دانستنی ها

آینده سندرم ناخن زرد چیست؟

سندرم ناخن زرد یک بیماری نادر است که ناخن های دست و پا را درگیر می کند و معمولا افراد بالای 50 سال از این عارضه رنج می برند.

به گزارش ایسنا؛ این بیماری در اثر تجمع مایع لنفاوی زیر ناخن ها ایجاد می شود و باعث زرد شدن ناخن ها می شود و ممکن است نشانه ای از اختلال در سیستم لنفاوی باشد. کسانی که از این عارضه رنج می برند ممکن است به مرور زمان به بیماری های ریه یا سیستم لنفاوی (مبارزه با عفونت) مبتلا شوند.

متأسفانه علت این عارضه اغلب ناشناخته است، اما دلایلی پیشنهاد شده است که در ادامه در مورد آنها صحبت خواهیم کرد:

ژنتیک: اگر فردی در خانواده شما ناخن های زرد دارد، احتمال ابتلای شما به این بیماری بیشتر است.

برخی از انواع سرطان: در موارد نادر، این عارضه با سرطان مغز استخوان (مولتیپل میلوما)، سرطان ریه، سرطان سینه، سرطان کیسه صفرا، سرطان حنجره، لنفوم و برخی سرطان‌های دیگر مرتبط است.

سندرم های نقص ایمنی – سندرم ناخن زرد گاهی اوقات به دلیل کمبود ایمونوگلوبولین G (IgG) ایجاد می شود، نوعی کمبود آنتی بادی که در آن بدن به اندازه کافی ایمونوگلوبولین تولید نمی کند، و همچنین کمبود ایمنی متغیر رایج (شرایطی که با عفونت های مکرر مشخص می شود).

بیماری های تیروئید – سندرم ناخن زرد گاهی با بیماری هاشیموتو (تیروئید بزرگ و آسیب دیده)، کم کاری شدید تیروئید و پرکاری تیروئید همراه است.

سندرم نفروتیک: به ندرت، سندرم ناخن زرد نیز ممکن است همراه با سندرم نفروتیک (زمانی که کلیه ها به درستی کار نمی کنند) رخ دهد.

اختلالات لنفاوی، آرتریت روماتوئید و کمبود ویتامین E نیز می تواند باعث زرد شدن ناخن ها شود.

علائم سندرم ناخن زرد

اگرچه زرد شدن ناخن ها یکی از علائم اصلی این سندرم است، اما علائم دیگری نیز وجود دارد که باید به آنها توجه کنیم.

برخی از این علائم عبارتند از: ناخن های زرد، ضخیم و خمیده، ناخن هایی که رشدشان متوقف شده است، ناخن هایی که از بستر زیرین ناخن جدا می شوند، عفونت بافت نرم اطراف ناخن و از بین رفتن کوتیکول (پوست ناخن).

درمان سندرم ناخن زرد

سندرم ناخن زرد اغلب به دلیل عوارض ناشی از این بیماری است و متخصصان بر اساس آنچه که باعث ایجاد مشکل برای بیمار می شود، درمان هایی را ارائه می دهند.

برخی از این درمان‌ها شامل آنتی‌بیوتیک‌ها برای عفونت‌های تنفسی، ویتامین E برای ناخن‌ها، کورتیکواستروئیدها برای التهاب، و جراحی زمانی که پوشش ریه‌ها و حفره قفسه سینه پر از مایع می‌شود، می‌شود.

به طور کلی می توان گفت که سندرم ناخن زرد بیش از زرد شدن ناخن ها می تواند بر سیستم تنفسی و غدد لنفاوی تأثیر بگذارد، در برخی موارد ناشی از بیماری های ژنتیکی یا مزمن و در مورد سندرم ناخن زرد است. بدتر میشود. پس از رفع علائم این عارضه که با روش های درمانی متمرکز قابل درمان است، آن را تحت کنترل گرفت.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا