اخبار روز

آیا کندن موهای سفید باعث افزایش وزن آن می شود؟

از زمان های قدیم تا به امروز، این باور وجود دارد که کندن موهای سفید منجر به افزایش سفیدی مو می شود. اما این فرضیه چقدر درست است؟

رنگ مو توسط رنگدانه های موجود در سلول های ریشه مو تعیین می شود. زمانی که تولید این رنگدانه ها متوقف شود، رنگ مو تغییر کرده و سفید می شود.

سفیدی مو می تواند ناشی از برخی بیماری های داخلی یا بیماری های خود ایمنی بدن باشد. کمبود ویتامین B12 و کمبود آهن نیز می تواند منجر به سفیدی زودرس مو شود.

عواملی مانند پرکاری تیروئید و کمبود آهن می تواند باعث سفید شدن موها شود، اما ژنتیک عامل اصلی سفید شدن زودرس موها است. رایج ترین سوال در مورد موهای سفید ارتباط بین رشد آن و کندن این موهای زائد است که در این قسمت به این موضوع می پردازیم.

آیا کندن موهای سفید باعث افزایش وزن آن می شود؟

نه، کندن موهای سفید دیگر باعث رشد آن نمی شود. رنگدانه های مو که مسئول رنگ موی انسان هستند در سلول های ریشه مو قرار دارند. زمانی که تولید این رنگدانه ها در سلول ها متوقف شود، مو سفید می شود. برعکس، هنگام کندن موهای سفید، بخشی از سلول های ریشه مو از بین می رود که باعث کاهش تعداد موهای سفید و کاهش آنها در آینده می شود. اما در هر صورت کندن موهای سفید نمی تواند باعث رشد بیشتر آنها شود.

سفیدی مو به طور طبیعی در افراد سفیدپوست از سن 35 سالگی و در افراد سیاه پوست از سن 45 سالگی رخ می دهد. اما اگر سن شروع سفیدی مو در سفیدپوستان کمتر از 20 سال و در سیاهپوستان کمتر از 30 سال باشد، می توان در نظر گرفت که فرد دچار سفیدی زودرس مو شده است و با مصرف برخی داروها می توان از این امر پیشگیری کرد.

عواملی که بر سفیدی مو تاثیر می گذارند عبارتند از:

کمبود ویتامین ها به خصوص ویتامین B12

بیماری های سیستم ایمنی مانند جذام و آلوپسی آره آتا

کمبود آهن و کم خونی

مصرف برخی داروها مانند کلروکین

رژیم غذایی نادرست و ناپایدار

استفاده از شامپوها و محصولات شیمیایی مضر برای مو

بیماری های تیروئید

کمبود روی در بدن

دود

درمان موهای سفید

هیچ شامپویی نمی تواند موهای سفید را درمان کند. استفاده از این شامپوها تنها می تواند به تیره یا روشن شدن موها کمک کند، اما تاثیری در کاهش یا جلوگیری از سفیدی مو ندارد. علاوه بر این، رنگ مو ممکن است تاثیری در کاهش یا افزایش موهای سفید نداشته باشد.

سفیدی زودرس مو توسط متخصصین پوست و با دارو درمان می شود. پزشکان با افزایش سن شروع سفیدی مو با استفاده از داروهایی که سلول های رنگدانه مو را تحریک می کنند، این مشکل را درمان می کنند.

منبع
مرطوب

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا