دانستنی ها

آینده ناخنک چیست؟

ناخنک یک بیماری نسبتاً شایع در میان افرادی است که به طور منظم در هوای آفتابی و آلوده در خارج از منزل سپری می کنند. این بیماری معمولاً به صورت بافت صورتی در قسمت تسکین دهنده پلک داخل چشم ایجاد می شود و بسته به محل و اندازه آن می تواند باعث مشکلات بینایی شود.

به گزارش روزیاتو؛ این بافت از گوشه چشم نزدیک به بینی شروع شده و تا قرنیه چشم امتداد می یابد. ناخنک سرطان نیست! با وجود اشکال عجیب و گاهی ترسناک این بیماری، این رشد بافتی در چشم شما سرطانی نیست و می توان آن را برداشت. این مقاله را دنبال کنید تا بدانید ناخنک چیست. درمان ناخنک چیست؟ و روش های رایج درمان ناخنک چیست؟

ناخنک چیست و چگونه ایجاد می شود؟

ناخنک که به آن ناخنک نیز می‌گویند، ضایعه‌ای گوشتی است که از کناره بینی شروع شده و به سمت قرنیه چشم پیشروی می‌کند. این بافت اضافی به تدریج قسمت سفید چشم را می پوشاند و زمانی که به سیاهی چشم و قرنیه می رسد باعث مشکلات بینایی مانند تاری دید و دوبینی می شود. اگر ناخنک در هر دو چشم بیمار رشد کند، ناخنک دوطرفه نامیده می شود.

در بیشتر موارد، بیمار هیچ مشکل جدی را تجربه نمی کند و فقط احساس می کند که یک جسم اضافی و مزاحم در چشم وجود دارد. اگر بیماری کنترل و کنترل نشود، شکل قرنیه ها از دایره ای به بیضی شکل تغییر می کند و منجر به تاری دید و آستیگماتیسم می شود. این بافت اضافی و مزاحم ناشی از رشد بافت همبند و عروق ملتحمه چشم است.

اگرچه این بیماری جدی و خطرناک نیست، اما برای فرد مبتلا ناراحت کننده خواهد بود. واقعاً آزاردهنده است که در طول روز احساس کنید جسم خارجی در چشم شما وجود دارد یا اینکه چشمان شما دائماً قرمز و ملتهب است. پس بیایید علل و علائم اولیه این بیماری را بررسی کنیم.

آیا ناخنک قابل درمان است؟ اگر پاسخ شما مثبت است، ناخنک چگونه درمان می شود؟ روش های درمان بسته به اندازه و سرعت رشد متفاوت خواهد بود. در مواردی که ناخنک کوچک است، قطره های چشمی و روان کننده ها بهترین گزینه خواهند بود. در برخی موارد برای جلوگیری از رشد ناخنک، لنز طبی روی چشم بیمار گذاشته می شود. با روش های درمان ناخنک در طب سنتی آشنا می شویم.

علائم ناخنک

نور خورشید شایع ترین علت ناخنک است. به همین دلیل این بیماری به بیماری چشم راننده معروف شد. قرار گرفتن مداوم در معرض نور خورشید و انعکاس آن در آب، خطر ابتلا به ناخنک را افزایش می دهد. طبق تحقیقات انجام شده در این زمینه، این بیماری بیشتر در بزرگسالان بین 30 تا 50 سال دیده می شود، در حالی که ناخنک در کودکان بسیار نادر است. علاوه بر این، پوست روشن و رنگ چشم روشن شما را مستعد ناخن های چشم می کند. برخی از علائم رایج ناخنک عبارتند از:

تاری دید یا حتی دوبینی اگر بافت اضافی روی قسمت سیاه چشم و مردمک کشیده شود.

تورم زرد در ملتحمه

احساس وجود جسم خارجی در چشم که با مالش، دمیدن و آبیاری از بین نمی رود

احساس سوزش در داخل چشم

احساس سوزن سوزن شدن در چشم

در چشم ها خارش وجود دارد

قرمزی چشم

علل ناخنک یا ناخنک

حقیقت این است که علت اصلی این بیماری اغلب ناشناخته و کشف نشده است. اما مواردی نیز در این بین وجود دارد که این ناحیه را مستعد ابتلا به این بیماری می کند و خطر ابتلا را افزایش می دهد. برخی از این دلایل عبارتند از:

قرار گرفتن مداوم و بیش از حد در معرض اشعه ماوراء بنفش (مانند نور خورشید و انعکاس آن در آب. طبق آمار، افرادی که در مناطق گرمسیری و گرمسیری زندگی می کنند به دلیل قرار گرفتن در معرض نور مستقیم و شدیدتر خورشید، بیشتر در معرض ابتلا به ناخنک هستند).

خشکی چشم

قرار گرفتن در معرض محرک هایی مانند گرد و غبار، باد، دود، سیگار و قلیان

استفاده نکردن از عینک آفتابی در شرایط آب و هوایی که نور زیاد وجود دارد (هوای ابری، برفی، نور جوش و …).

روش های تشخیص ناخنک

تشخیص بیماری ناخنک یک کار ساده است. پزشک می تواند با مشاهده علائم بیماری در داخل چشم، معاینه بالینی، سوال در مورد علائم و در صورت لزوم استفاده از لامپ شکاف برای بزرگنمایی بافت چشم، این علائم را تشخیص دهد. چشم پزشک یا پزشک قرنیه ممکن است نیاز به انجام آزمایش های اضافی زیر برای تشخیص دقیق تر داشته باشد:

تست حدت بینایی شامل خواندن حروف روی نمودار از فواصل مختلف است

توپوگرافی قرنیه شامل نقشه برداری پزشکی از چشم برای اندازه گیری تغییرات چشمی و میزان انحنای قرنیه فرد مبتلا است.

مستندات تصویربرداری شامل تصویربرداری چندگانه از چشم برای نظارت بر پیشرفت و رشد بافت اضافی است

پیشگیری از ناخنک

ناخنک چیست؟ آیا درمانی خانگی برای ناخنک وجود دارد؟

پیشگیری از ناخنک شامل روش هایی برای اطمینان از آب رسانی کافی به چشم و جلوگیری از ورود نور مستقیم خورشید به چشم است.

اگر در مناطق گرمسیری و گرمسیری زندگی می کنید که احتمالاً برای مدت طولانی در معرض نور خورشید قرار می گیرید، استفاده منظم از عینک آفتابی استاندارد که می تواند اشعه ماوراء بنفش را فیلتر کند بهترین گزینه شما خواهد بود.

استفاده از فیلترهای مخصوص شیشه جلو اتومبیل در هنگام رانندگی. درست مانند تکنولوژی مورد استفاده در ساخت عینک طبی و عینک آفتابی، فیلترهایی نیز وجود دارد که اشعه UV خورشید را منعکس می کند.

از کلاه لبه دار برای جلوگیری از ورود نور مستقیم خورشید به چشم استفاده کنید.

با استفاده از قطره های اشک مصنوعی و قطره های چشمی استریل، چشم های خود را مرطوب نگه دارید.

روش های مختلف برای درمان مشکل ناخنک

اگر علائم شما خفیف است، نیازی به درمان جدی نیست و استفاده از اشک مصنوعی می تواند علائم و عوارض ناخنک را کاهش دهد. اما اگر سوزش، خارش، قرمزی و مشکلات بینایی در چشمان خود دارید، از روش های زیر برای درمان شما استفاده می شود:

قطره ها یا پمادهای مرطوب کننده چشمی که بدون تجویز پزشک در دسترس شما قرار خواهند گرفت

قطره های مخصوصی که التهاب و قرمزی چشم را برطرف می کند مانند قطره ناخنک ایندومتاسین

قطره های استروئیدی ویژه برای کاهش علائمی مانند قرمزی، خارش، تورم و درد

جراحی ناخنک (اگر ضایعه داخل چشم بزرگ باشد و دید و ظاهر چشم خارجی را تحت تاثیر قرار دهد، دکتر ناتژک این ضایعه را از داخل چشم با جراحی خارج می کند)

جراحی پلک چقدر طول می کشد؟

جراحی ناخنک با لیزر انجام می شود و تقریباً 30 تا 45 دقیقه طول می کشد. جراحی ناخنک مانند سایر جراحی ها دارای عوارضی است. عوارض جانبی ناخنک بعد از عمل ممکن است شامل جدی تر و بزرگتر شدن ضایعه چشمی نسبت به قبل و باقی ماندن جای زخم در داخل چشم باشد. پزشک در موارد زیر جراحی را تجویز می کند:

سایر روش های درمانی هیچ تاثیری ندارند.

قدرت و کیفیت بینایی یک فرد در خطر است و نیاز به اقدام فوری دارد.

تغییر ظاهر چشم برای بیمار آزاردهنده است و این جراحی بنا به درخواست بیمار انجام می شود.

درمان ناخنک در طب سنتی و معرفی روش های درمان خانگی ناخنک :

درمان ناخنک با کندر: یکی یکی از راه حل های خانگی این مشکل استفاده از کندر است. کندر را در آب خیس کنید و بگذارید یک ساعت بماند سپس آن را به ناخنک خود بمالید.

درمان ناخنک با عناب: عناب یکی یکی دیگر از روش های درمان خانگی ناخنک چشم است. روش استفاده از عناب به این صورت است که آن را با دانه بادام خوب بکوبید و سپس مخلوط را بجوشانید. پس از خنک شدن، محلول به دست آمده را 3 بار در روز به ناخنک خود بمالید.

درمان ناخنک با عصاره های گیاهی: عصاره های گیاهی و طبیعی مانند عصاره تره فرنگی و عصاره کاسنی را ترکیب کرده و به طور مداوم در طول روز بنوشید.

درمان ناخنک با تمشک: خوردن تمشک علائم ناخنک را بهبود می بخشد.

درمان ناخنک با گل همیشه بهار: عصاره و عرق گیاه همیشه بهار را تهیه کنید و با قطره چکان هر روز چند قطره از این عرق را در چشمان خود چک کنید.

درمان ناخنک با عرق رازیانه: از عرق رازیانه برای شستن و ماساژ روزانه چشم های بیمار خود استفاده کنید.

درمان ناخنک با حجامت در درمان ناخنک: طبق مطالعات انجام شده حجامت در ناحیه سر و شقیقه در درمان و بهبود قرمزی چشم در ناخنک موثر است.

درمان ناخنک با روغن بنفشه: قطره روزانه و منظم روغن بنفشه در چشم در درمان ناخنک موثر است.

درمان ناخنک با زیره و عرق تمشک: عرق زیره و تمشک را تهیه کرده و ماساژ دهید و چشمان خود را هر روز بشویید.

پرهیز از غذاهای ترش و سنگین: برای از بین بردن ناخنک از خوردن غذاهای ترش و سنگین خودداری کنید.

درمان ناخنک با روغن زیره سیاه: یکی یکی از درمان های گیاهی و خانگی ناخنک، تهیه روغن زیره سیاه و مالیدن آن به سر با شستن منظم و روزانه آن است.

درمان ناخنک با ترکیب عسل و عناب: مصرف روزانه 14 عدد عناب با عسل در بهبود علائم و عوارض ناخنک بسیار موثر است.

درمان یبوست: طبق تحقیقات انجام شده درمان یبوست در درمان ناخنک نیز موثر است.

درمان ناخنک با لیمو: استفاده از لیمو قرمزی و التهاب چشم را نیز درمان می کند.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا