این سردردها نشانه چیست؟

گاهی اوقات بعد از ورزش سردردهای زیادی را تجربه می کنیم. معمولا در این شرایط از خود می پرسیم که علت این سردرد چیست؟ ما میگوییم.

به گزارش بهداشت نیوز چه عواملی باعث ایجاد این سردردها می شود؟ سردردهای ورزشی دلایل مختلفی دارند. یکی از مهم ترین دلایل ممکن است قند خون پایین، خستگی، گرما، کم آبی و تغذیه نامناسب باشد. بسیاری از این سردردها آزاردهنده و ناراحت کننده هستند. اگر برای مدت طولانی تری ورزش کنیم، ممکن است به طور کلی ورزش را متوقف کنیم. در این مقاله تمامی علل سردردهای بعد از ورزش را بررسی کرده و شما را با روش های درمانی آشنا می کنیم.

شناخت انواع سردرد در ورزش

انواع مختلفی از سردرد وجود دارد که بعد از ورزش و فعالیت بدنی شدید مانند دوچرخه سواری، شنا، وزنه برداری و دویدن ایجاد می شود. این سردردها اغلب پس از ورزش به دلیل افزایش گردش خون در پوست سر و اطراف آن رخ می دهد. در زیر در مورد انواع سردردهای ورزشی صحبت خواهیم کرد:

سردردهای اولیه ورزشی

سردردهای اولیه ورزشی پس از فعالیت بدنی رخ می دهد و معمولاً خود به خود برطرف می شود. این نوع سردردها معمولاً با مشکل جسمانی خاصی همراه نیستند و با داروهای بدون نسخه قابل درمان هستند.

سردردهای ورزشی ثانویه

یکی یکی دیگر از سردردهای ورزشی که علل جدی‌تری دارد، سردرد ثانویه است. این سردردها ناشی از یک بیماری زمینه ای مانند بیماری قلبی است. توجه داشته باشید که تعداد افرادی که این مشکل را تجربه می کنند بسیار محدود است. اگر از این سردرد شکایت دارید، باید در اسرع وقت با یک متخصص مشورت کنید. زیرا باید معاینه شوید.

علل سردرد ثانویه

ناهنجاری های ساختاری ستون فقرات، سر و گردن

انسداد جریان مایع مغزی نخاعی

بیماری عروق کرونر، که عروق داخل مغز یا عروق متصل به مغز را تحت تاثیر قرار می دهد.

تومورها

خونریزی بین مغز و بافت های پوشاننده مغز

عفونت سینوس

علائم و نشانه های سردرد در ورزشکاران

ورزشکاران اغلب سردردهای بعد از ورزش را آزاردهنده ترین سردردهای زندگی خود می دانند. علائم سردرد پس از ورزش عبارتند از:

درد ضربان دار در سر

گردن درد

درد در یک یا هر دو قسمت سر

گاهی اوقات این سردرد شبیه میگرن است و شامل موارد زیر است:

تهوع و استفراغ

کاهش دید

تیره شدن چشم

حساسیت به نور

مهمترین دلایل سردرد بعد از بدنسازی چیست؟

سردرد بعد از بدنسازی یک اتفاق بسیار ناخوشایند تلقی می شود و ممکن است برخی افراد درگیر آن باشند. برخی از مهم ترین علل و درمان های سردرد پس از ورزش عبارتند از:

1. تمرینات خود را به درستی انجام ندادید

انجام تمرینات بدنسازی به صورت نادرست و نادرست به بدن استرس وارد می کند و تبدیل به سردرد می شود. به خصوص اگر این حرکات عضلات گردن و شانه را درگیر کند. به عنوان مثال، تمرینات نامناسب با وزنه، دویدن و دراز و نشست باعث تنش در عضلات گردن می شود. بنابراین باید یک برنامه ورزشی منظم را دنبال کنید و از یک رژیم غذایی مناسب پیروی کنید.

2. مدت زیادی زیر نور خورشید بوده اید

هنگام قرار گرفتن در معرض نور خورشید و هوای گرم سردردهای شدیدی را تجربه می کنید. حتی زمانی که ورزش نمی کنید. از طرفی اگر به مدت طولانی زیر نور آفتاب بمانید و ورزش کنید ممکن است بدن دچار کم آبی شود و این عوامل باعث سردرد شوند. بنابراین سعی کنید در روزهای تابستان در فضای باز ورزش نکنید. در این صورت، اگر با حداقل سردرد به خانه می آیید، باید آب کافی بنوشید. بعلاوه یکی یکی از چیزهایی که بعد از ورزش به شما کمک می کند دوش گرفتن با آب گرم است.

3. هیپوگلیسمی دارید

وضعیت قند خون پایین هیپوگلیسمی نامیده می شود. این مشکل تا حد زیادی باعث سردرد بعد از بدنسازی و ورزش می شود. قند خون با گلوکز، یکی از منابع اصلی انرژی بدن، مرتبط است. اگر قبل از ورزش درست غذا نخورید، بدن شما گلوکز بیشتری می سوزاند و ممکن است از هیپوگلیسمی رنج ببرید. یکی یکی از علائم اصلی هیپوگلیسمی سردرد است. علائم دیگر عبارتند از:

عرق کردن

سرگیجه

تاری دید

لرزش بدن

احساس گرسنگی شدید

4. کم آبی بدن

اگر در طول بدنسازی آب کافی ننوشید و نتوانید مایعات از دست رفته را جبران کنید، بدن دچار کم آبی می شود. کم آبی بدن یکی یکی از مهم ترین دلایل سردرد بعد از ورزش است. شما در حین باشگاه و ورزش زیاد عرق می کنید و اگر به نوشیدنی هایی که می نوشید توجه نکنید ممکن است بدنتان آب کافی دریافت نکند. سایر علائم کم آبی خفیف در بدن عبارتند از:

ضعف و خستگی، حتی غش

خشکی پوست

دهان خشک

افزایش تشنگی

کاهش خروجی ادرار

یبوست

سرگیجه

گاهی اوقات نوشیدن چند لیوان آب می تواند سردرد شما را به طور کامل درمان کند. این نشان دهنده میزان آب مورد نیاز بدن شما است. در هر صورت به یاد داشته باشید که کم آبی را جدی بگیرید. تشنگی شدید یک اورژانس محسوب می شود.

سردردهای بعد از ورزش چقدر طول می کشد؟

سردرد پس از ورزش از پنج دقیقه تا 48 ساعت طول می کشد و در یک دوره 3 تا 6 ماهه رخ می دهد.

نحوه تشخیص سردرد پس از ورزش

هر کسی که بعد از ورزش سردرد شدید یا مداوم را تجربه می کند باید علت آن را پیدا کند و در اسرع وقت آن را درمان کند. بیشتر سردردهای ورزشی ناشی از یک اختلال یا بیماری زمینه ای نیستند، اما پزشک ممکن است آزمایش های مختلفی را برای بررسی علل احتمالی توصیه کند. این تست ها عبارتند از:

MRI برای گرفتن عکس از مغز

آنژیوگرافی برای بررسی رگ های خونی

نمونه برداری مایع از ستون فقرات

چگونه سردرد بعد از ورزش را درمان کنیم؟

اگر بعد از ورزش سردرد شدید و علائم غیرطبیعی داشتید حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید. احتمالا شما یک بیماری زمینه ای دارید و نیاز به درمان دارید. اگر بیماری زمینه ای یا بیماری خاصی ندارید، مطمئن باشید سردرد شما برطرف می شود. در زیر در مورد راه های درمان سردرد بعد از ورزش صحبت خواهیم کرد:

1. مطمئن شوید که حرکات را دقیق و درست انجام می دهید

اگر در مورد روش صحیح تمرین مطمئن نیستید، یک یا دو جلسه را با مربی شخصی خود امتحان کنید. مربی شما به شما می گوید که آیا آموزش شما صحیح است یا خیر. داشتن یک برنامه ورزشی به شما کمک می کند تا به طور منظم ورزش کنید.

2. حرکات کششی را به طور مداوم انجام دهید

اگر تمرین شما شامل مواردی است که به ناحیه گردن فشار وارد می کند، پس از تمرین کشش های ملایم را امتحان کنید. اگر کشش ملایم هدف شما نیست، از ایبوپروفن برای کاهش گرفتگی عضلات خود استفاده کنید. زیرا این قرص به تسکین درد کمک می کند.

3. وعده غذایی بعد از تمرین را فراموش نکنید

سعی کنید تا دو ساعت بعد از ورزش یک میان وعده متعادل و مغذی بخورید. شما باید به دنبال غذاهای حاوی فیبر، پروتئین و کربوهیدرات باشید. این وعده غذایی قند خون را متعادل می کند. به یاد داشته باشید که از کربوهیدرات های تصفیه شده و فرآوری شده حاوی قند مصنوعی دوری کنید.

4. در حین ورزش غذا بیاورید

اگر در هنگام سردرد علائم قند خون پایین را مشاهده کردید، حتما از غذاهای حاوی کربوهیدرات استفاده کنید. نوشیدن یک لیوان آب میوه طبیعی با چند تکه کوچک میوه نیز کمک کننده خواهد بود. علاوه بر این، برخی از کربوهیدرات های پیچیده، مانند یک تکه نان غلات کامل، همیشه به جلوگیری از کاهش قند خون کمک می کند.

5. قبل از ورزش بدن خود را گرم کنید

بیشتر اوقات علت سردرد بعد از ورزش به دلیل عدم آمادگی کافی بدن برای ورزش است. گرم کردن آهسته قبل از ورزش از سردردهای بعد از آن جلوگیری می کند. همچنین به یاد داشته باشید که اگر مدام سردردهای مرتبط با ورزش را تجربه می کنید، باید تمرینات خود را اندکی کاهش دهید. اگر در هوای گرم و در روزهای آفتابی بیرون می روید، استفاده از عینک آفتابی یا کلاه لبه پهن را فراموش نکنید تا آسیب نبینید.

6. مایعات و آب فراوان بنوشید

همانطور که قبلا ذکر کردیم یکی یکی از مهم ترین دلایل سردرد پس از ورزش کم آبی بدن است. نکته مهم این است که اجازه ندهید بدن به اندازه کافی خشک شود. زیرا در چنین شرایطی دچار سردرد خواهید شد. ورزش در گرما یا انجام ورزش های سنگین باعث کم آبی بدن می شود. در این موارد، یک نوشیدنی ورزشی برای بازیابی الکترولیت های شما بسیار مفید است. اما به یاد داشته باشید که بیشتر نوشیدنی ها حاوی قند افزوده هستند و باعث سردرد می شوند. بنابراین سعی کنید آب لیمو را با عسل یا آب نارگیل شیرین نشده بنوشید.

اگر زیر نور آفتاب ورزش می کنید، نوشیدن آب بسیار مهم است. هنگام ورزش در فضای باز، حتما یک بطری همراه خود داشته باشید و مقدار زیادی آب بنوشید. همچنین قبل از ورزش یک تا سه لیوان آب بنوشید.

7. از مسکن های ضد التهابی استفاده کنید

مصرف مسکن های ضد التهابی مانند ایبوپروفن به کنترل سردرد کمک می کند. علاوه بر این، پد گرم کننده به باز کردن رگ های خونی شما کمک می کند.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *