اخبار روز

آیا هدف از بیانیه مجلس خبرگان، انتقاد از شورای نگهبان و رسانه ملی نیست؟

در شرایط کنونی، به ویژه در مورد محدودیت های گفتاری، باید سخنان مسئولان از این منظر به دقت بررسی و معنای ضمنی سخنان آنان مشخص شود.

در این مقاله سعی می کنم به برخی از آنها اشاره کنم.

1- در بیانیه اخیر مجلس خبرگان رهبری آمده است: «از شورای محترم نگهبان می‌خواهیم مقدمات حضور نخبگان و مشارکت گسترده مردم در چارچوب قانون اساسی و ملت-ملت را فراهم کند». مسئولیت مهمی در این زمینه دارد.»
مفهوم این قسمت از بیانیه انتقاد از عملکرد شورای نگهبان و تا حدودی رسانه های رسمی است. شرکت یا عدم شرکت مردم در انتخابات چه ربطی به شورای نگهبان دارد؟ هیچ کس منتظر دعوت او نیست و هیچ کس به خواسته های او پاسخ نمی دهد. اما بدیهی است رویکرد رسمی این شورا در تایید یا رد صلاحیت ها یکی از عوامل تعیین کننده در تعیین میزان مشارکت مردم است. اگر این رویکرد مبتنی بر قانون باشد، ربطی به آنها ندارد که چنین درخواستی از سوی آنها مطرح شود. بنابراین واضح است که از دیدگاه سردبیران بیانیه، این رویکرد مبتنی بر سلیقه و نظر اعضای شورای نگهبان است که چنین درخواستی را از آنها داشته اند. اگر این دلالت ضمنی را نادرست بدانیم، این مجموعه گزاره ها بی فایده و زاید است.

2- امام یکی از ولایات فرمودند: «خلاصه ما با دنیا می جنگیم. جنگیدن با دنیا سخت است، مشکلات وجود دارد، کمبودها وجود دارد، گران است، مشکلات مختلفی وجود دارد. نمی‌توانیم بگوییم این ما هستیم، ما با دنیا می‌جنگیم، اما می‌خواهیم زندگی‌مان موفق باشد. شکممان تکان نخورد.»

دلالت ضمنی این سخنان، پذیرش قسمت آخر در مورد وجود فقر و گرسنگی است. اما مشخص نکرده اند که آیا این جنگ در دو سال اخیر شروع شده یا زودتر اتفاق افتاده است؟ اگر تازه شروع شده، چگونه و چرا؟ و اگر شروع شده است، چرا دولت قبل چنین الزاماتی را تحمیل نکرده و به جای آن سخنرانی مفصلی علیه تورم و فقر ارائه نکرده است؟ به علاوه مسئولان بارها گفته اند که دنیا طرف ماست و ما فقط با یکی دو کشور می جنگیم. پس چرا برای توجیه فقر و گرسنگی موجود دنیا را به عنوان طرف خود در جنگ می بینیم؟ مگر اینکه تمام دنیا یکی دوتا از یک کشور را بشناسند. نتیجه مهم دیگر این است که این جنگ بی پایان است زیرا هیچ راهی برای پایان دادن به آن وجود ندارد. این مفهوم بسیار مخربی از دلیل وجود چنین جنگی است.

3- مدیر یک روزنامه طرفدار وضع موجود نوشت: «تا اواسط قرن نوزدهم، منطقه ای از جنوب خلیج فارس امتداد داشت که از قطر امروزی تا سواحل عمان (یعنی یونایتد کنونی) امتداد داشت. امارات عربی)، به عنوان “ساحل دزدان دریایی – ساحل دزدان دریایی” شناخته می شد. منظور او این نبود که دزدان دریایی توانستند بر وضعیت فاجعه بار قبلی خود غلبه کنند و اکنون رفاه و آرامش را برای خود تضمین کنند، اما ما که مهد تمدن در شرق بودیم، اکنون در وضعیتی قرار گرفته ایم که نباید چنین باشد. توضیح داد. و بسیاری از نخبگان و سرمایه داران از این مهد تمدن به سرزمین سابق دزدان دریایی می روند.

4- یک نماینده مجلس گفت: خانه نداشتن بهانه ای برای ازدواج نکردن است. جوانان می توانند با رهن و اجاره کم در روستاهای اطراف تهران زندگی کنند و صبح ها با اتوبوس و مترو به محل کار خود برسند.

شاید نتوان به این نظر معنای ضمنی داد زیرا بیش از ضمنی و بدیهی است. در هر صورت نتیجه ضمنی این است که نتیجه انتخابات نمایندگانی است که اغلب هیچ شناختی از جامعه، مسائل جوانان، ازدواج، فقر و اقتصاد ندارند.
بسیاری از این گونه کلمات وجود دارد که معنای ضمنی آنها مورد نظر گوینده نیست و حتی با او در تضاد است. اینها از مواردی بود که این روزها با آنها مواجه شدم. از این مفاهیم ضمنی می توان به واقعیت امروز ایران و نگاه طرفداران وضع موجود به جامعه پی برد.

23302

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا