عین حال، افزایش قیمت دلار، افزایش تورم کالاها و خدمات را نیز مهار می کند که به آن اثر نرخ ارز می گویند.

تاکید می‌کنیم که در جستجوی ریشه‌یابی شرایط فعلی، به قیمت‌گذاری تعیین‌شده توسط دولت متوسل می‌شویم: «اگر قیمت دلار زیر کانال 50 هزار تومان بماند، فعالان اقتصادی حمله کرده و دلار یا طلا می‌خرند و اراده می‌کنند. اجازه ندهید.» قیمت بیش از این مقدار کاهش خواهد یافت.

حرکت رفت و برگشت دلار متوقف نمی شود

این فعال اقتصادی درباره رفت و برگشت قیمت دلار با سیگنال های سیاسی گفت: رفت و برگشت قیمت دلار را نمی توان روند تلقی کرد. “

وی با نگاهی به افزایش نرخ تورم و رشد انتظارات تورمی، خاطرنشان کرد: سهم سپرده‌های بلندمدت کاهش یافته و پول به سمت سپرده‌های تقاضای حرکت می‌کند. 50 هزار تومانی فعالان اقتصادی برای خرید دلار یا طلا هجوم خواهند آورد و اجازه افت بیش از این قیمت را نخواهند داد.

این کارشناس اقتصادی روند صعودی دلار را پیش بینی کرد و گفت: فراز و نشیب های فعلی قیمت دلار در حال نوسان است و فعالان اقتصادی نباید روی آن تمرکز کنند. با توجه به عوامل موثر بر قیمت دلار چشم انداز قیمت دلار خوش بینانه است. و حرکات نزولی فعلی بر اساس روند صعودی است.

آیا قیمت دلار از 52 هزار تومان فراتر می رود؟

پیمان مولوی، تحلیلگر اقتصادی نیز در خصوص میانگین قیمت دلار در 365 روز سال جاری به تجارت نیوز گفت: اگر جنگ و بحران اجتماعی نباشد میانگین قیمت دلار بر اساس سناریوی تورم 40 درصدی 1402 است. .» ممکن است حدود 51000 تا 52000 تومان باشد. بهینه باید 58000 تا 60000 تومان و حداقل تا 45000 تومان باشد.

وی متوسط ​​قیمت دلار را حدود 48 تا 52 هزار تومان دانست و افزود: با نزدیک شدن به پایان سال فشارهای تورمی بیشتر می شود و سناریوی تورمی بالاتر تا پایان سال در حال بررسی است. .» اعداد بالاتر را در قیمت دلار مشاهده کنید. »»

آیا برجام دلار را به زیر مرز 45 هزار تومان خواهد رساند؟

اما در صورت دستیابی به معامله، قیمت دلار در کدام جهت کاهش می یابد؟ مولوی در پاسخ به این سوال که «مسئله توافق می تواند سناریوهای مختلفی داشته باشد.» اما اگر توافق صورت بگیرد و بانک مرکزی وارد بازار شود و همه دلارهایی را که به دست می آورد پراکنده کند، میانگین قیمت دلار به زیر 45 هزار نمی رسد. تومان و چنین چیزی اصلا ممکن نیست.»

این کارشناس اقتصادی در ادامه افزود: حتی اگر پولشویی اتفاق بیفتد و دلار سرکوب شود، قطعا قیمت دلار در سال آینده با وجود تورم 40 درصدی و سناریوی رشد اقتصادی 3 درصد در کریدور ششم خواهد بود مگر اینکه رشد نقدینگی زیر 30 درصد باشد. و رشد اقتصادی بالای 5 درصد است، تورم به کانال 30-35 درصد می رود. زیرا در سال 1403 به طور متوسط ​​365 روز در سال قیمت دلار تقریباً 35 درصد بالاتر از میانگین 50 هزار تومان آن سال است. یعنی قیمت دلار در میانه کریدور ششم خواهد بود.

بهار پولی دیر یا زود آغاز خواهد شد

علی سعدوندی، یکی دیگر از کارشناسان اقتصادی در پاسخ به این سوال که قیمت دلار در نیمه دوم سال را چگونه پیش بینی می کنید، گفت: به نظر می رسد در نیمه دوم سال، سیاست گذاران این فرصت را داشته باشند که قیمت دلار را کنترل کنند. زیرا تحریم ها تا حدودی برداشته شده، درآمدهای نفتی مصادره شده و سیاست ارزی بانک مرکزی همچنان پابرجاست.

وی همچنین به تورم و رشد نقدینگی اشاره کرد و گفت: مشکل رشد نقدینگی هنوز تمام نشده است و باید دید این مشکل به کجا می انجامد زیرا دیر یا زود فنر ارز آزاد می شود.

این کارشناس اقتصادی نوسان قیمت دلار را در محدوده 45 تا 52 هزار تومان خواند و افزود: دلار در محدوده مذکور نوسان خواهد داشت اما به هیچ وجه نمی توان قیمت مشخصی ارائه کرد.

وی با تاکید بر اینکه راه حل اساسی برای کنترل قیمت ارز پیدا نشده است، تاکید کرد: ممکن است دلار کاهش یابد اما مشکل نقدینگی و تورم همچنان پابرجاست و قیمت دلار با دستور کنترل می شود.

آیا اهرم تورم دلار را گران می کند؟

در همین رابطه جواد فلاحیان، کارشناس اقتصادی با اشاره به سیاست های انقباضی دولت و رکود در همه بازارها به تجارت نیوز گفت: هر گونه کاهش در بازار ارز ناشی از سیاست های انقباضی دولت است و این اقدامات باعث می شود دلار. فنر فشرده تر است. این در حالی است که رشد 30 درصدی پایه پولی نشان از کاهش دستوری قیمت دلار دارد.

وی افزود: با این وجود انتظار می‌رود به دلیل اخبار و رویدادهای سیاسی، قیمت دلار در محدوده فعلی باقی بماند. این اخبار ممکن است تحقق یا عدم تحقق برجام باشد. بنابراین، دلار ممکن است در کوتاه مدت در این مناطق نوسان داشته باشد.

فلاحیان درباره روند رشد قیمت دلار در 6 ماهه دوم سال گفت: در ماه های آینده با افزایش نقدینگی و تورم روند قیمت دلار افزایش می یابد، اگر توافقی صورت نگیرد و همه مذاکرات عادلانه باشد. گفتگو درمانی، شاهد رشد قوی در بازار ارز خواهیم بود.

بازار از طریق پیام درمانی مدیریت می شود

وی به نوسانات اخیر بازار ارز اشاره کرد و گفت: نوسانات 3 تا 5 درصدی در بازارهای مالی مناسب است، در حال حاضر قیمت دلار نیز در روندی خنثی قرار دارد. این در حالی است که محدوده 47 تا 48 هزار تومان پایین ترین حد قیمت این اسکناس محسوب می شود.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه دولت در صدد کنترل مستقیم و غیرمستقیم قیمت هاست، خاطرنشان کرد: در حال حاضر دولت دستکاری های ارزی زیادی انجام می دهد و گاهی با انتشار خبر آزادسازی منابع بلوکه شده سعی در کنترل بازار دارد.

وی گفت: مشکلات کلان اقتصادی، رشد نقدینگی و موضوع تورم از یک سو و مدیریت بازار با اخبار مثبت همیشه ابلاغی از سوی دیگر باعث ایجاد بلاتکلیفی در میان معامله گران بازار مالی شده است. دلار حرکت خواهد کرد.

توافق برجام، شرط کاهش قیمت دلار

در همین راستا، علی طباطبایی، دیگر اقتصاددان نیز با اشاره به اینکه اخبار و شوک های قیمتی تاثیر کوتاه مدتی بر بازار ارز دارد، به تجارت نیوز گفت: در روزهای اخیر تاثیرگذارترین موضوع بر روی قیمت دلار بوده است. در حال حاضر کف قیمت دلار حدود 49 هزار تومان است و در میان مدت و در بازه زمانی 6 ماهه این اسکناس کانال های قیمتی بالاتری را به خود خواهد دید.

وی با اشاره به تلاش ها و سیگنال های سیاست گذاران برای سیر نزولی بازار ارز، گفت: با تمام تلاش های بازارساز، دلار به روند صعودی خود ادامه می دهد، یکی از دلایل این امر این است که صنایع بالادستی کشور هستند تطبیق با قیمت های بالاتر دلار بنابراین من شک دارم که کاهش اجباری قیمت دلار جواب دهد.»

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد. پیش نیاز کاهش شدید قیمت دلار، توافق برجام است و در صورت انعقاد این توافق، می توان امیدوار بود که قیمت اسکناس آمریکایی در سال آینده به نیم محدوده 30 هزار تومان بازگردد. مقدار در کانال فعلی نوسان خواهد کرد.

وی درباره پیش‌بینی قیمت دلار در روزهای آینده گفت: به نظر می‌رسد اعداد دلاری فعلی قیمت‌های کف بازار باشد. بازار مبادله کاهش یابد یا آسیب ببیند.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا