اخبار روز سینما

پارتی گرفتن خانم ها در زمان قاجار!/جزئیات

به گزارش پی ام آپ،برپایی برخی مراسم در دوره قاجاریه با گرمی خاص و البته آداب و رسوم منحصر به فرد انجام می شد، عکس هایی که در زیر مشاهده می کنید یکی از مهمانی ها را نشان می دهد که به آن میهمانی یا چای خوری زنانه عصر قاجار می گویند.

امروزه چای را اولین نوشیدنی ایرانیان می دانند و قدمت کشت و مصرف آن به دوران قاجار بیشتر نمی رسد.

تا زمان قاجار، بازرگانان کم و بیش چای را از هند و چین وارد می کردند، اما در زمان ناصرالدین شاه قاجار بود که اجازه کشت آن را در داخل ایران صادر کرد و در کمتر از ده سال، چای رواج یافت. اولین نوشیدنی در شهر شد و جایگزین قهوه شد.

پس از فرمان شاه در سال 1263 هجری قمری، تاجری به نام حاج محمد حسین اصفهانی که سال ها در ایران به خرید و توزیع چای مشغول بود، تصمیم گرفت اولین مزرعه چای را در لاهیجان افتتاح کند. تلاشی که با مقاومت چایکاران ناکام ماند.

اما چند سال پس از او، در زمان مظفرالدین شاه، تاجر و دیپلماتی به نام محمد میرزا که بعدها به کاشف السلطنه معروف شد، در سال 1276 در ایران به کشت چای پرداخت. مدرسه دارالفنون زمانی که کارمند کنسولگری ایران در هند بود به تحقیق در مورد چای و نحوه پرورش آن پرداخت و به فکر تولید آن در ایران افتاد. بر اساس برخی روایت ها، زمانی که از هندوستان برگشت مقداری دانه چای را در عصای خود پنهان کرد و به ایران برد. در آن زمان ناصرالدین شاه که شنیده بود روس‌ها و انگلیسی‌ها در کشورش چای کار کرده‌اند، از این ایده محمد میرزا استقبال کرد و پس از آن که وی موفق به تولید چای شد، لقب کاشف‌السلطنه را به او دادند.

با افزایش تولید چای در ایران، مصرف آن به سرعت گسترش یافت و در اواخر عصر قاجار، چای به اولین نوشیدنی مردم ایران تبدیل شد، زیرا مردم برای نوشیدن چای در «عیدها» چای گرد هم می‌آمدند. این مهمانی ها که بین اعیان و عوام تقسیم شده بود، برای نوشیدن چای و البته قلیان کشیدن و صحبت و گوش دادن به موسیقی و مواد مخدر آماده می شدند.

پارتی گرفتن خانم ها در زمان قاجار!/جزئیات

مراسم چایخوری زنان درباری در زمان قاجار

از آن زمان، مجموعه ای از عکس ها و نقاشی ها وجود دارد که وجود این رسم را تأیید می کند. معروف ترین نقاشی رنگ و روغن اثر اسماعیل جلایر نقاش قاجار است که زنان دربار را در یک مهمانی چای در فضای باز به تصویر می کشد. این تابلو که به همین نام می باشد در موزه ویکتوریا نگهداری می شود و همسران و شاهزادگان پادشاه را در ضیافتی نشان می دهد که در آن بیشتر چای و قلیان دیده می شود.

عکسی که در زیر مشاهده می کنید نیز یکی از این مهمانی ها را نشان می دهد که توسط عکاس و شرق شناس آلمانی «آلفرد هاینکن» گرفته شده است. این عکس که عکاس آن را «چای پارتی» زنانه نامیده است، چند زن محجبه را نشان می دهد که در فضای باز دور هم جمع شده اند و در حال نوشیدن چای هستند.

مهمانی چای

تاجر و دیپلماتی به نام محمد میرزا در سال 1276 در ایران کار چای را آغاز کرد.

گردآوری شده از رسانه فرتاک

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا