اخبار روز

اخبار شگفت انگیز درباره راه حل فیلتر برنامه محبوب


به گزارش مانیبان، برخی از اعضای کارگروه فیلترینگ بر این باورند که حداقل 400 هزار اپلیکیشن با محتوای مجرمانه در گوگل پلی وجود دارد. طبق گفته این گروه از حامیان فیلترینگ گوگل پلی، برای بررسی درخواست حذف فیلتر گوگل پلی، باید بتوان این 400000 اپلیکیشن را حذف و اصلاح کرد.

آنها معتقدند تا زمانی که وزارت ارتباطات نتواند راه حلی برای فیلتر این 400 هزار اپلیکیشن مجرمانه ارائه دهد، ارسال مکرر درخواست حذف فیلتر از گوگل پلی نمی تواند حامیان فیلترینگ این پلتفرم را متقاعد کند.

با این حال باید گفت که هیچ مرجعی آماری از مزایای فیلترینگ گوگل پلی منتشر نکرده است و به نظر می رسد کسانی که تصمیم می گیرند بزرگترین فروشگاه اندرویدی جهان را برای کاربران موبایل مسدود کنند، هیچ قصدی برای استفاده از مزایای آن ندارند. از این فیلترینگ (که به گفته آنها مثبت است) مثل این است که یک بزرگراه مهم را در یک شهر بزرگ ببندید بدون اینکه دلیل آن را به شما بگویم. از سوی دیگر، آمارهای مختلف نشان می دهد که پلتفرم های مسدود شده همچنان در اوج زندگی کاربران هستند و استفاده از فیلترشکن ها و بدافزارها نیز روز به روز در حال گسترش است و فیلترینگ گوگل پلی نتوانسته به اهداف پیشنهادی دست یابد. تصمیم گیرندگان به دنبال آن بودند.

تاریخچه فیلترینگ گوگل پلی کجاست؟

در جریان شورش های سال 1401، گوگل پلی لو رفت. سایه این افشاگری چندین بار بر روی گوگل پلی افتاده است و شاید نزدیک ترین آن به سال 2018 برمی گردد. در شرایطی که نامه عجیب و مشکوک معاونت امور فضای مجازی دادستانی کل کشور در رسانه ها منتشر شد که در آن از شرکت های اینترنتی خواسته بودند این فروشگاه اندرویدی را فیلتر کنند.

اگرچه امضاکننده این نامه، «جواد جاودنیا» در سال 1400 اعلام کرد که هرگز حکم فیلترینگ گوگل پلی را صادر نکرده است، اما در همان زمان اپراتورها و برخی شرکت ها دریافت چنین نامه ای را تایید کردند. حتی دادستانی تهران اعلام کرد که این نامه در محل توسط این نهاد صادر و متوقف شده است و نویسنده نامه نیز به دلیل انجام کاری خارج از اختیارات تحت تعقیب دادسرای انتظامی قضات بوده است.

از آن زمان تا سال 1401 سایه نشتی از این انبار برداشته شد. حذف تحریم های گوگل پلی برای کاربران ایرانی به همراه عدم در نظر گرفتن فیلترینگ برای این فروشگاه اندرویدی، استفاده از این پلتفرم جهانی را برای کاربران ایرانی لذت بخش کرد. در واقع باید گفت که تا 7 مرداد 1392 دسترسی به اپلیکیشن های گوگل پلی در ایران امکان پذیر است. نبود و کاربران برای دانلود از این سایت با کمک بازارهای دیگر مجبور بودند تحریم ها را دور بزنند.

پس از اعلام اپل مبنی بر لغو تحریم های ایران، گوگل در 27 آگوست 2013 طبق بیانیه ای اعلام کرد: به توسعه دهندگان این فرصت داده شده است تا اپلیکیشن های رایگان خود را در اختیار ایرانیان قرار دهند. برای این کار باید در صفحه قیمت و توزیع اکانت خود گزینه ایران را تیک بزنید. و در آگوست 2014 ممنوعیت گوگل پلی در ایران برداشته شد.

آسیب ناشی از نشت

افشای گوگل پلی آسیب زیادی به اقتصاد دیجیتال وارد کرده و صنعت بازی را در معرض خطر قرار داده است. این موضوعی است که فعالان این بخش بارها درباره آن صحبت کرده اند و در جلساتی که برای رفع فیلتر گوگل پلی ایجاد شده است، نمایندگانی از جانب خود داشته اند تا زنگ خطر را به صدا درآورند. لو رفتن گوگل پلی، اما جدا از این آسیب ها، یک سری آسیب های اجتماعی جدی را نیز در پی داشته است و رشد نصب اپلیکیشن های مخرب از پلتفرم های غیر رسمی است. استفاده از فایل های نصبی این برنامه ها بر روی پلتفرم هایی مانند پیام رسانی و پیامک و همچنین رشد بیش از حد فیلترشکن های رایگان و توزیع آنها در پیام رسانی از معایب فیلترینگ گوگل پلی است.

تصمیم گیرندگان و حامیان فیلترینگ گوگل پلی معتقدند در دسترس بودن این فروشگاه اندرویدی معایب زیادی دارد. آنها معتقدند 400 هزار اپلیکیشن مجرمانه در این فروشگاه اندرویدی وجود دارد و باید برای این اپلیکیشن ها برنامه ریزی کرد. مواردی مانند محتوای مبتذل و مستهجن، محتوای توهین آمیز، بدافزارها و ویروس ها، محتوای علیه امنیت کشور، انتشار اخبار کذب و جعلی، نرم افزار شبکه ماهواره ای و نرم افزار فیلتر شکنی از مواردی است که حامیان فیلترینگ گوگل به آن اشاره می کنند. بازی. . دارند.

با این حال، نباید فراموش کرد که همه این اپلیکیشن ها از راه های دیگری قابل دسترسی هستند و گزارش های بسیاری نشان می دهد که حداقل در برخی از این موارد، فیلترینگ گوگل پلی نه تنها جواب نداده، بلکه حتی ناموفق بوده است. به عنوان مثال، گزارش های مفصلی در مورد هزینه های میلیاردی فیلتر سوئیچ ها یا گزارش های زیادی در مورد رشد برنامه های لو رفته در بین کاربران و همچنین رشد استفاده از فیلتر سوئیچ ها و گسترش بدافزارها در گوشی های کاربران وجود دارد. کاربران داخلی و مقامات خارجی، که همگی اهداف فیلترینگ Google Play را شکست می دهند. از سوی دیگر، هیچ گزارشی مبنی بر اینکه این فیلترینگ برای تصمیم گیران نتیجه داشته باشد، منتشر نشده است و تصمیم گیرندگان محدودیت، مثل همیشه، نیازی به پاسخگویی و شفافیت در مورد اینکه چرا یک پلت فرم به روی ده ها میلیون نفر محدود و بسته شده است، منتشر نشده است از کاربران ایرانی

خواسته کارگروه فیلترینگ چیست؟

به نظر می رسد مطالبه کارگروه فیلترینگ وزارت ارتباطات و سایر حامیان برای رفع فیلترینگ گوگل پلی در این دو جمله خلاصه شود: یکی امکانات فنی برای تفکیک و پالایش محتوای بد از خوب و دیگری مذاکره و رعایت قوانین کشور میزبان.

این دو خواسته، اما هر دو غیرممکن است و این موضوع از سوی مرکز ملی فضای مجازی، عالی ترین نهاد تصمیم گیری در زمینه ICT در کشور اعلام شده است. رئیس مرکز ملی فضای مجازی اخیراً اعلام کرد که نامه‌های ایران و درخواست‌های پلتفرم‌ها برای رعایت قوانین کشور بی‌پاسخ مانده است و به همین دلیل مرکز ملی راه‌های دیگری را برای در دسترس قرار دادن پلتفرم‌ها از مردم انتخاب می‌کند. اقدامات دیگری از جمله ارائه امکانات فنی برای جداسازی و اصلاح محتوا در برخی پلتفرم ها مانند یوتیوب در حال آزمایش است و پیش بینی می شود این موضوع در دستور کار گوگل پلی نیز قرار گیرد اما از نظر فنی مشخص نیست. است. این موضوع مربوط به کارشناسان فنی است، آن را بررسی کنید. اما در خصوص انطباق این تریبون با قوانین کشور شاید اگر اراده جمعی باشد اتفاقی بیفتد تا این بار نامه ها بی پاسخ نماند.

گوگل پلی، اینستاگرام و واتس اپ به دلیل نگرانی های امنیتی کشور و ادامه ناآرامی ها فاش شدند. در عین حال، چندین مقام در کشور بارها وعده داده اند که با از بین رفتن شرایط امنیتی و فضای حاکم در کشور، سیاست ها تغییر خواهد کرد. اساساً، منطق حکم می‌کند که علت فیلتر یک مسئله امنیتی است. می توان آن را برطرف کرد زیرا سیاست های امنیتی تغییر می کند. تغییر نکردن این سیاست‌ها پیام‌های مناسبی به همراه ندارد زیرا به نظر این تصمیم‌گیران، وضعیت همچنان ناپایدار است و باید تصمیمات امنیتی اتخاذ شود و یا این باور وجود دارد که وزارتخانه تخصصی صنعت فناوری کشور اختیار دارد. تا نظر کارشناسی در این زمینه ارائه شود.

بازی های ایران آسیب می بیند

در رده بازی ها نباید فراموش کنیم یکی بیشترین آسیب را در این نشت متحمل شده و صنعت میلیاردی و رو به رشد در ایران و جهان محسوب می شود. جایگزین کردن فروشگاه های داخلی با داستانی مانند Google Play اشتباه خواهد بود و این نشت به استودیوهای توسعه دهنده آسیب می رساند. در حال حاضر سهم فروشگاه های ملی از فروش بازی 30 درصد است. نسبتی که با خدماتی که به کاربران ارائه می دهند تناسبی ندارد. فروشگاه های داخلی باید بر جذب درآمد از طریق تبلیغات تمرکز کنند و مشارکت توسعه دهندگان در فروشگاه صفر خواهد بود. علاوه بر این، مسئولین پلتفرم های ملی و مارکت های ملی اندروید بارها در نظرات شخصی و مصاحبه های رسانه ای خود اعلام کرده اند که با افشای گوگل پلی موافق نیستند.

در نهایت باید دید تصمیم گیران و روسای وزارت ارتباطات که از مراجع تخصصی در حوزه ارتباطات هستند و به اصول کلی و سیاست فیلترینگ پایبند هستند، می توانند نظر کارشناسی خود را توضیح دهند؟ این بار به کارگروه فیلترینگ. به هر حال نکته اینجاست که این افراد احتمالاً بیشتر از سایر کارشناسان کشور مزایا و معایب باز کردن گوگل پلی را می دانند، اما این میزان مقاومت در برابر تخصص در کمیته فیلترینگ که تا به امروز راز کار خود را انجام داده است. به دلیل انتشار گزارش‌های شفاف شناخته نشده و مصوبات و گزارش‌های آن عموماً در معرض دید عموم قرار نمی‌گیرد، می‌تواند دید عمومی مکانیسم تصمیم‌گیری در کشور را به خطر بیندازد.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا