اخبار روز

ائتلاف مخبر – بذرپاش در انتخابات ریاست جمهوری 1403؟ / مسابقه قالی بافی با معاونت گروه آمنا.

به گزارش خبرگزاری بازتاب آنلاین، با توجه به روزهای آغازین شهادت ابراهیم رئیسی رئیس جمهور فقید و یارانش در سانحه بالگرد و لزوم تشکیل دولت جدید ظرف 50 روز پیش بینی شده در انتخابات زودهنگام، بحث ها به شدت ادامه دارد. رئیس جمهور به موضوع اصلی رسانه ها تبدیل شده و فضای مجازی است.

طبق اصل 131 قانون اساسی در غیاب رئیس جمهور با موافقت رهبری معاون اول رئیس جمهور رئیس قوه مجریه می شود. همچنین بر اساس این اصل، کمیته ای متشکل از معاون اول رئیس جمهور به عنوان ضامن ریاست جمهوری، رئیس مجلس و رئیس قوه قضائیه مسئولیت برگزاری انتخابات تا تشکیل دولت جدید را بر عهده دارد.

2 نفر از اعضای کمیته انتخابات در دوران نامزدی

در حال حاضر محمد مخبر اسپانسر ریاست جمهوری است. غلامحسین محسنیاژی رئیس قوه قضائیه و محمدباقر قالیباف رئیس مجلس از اعضای این کمیسیون هستند. البته قالی بافی تا هفتم خرداد او در این کمیته و در انتخابات هیئت مدیره در هشتم حضور دارد خرداد ماه رئیس جدید مجلس یکی از اعضای کمیسیون است. با فرض هشتم خرداد قالیباف با رضایت از نتیجه انتخابات باید از سمت خود استعفا دهد و دو نفر از اعضای هیات انتخابات در حال بررسی نامزدی برای ریاست هستند.

محمد مخبر یکی او از جمله افرادی است که اخبار رسمی و غیررسمی زیادی در مورد نامزدی خود می شنود. فردی که پیش از دولت سیزدهم رئیس ستاد فرمان امام بود و عملکرد وی در دوران کرونا و تولید واکسن کرونا با عوارضی همراه بود.

از مخبر به عنوان رئیس تیم اقتصادی دولت سیزدهم یاد می شود; هر چند که قدرت او برای انتصاب برخی وزرا در طیف مخالف به عنوان مثال وزارت امور اقتصادی کافی است نبود.

رابطه خبرچین و بذر افشان از کجا تا کجا

در میان وزرای کابینه، مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی یکی از نزدیک ترین افراد به افشاگر محسوب می شود. این رابطه بذرپاش و مخبر به زمانی برمی گردد که مخبر رئیس ستاد اجرایی بود. وی در سال ۱۳۹۵ با قضاوت یک افشاگر رئیس هیئت مدیره بنیاد احسان وابسته به ستاد اجرایی شد. و از مصوبه 2099 نیز مدیر عامل بنیاد برکت است. البته این امر بدون توجه به سایر سمت های بذرپاش در شرکت های تابعه ستاد شرکت اعمال می شود.

از سال 1401، بسارپاش همچنین یک سازمان سیاسی به نام «شریان» را تأسیس کرد که شامل گروهی از افراط گرایان شناخته شده و ناشناس بود. این سازمان در انتخابات مجلس شورای اسلامی 1402 ائتلافی به نام «امنا» تشکیل داد و تندروها را جمع کرد.

آیا آمنا دنبال خبرچین می آید؟

حال بر اساس اخبار شنیده شده به نظر می رسد بذرپاش دستورات مخبر را در ستاد رئیس سابق و فعلی خود جبران خواهد کرد. به این ترتیب، افشاگر به عنوان کاندیدای چهاردهمین دوره ریاست جمهوری وارد گود می شود و سازمان های سیاسی زیرمجموعه و حامی خود را به نفع و در حمایت از رئیس جمهور می کارد. یعنی در انتخابات پیش رو، رابطه بذر افشان و افشاگر نباید رابطه وزیر و رئیس در دولت یا مدیر و رئیس در ستاد اجرایی باشد؛ بلکه باید گفت که این رابطه بین وزیر و رئیس در دولت یا مدیر و رئیس ستاد اجرایی است. گمان می رود که این دو با یکدیگر و با سازمان «آمنا» ائتلاف کنند و از طریق اولی، سازمان «شریان» پشت سر خبرچین قرار گیرد.

به عبارت دیگر می توان گفت این ائتلاف کار از سوی مخبر و حمایت سیاسی از بذرکار دارد.

قالیباف رقیب اصلی بیخ گوش مخبر است

اما این ائتلاف یک رقیب بزرگ در گوش خود دارد. محمد باقر قالیباف.

اگر رئیس مجلس شود به عضویت کمیسیون انتخابات در می آید. یکی این یک رقیب بالقوه برای مطلع و سایر نامزدها خواهد بود. چرا که با انتخاب رئیس مجلس و احتمالاً با برکناری قالیباف از صندلی بهارستان، او نیز به جمع کسانی خواهد پیوست که خود را موظف به نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری می دانند!

در واقع اگر چنین صحنه ای پیش بیاید، بار دیگر رقابت «شانا» (شورای ائتلاف) و «امنا» است که چند ماه پیش در انتخابات سراسری دوازدهم رخ داد، این بار رقابت شخصی خواهد بود. رقابت محمدباقر قالیباف با نیروی نیابتی آمنا یعنی محمد مخبر.

27.27.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا