اخبار ارز دیجیتال

آیا کسب درآمد از بازیهای بلوک چینی امید واهی است؟

صنعت بازی های بلوک چینی در مسیر ابتدایی خود با معرفی چند بازی محبوب جوّ پرشوری پیرامون بازی ها ایجاد می کند. اما با گذشت زمان، این موفقیت ادامه پیدا نکرد و بازی‌های بلوک چینی از رقابت جا م اندند. از بازی‌های بلوک چینی همیشه به‌عنوان ابزار جذابی برای جذب ارزهای دیجیتال و فناوری بلوک چینی یاد می‌شد. انتظار هم این بود که صنعت گیمینگ بلوک چین واقعاً به شکوفایی برسد. چون بسیاری از متخصصان و کاربران به قابلیت‌های آن ایمان دارند.

بیشتر از بازی‌ها در ابتدای موفقیت چشمگیری، تعداد انگشت‌شماری از آن‌ها می‌توانند در رقابت‌های شدید موجود، موفقیتشان را تثبیت کنند. کاملا واضح است که ضعیف‌شدن کل اقتصاد ارزهای دیجیتال هم در این اتفاق بی‌تأث یر نبود. حالا هم که این حرکت صنعت خود را تغییر داده و توسعه‌دهندگان حتی در همین با زار نزولی در تلاش هستند تا فعالیت‌های خود را ادامه دهند، مشخص است که آیا صنع به بازی‌های بلوک چینی آینده روشنی خواهد داشت یا خیر.

در این مقاله، نگاهی به یادداشتی از وب‌سایت کوین‌مارکت‌کپ داشت و با کمک آن‌ها موفق شد بازی‌های بلوک چینی و عواملی را برای موفقیت در این زمینه بررسی کند. نویسنده این یادداشت دنیل فیلیپس (دانیل فیلیپس) وین‌مارکت‌کپ و دیکریپت مطالبی درباره کریپتو می‌نویسد. توجه کنید که مطلبی هم از نقطه نظر همین نویسنده است.

ماجرای شکست بازیهای درآمدزا (P2E)

بازی‌های درآمدزا یا Play-to-Earn در سال ۲۰۲۱ به ترندی داغ تبدیل شدند و صدها بازی با ساختار ساخته شدند تا کاربران را به بازی‌کردن و مشارکت در اقتصاد توکنی خ ود فعال کنند.

گزاره ارزش یا ارزش پیشنهادی در این بازها ساده است. کاربران با انجام منظم بازی یا برنده‌شدن در بازی‌ها، می‌توانند توکن‌های ارز دیجیتال دریافت کنند. از این توکن‌ها هم می‌توانم درون بازی‌ها استفاده کنم و هم می‌توانم آن‌ها را در صرافی‌های ارز دیجیتال فروخت و درآمد کسب کنم.

بازی مشهور اکسی اینفینیتی (Axie Infinity) بزرگ‌ترین بازی بلوک چینی تاریخ تبدیل شد. در آن زمان، ارزش بازار توکن AXS به چیزی حدود ۱۰میلیارد دلار رسید.

اکسی اینفینیتی

بازی اکسی اینفینیتی با درآمد بسیار بالا، در نوامبر ۲۰۲۱ به ۲.۷میل یوون کاربر فعال می‌رسد و عملاً صنعت بازی‌های درآمدزا را آغاز می‌کند. از آنجایی که اکسی اینفینیتی مسیر بازی‌های درآمدزا را هموار کرد، این صنعت به سرعت به بستری برای نوآوری‌های جدید تبدیل شد و صدها بازی درآمدزا در آن دوران ساخته شدند. اکثر اکثر این بازی‌ها می‌توانند مورد توجه عموم کاربران را جلب کنند، از آن استفاده کنند ازجمله اسپلینترلندز (Splinterlands) و الین وردز (Alien Worlds) و فارمرز ورد (Farmers World) به موفقیت بسیار دست یافتند.

اسپلینترلندز الین وردز فارمرز ورد

اما چه اتفاقی افتاد؟

چون ماهیت این بازی‌ها برای کسب سود بود، بازیکنان آن‌ها تعداد زیادی از افراد را به‌جای خود بازی‌ها، روی جنبه‌های درآمدی آن‌ها معطوف کردند. تعداد زیادی از بازیکنان به‌جای توجه به بازی‌ها و انجام آن، برای کسب درآمد بیشتر از بازی‌های مختلف جابه‌جا می‌شدند.

توکن‌های زیادی از این بازی‌ها قبل از این که ۹۵درصدی را تجربه کنند، ارزشی بیش‌ازحد داشته باشند که خارج از تصور بودند. در نهایت توجه به کاربردی‌نبودن توکن‌ها و گیم‌پلی ضعیف‌تر بازی‌ها با شکست شکست‌خورده‌اند و این بین تنها جان سالم به‌در بردند.

نوآوری های جدید در صنعت بازی های بلوک چینی

در كنار جذابيت بازي‌هاي درآمدي و فن‌آوري فني مالي بمنظور صنعت گيمن گاك چين، از بازي‌ها و پايگاه كاربرد چشمگيري براي خود ايجاد كننده و تعداد بازيكنان را افزايش مي‌دهند.

البته انکارکردنی نیست که حتی بلندپروازانه‌ترین و موفق‌ترین بازی‌های بلوک چینی هم از نظر تعداد بازیکنان فعال روزانه، با بازی‌های سنتی مقایسه شده‌اند. برای مثال، بازی الین وردز با حدود ۲۰۷۰۰۰ کیف پول فعال روزانه، در جدول صدر محب وب‌ترین بازی‌های بلوک چینی قرار دارد. این تعداد کاربر برای یک بازی بلوک چینی درخور توجه و مهم است. اما حتی با این آمار، الین وردز در بین صد بازی برتر پلتفرم گیمینگ استیم (Steam) از نظر تعداد بازیکن روزانه نمی‌گیرد. ۵ بازی برتر روی پلتفرم استیم، بیش از ۲۰۰ هزار نفر بازیکن فعال همزمان دارند. آنلاین هستند.

 کسب درآمد از تحرک (Move-to-Earn)

در این میان، کسب درآمد از تحرک (Move-to-Earn) ثابت می‌شود که افزایش تعداد بازیکنان و کسب جذب سرمایه‌گذاری بسیار ممکن است. در واقع، این بازی‌ها می‌توانند با بازی‌های رقابت سنتی انجام دهند. بازی استپن (STEPN) در مقطعی به بیش از 3 میلیون نفر کاربر فعال می شود. پلتفرم‌های جدید مانند پریمال (PRIMAL) هم می‌توانند از اینفلوئنسرها و سل بری‌های حوزه بدنسازی و تناسب‌اندم را به خود جذب کنند تا از طریق تعداد کاربران اپلیکیشن‌های خود را افزایش دهند.

پریمال با ایجاد شراکت با سلبریتی‌ها و ورزش‌کارها (با ۲۴ میلیون نفر طرفدار) و افز ودن گجت‌های جدید و محبوب مانند Oura و Fitbit و اپل واچ، قصد دارد ۳۰۰ میلیون نفر کاربر ورزشکار را جذب کند. اگر حتی به ۱ درصد از این عدد، یعنی ۳ میلیون نفر کاربر هم می‌رسد، محبوب‌ترین اپلیک یشن غیرمتمرکز جهان خواهد شد. باید دید آیا زیرساخت بلوک چین می‌تواند این تعداد کاربر را مدیریت کند یا خیر؛ از آنجایی که حتی ناپذیرترین بلوک چین‌های لایه اول مثل سولانا و اولنچ در زمان اوج ترافیک با مشکل و خطا مواجه شده‌اند.

استپن (STEPN)

آینده متاورس

به باور خیلی ها، متاورس می‌تواند نیروبخش و پیش‌برنده نسل جدید بازی‌ها باشد. همین‌حالا هم متاورس‌ها میزبان بازی‌های پیچیده و محبوب‌اند. اما خود متورس خالی از مشکل نیست. مشکلات متورس هایی دارد که دائماً در حال بزرگ ترشدن هستند.

برای درک درستی از این موضوع، می‌توانید اپلیکیشن مشهور دیسنتر الند را در نظر بگیرید. طبق آمار، این اپلیکیشن در دسامبر ۲۰۲۱ حدود ۳۰۰ هزار نفر کاربر فعال ماهانه داشت. اما حالا می‌بینیم که روزانه تنها ۴۶ کیف پول منحصربه‌فرد با این اپلیکیشن دارند. تعداد کل دارندگان توکن مانا حدود ۲۹۰ هزار نفر است. از این تعداد، تنها 0.016‌درصد آن‌ها روزانه بازی و تنها 0.31‌درصد ماهانه را عالی می‌کنند.

اگر به متاورس‌های جامع‌تری مثل سندباکس نگاه کنیم، دقیق‌تر از این و عیت به دست می‌آوریم. در سندباکس روزانه 400 کیف پول به فرد فعالیت می‌کنند و ماهانه 1200 کيفر فعال هستند. یعنی به‌ترتیب ۰.۲ و ۶‌درصد از کل دارندگان توکن.

با این حال، بازها این اعداد و ارقام را می‌دهند که این متورس‌ها چقدر با م تاورس‌های غیربلاک چینی مثل فورت‌نایت و روبلاکس فاصله دارند. این متاورس‌های غیربلاک چینی هرکدام ماهانه حدود ۳ میلیون بازیکن فعال دارن د.

این در حالی است که ارزش شرکت اپیک گیمز (Epic Games)، سازنده بازی فورت‌نایت، با احتساب جذب سرمایه ۲ میلیون دلاری است که در آوریل ۲۰۲۲، بیش از ۳۲ میلیون دلار می‌شود. این یعنی به‌ازای هر بازیکن روزانه (بدون احتساب آی‌پی‌های دیگر) حدود 1000 دلار به ارزش این بازی اضافه شده است. اگر با همین منطق دیسنترالند را بررسی کنیم، می‌بینیم که به‌ازای هر بازیکن فعا روزانه، ۱.۶۳ میلیون دلار به ارزش این متورس اضافه می‌شود.

متاورس‌های نسل‌های جدیدتری مثل XANA با ارزش بازاری ۵‌میلیارددلاری، ارزش‌گذاری منطبق قی‌تری دارند. این متاورس با دسترسی بیشتر و استفاده از آیپی‌های محبوب بزرگ ژاپنی برای کسب پایگاه کاربری‌تر، می‌تواند پایدارتر را تجربه کند. ناگفته نماند این پروژه هنوز در ابتدای راه است و باید آن را به دست آزمون زما نسپرد.

بازی‌ها برای موفقیت به چه چیزی نیاز دارند؟

بیشتر بازی‌های بلوک چینی از مکانیسم P2E یا همان بازی برای کسب درآمد استفاد می‌کنند. این یعنی تعداد کمی از آن‌ها با گیم‌پلی جذاب خود می‌توانند کاربران را جذب کنند.

متأسفانه همین موضوع باعث تغییر در فضای بازی های بلوک چینی می شود. از آنجایی که همه آن‌ها یک مدل ثابت دارند: NFT بخرید، NFT، از NFT برای مشارکت در بازی استفاده کنید، کسب درآمد کنید و یا با پرداخت ترید، از NFT مشارکت کنید. تنها لایه بیرونی یا پوسته آن‌ها مقداری با تفاوت تفاوت دارد.

به همین دلیل است که تنها اولین و بلندپروازانه ترین بازی های بلوک چینی توان خود را در این صنعت محکم کنند. لطفا توجه داشته باشید:

  • مشکلات تجربه کاربری (UX): استفاده از اپلیکیشن های وب۳ می تواند مشکل بزرگی داشته باشد؛ به‌خصوص اینکه در ابتدای ورود به این اپلیکیشن‌ها باید مقداری سرمایه‌گذاری کنید. بازی‌های آینده احتمالاً با نگاه‌داشتن بلوک چین در پشت پرده‌هایی که مانع از دسترسی کاربران می‌شوند و استفاده از نام‌های خواناتر برای آدرس‌های کیف پول‌ها و امکان انجام بازی‌های رایگان کمی این مشکل را دارند.
  • اقتصاد توکنی ناپایدار: بازی‌های درآمدزا اقتصاد توکنی را به‌شدت تورمی و هزینه‌های توسعه می‌دهند که این امر باعث کاهش قیمت توکن و پراکنده‌شدن بازیکنان می‌شود. بازي‌هاي آينده مي‌توانند با محدود كردن بازيكناني كه مي‌توانند در يافتن، انتشار بيش‌ازحد توكن را كنند.
  • زیرساخت درست: بارها گفته شده است که بازی‌های بسیار موفق بلوک چینی می‌توانند زیر ساختی خود را از بین ببرند یا مشکل جدی ایجاد کنند. یعنی بار زیادی به آن وارد کنند. بازی‌های جدید روی بلوک چین‌های قوی‌تر یا قبول‌پذیرتری اجرا می‌شوند تا پاسخگوی میلیون‌ها کاربر باشند که هم‌زمان وارد بازی می‌شوند.
  • سرگرمی: شnaخthe meی‌شnd ، m amemulelaً dhem‌پelی ddچalی چyalش hysathndhnahahahr shahnahdelahle amکnیsem dyahnahsmی‌شsemdی‌شmdی‌شmdی‌شmdی‌شmdی‌شmdی‌شmdی‌شmdی‌شmdی‌شmdی‌شmadی‌شmdی‌شmadی‌شmdی‌شmdی‌شmdی‌شmdی‌شmdی‌شmdی‌شmdی‌شmdی‌شmdی‌شmdی‌شmdی‌شmdی‌شmdی‌شmdی‌شmdی‌شmdی‌شmdی‌شmdی‌شmdی‌شmdی‌شmdی‌شmah د به‌همین دلیل، در حال حاضر حاضر بازی با روی گیم‌پلی در دست ساخت هستند. استار اطلس (Star Atlas) و ایلوویوم (Illuvium) از این بازی‌ها هستند.

جمع بندی

همان طور که گفتیم، بازی های بلوک چینی در ابتدا بسیار قوی و پرشور ظاهر شد. اما بعداً به‌دلیل مشکلاتی، پایگاه‌های کاربری‌شان را شناسایی کردند. شاید نگوییم که بتوانیم از بازی‌های بلوک چینی امیدی واهی اس ت. چون بسیاری از کاربران در این بازی‌ها کسب درآمد می‌کنند. با این حال، در حال حاضر، این بازی‌ها جایگاه‌های مستحکمی را ندارند و در آینده به عواملی نیاز دارند که دارند. مدل کسب درآمد فعلی در این بازی‌ها دستخوش مشکلاتی شد و نتایج اولیه خود را محقق کرد. اگر این مشکلات برطرف شود، کاربران می‌توانند با خیال راحت‌تر بازی کنند و از مدل کسب درآمد بهتری بهره ببرند.

تحریریه بازتاب آنلاین

من امیر هستم از کرمان و خیلی خوشحالم که میتونم از طریق بازتاب آنلاین صدای رسای اخبار ایران و جهان باشم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا