اخبار روز

آیا نقل و انتقال سهام، مالیات دارد؟/ جزئیات این طرح را بخوانید

به گزارش پی ام آپ سازمان امور مالیاتی کشور، در بخشنامه محمدهادی سبحانیان خطاب به ادارات امور مالیاتی سراسر کشور آمده است: تصویر تصویب نامه شماره بند (د) تبصره (19) ماده واحده بودجه به پیوست می باشد. قانون سال 1402 کل کشور برای اجرای آن ارسال می شود. تبصره (1) ماده (4) تصویب نامه فوق الذکر الزامی است.

در بخشنامه‌ای که توسط محمدهادی سبحانیان به ادارات کل امور مالیاتی در سراسر کشور ابلاغ شده است، اعلام شده که تصویر تصویب نامه‌ای با شماره ۳۳۱۶۱/ت ۶۱۲۳۱ هـ مورخ ۱۴۰۲/۰۲/۳۰ هیات وزیران، مربوط به آیین نامه اجرایی بند (د) تبصره (۱۹) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور، برای اجرا ارسال شده است. لذا، پیشنهاد می‌شود تبصره (۱) ماده (۴) تصویب نامه مذکور را به دقت مورد توجه قرار داده و اجرای آیین نامه اجرایی مذکور را انجام دهید.

با توجه به ماده دوم این آیین‌نامه، جهت اجرای تکالیف قانونی اشخاص مشمول (شامل صندوق‌های بازنشستگی کشوری، لشگری و تامین اجتماعی و دستگاه‌های اجرایی که عناوین آنها در قانون و پیوست‌های آن درج شده و دارای اعتبار از محل مصارف عمومی دولت هستند)، مجاز هستند درخواست تخصیص اعتبار از محل واگذاری سهام و سهم‌الشر که متعلق به دولت و شرکت‌های دولتی در بنگاه‌های مشمول واگذاری است را به سازمان مربوطه ارائه نمایند.

به موجب ماده سوم این آیین‌نامه، شرکت‌ها و صندوق‌های بازنشستگی کشوری، لشگری و تامین اجتماعی و دستگاه‌های اجرایی، می‌توانند درخواست تخصیص اعتبار از محل واگذاری سهام و سهم‌الشر که در بنگاه‌های مشمول واگذاری متعلق به دولت و شرکت‌های دولتی است را به سازمان مربوطه ارائه کنند. در این حین، سازمان مربوطه با رعایت قوانین و مقررات مربوط، اعتبار ردیف‌های متناظر را تعیین کرده و به اشخاص مشمول تخصیص می‌دهد.

هم‌چنین، براساس ماده چهارم، وزارت امور اقتصادی و دارایی می‌بایست از طریق سازمان خصوصی‌سازی، پیشنهاد تعیین سهام قابل واگذاری را با همکاری اشخاص مشمول در حداکثر یک ماه از تاریخ ابلاغ آیین‌نامه به هیئت وزیران ارائه دهد. در صورت تصویب، سازمان خصوصی‌سازی می‌تواند در حداکثر سه ماه برای قیمت‌گذاری و انعقاد قرارداد و واگذاری سهام اقدام کند.

با توجه به تبصره یک ماده چهار، نقل و انتقال سهام موضوع این آیین‌نامه از مالیات نقل و انتقال معاف است. همچنین، براساس تبصره دو، قیمت نهایی سهام شرکت‌های مشمول طبق آیین‌نامه اجرایی شیوه‌های قیمت‌گذاری بنگاه‌ها و نحوه اعمال آن در همین چارچوب – مطابق مصوبات شورای عالی اجرای سیاست‌های اصل کلی قانون اساسی و سایر قوانین و مقررات مربوط – تعیین خواهد شد که با تصویب هیئت واگذاری به اطلاع عمومی خواهد رسید.

در صورتی که قیمت نهایی سهام بیشتر یا کمتر از ارزش برآوردی در تصویب‌نامه ماده ۴ این آیین‌نامه باشد، طبق تبصره سه، با پیشنهاد سازمان خصوصی‌سازی و تصویب هیئت واگذاری، تعدیلات لازم انجام خواهد شد.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا