اخبار روز

آیفون 15 به سرنوشت آیفون 14 دچار شد

تحقیقات نشان می دهد که برخی از سایت های فروش اینترنتی در حال حاضر اقدام به فروش گوشی های آیفون 14 و 15 بدون رجیستری می کنند و در این میان قیمت آخرین مدل برند آیفون ثبت شده در ایران یعنی آیفون 13 بین دو مدل ثبت نشده قرار دارد. این بدان معناست که آیفون 13 در حال حاضر گران تر از آیفون 14 و ارزان تر از آیفون 15 است.

به گزارش ایسنا، به نظر می رسد با وجود ممنوعیت واردات آیفون 15 به کشور، این مدل از برند آیفون به سرنوشت آیفون 14 دچار شده و به صورت غیر رسمی و بدون ثبت در بازار عرضه می شود.

تقریبا از ابتدای پاییز هاله ای از بلاتکلیفی در مورد ثبت یا عدم ثبت این آیفون 14 به وجود آمد اما در نهایت مسئولان ابتدا به صراحت واردات تجاری این گوشی موبایل را ممنوع اعلام کردند و پس از مدتی واردات آیفون 14 به بعد نیز ممنوع شد. این تصمیم باعث شد تا قیمت آیفون 13 به دلیل ثبت نام و گارانتی آن گرانتر از آیفون 14 شود و برخی از افراد ترجیح می دهند با هزینه کمتر از جدیدترین فناوری های موجود استفاده کنند و سیم کارت خود را با یک موبایل ارزان اکتیو کنند. و با آخرین مدل آیفون می توانند به اینترنت متصل شوند و با استفاده از یک تلفن همراه مقرون به صرفه کار خود را انجام دهند.

البته عده ای همچنان به تغییر این وضعیت امیدوار بودند و حتی برخی از فروشگاه داران با وعده ثبت نام این گوشی موبایل آن را به خریداران عرضه می کردند اما در نهایت مشخص شد که ممنوعیت واردات آیفون 14 به بالا نخواهد بود. برداشته شد. آن مرحوم شهریور ماه، دبیر انجمن واردکنندگان گوشی تلفن همراه، بالا بودن نرخ ارز و واکنش تحریم ها را از جمله دلایل اصلی ممنوعیت واردات آیفون 14 به بالا از سوی مسئولان عنوان کرد و این موضوع را اینگونه بیان کرد. میزان واردات آیفون و نرخ ارز به شدت کاهش یافته است و به همین دلیل عملا دیگر از آیفون 14 به بعد ثبت نام و سفارش داده نمی شود و مدل های 13 و بالاتر تقاضای زیادی ندارند.

مرکز مرداد انجمن واردکنندگان موبایل در نامه‌ای به معاون اول رئیس‌جمهور در ماه جاری با اشاره به ممنوعیت واردات آیفون 14 از سال گذشته تا اواسط، پیشنهاداتی را در زمینه اصلاح برخی مقررات واردات موبایل ارائه کرد. مرداد حدود 120 هزار دستگاه آیفون 14 به ارزش بیش از 150 میلیون دلار به صورت غیرقانونی به کشور وارد شد. علاوه بر این، انجمن هشدار داده بود که با توجه به پیشرفت‌های فناوری، روش‌های مختلفی برای دور زدن سیستم ثبت نام وجود دارد که اساسا آنتن را به آیفون 14 برمی‌گرداند و این ممنوعیت واردات تنها از منظر غیردولتی به دولت آسیب می‌زند. تحقق درآمد و خسارت اقتصادی به واردکنندگانی که فرصت واردات را از دست می دهند. این محصول ممنوع شده است. از سوی دیگر، عرضه مقادیر زیادی از آیفون 13 که معمولا کارکرده، بازسازی شده یا غیر اورجینال هستند، به دلیل کاهش تولید آیفون 13 به دنبال تولید مدل های جدید، باعث ناراحتی برخی از مصرف کنندگان شده است. در چنین شرایطی به نظر می رسد اگر استفاده از این روش های جدید برای تمامی گوشی های پرکاربرد و ارزان قیمت به صرفه شود، طرح رجیستری کارایی خود را از دست داده و قاچاق مسافر بازار را در دست خواهد گرفت.

قیمت آیفون 13 از 14 گذشت و به زیر 15 رسید

این مورد در مورد آیفون 15 است. با این حال هنوز برآوردی در مورد واردات این گوشی به کشور وجود ندارد. اما نگاهی به برخی سایت های فروش آنلاین نشان می دهد که آیفون 15 پرو مکس بدون ثبت نام با ظرفیت های 256 گیگابایت، 512 گیگابایت و 1 ترابایت در حال حاضر به ترتیب حدود 82، 103 و 118 میلیون تومان قیمت دارد.

بررسی های سایت های فروش اینترنتی نشان می دهد که قیمت آیفون 14 پرومکس ثبت نشده با ظرفیت 256 گیگابایت، 512 گیگابایت و 1 ترابایت به ترتیب حدود 56، 72 و 86 میلیون تومان است.

این در حالی است که قیمت آخرین مدل از برند آیفون ثبت شده در ایران یعنی آیفون 13 بین دو مدل ثبت نشده است; یعنی آیفون 13 در حال حاضر گرانتر از آیفون 14 و ارزان تر از آیفون 15 است. به ترتیب.

البته توجه به این نکته حائز اهمیت است که رئیس اتحادیه فروشندگان صوتی و تصویری، تلفن همراه و لوازم جانبی تهران از خریداران خواسته است که از خرید گوشی موبایل بدون گارانتی از نمایندگی ها یا سایت های غیر معتبر خودداری کنند. آنها را داشته باشند امکان مجازات تخلفات آنها در یک مکان خاص وجود ندارد. این مقام صنفی پیش از این تاکید کرده بود که آیفون 14 (که اکنون برای آیفون 15 نیز اعمال می شود) واردات تجاری نیست و خرید و فروش آن ممنوع است. البته به نظر او معمولاً شرکت های دارای جواز کسب از مقررات تخلف نمی کنند و در حال حاضر عموما سایت هایی وجود دارند که اقدام به خرید و فروش آیفون 14 می کنند.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا