اخبار روز

آیا از یاد بردن کلمات هنگام صحبت کردن، نشانه‌ای از اختلال عصبی است؟! | جزئیات

برای همه ما پیش اومده که وسط صحبت کردن، کلمه ای که قصد داریم استفاده کنیم توی ذهنمون پیدا نمیشه، حتی وقتی که مطمئنیم اون کلمه رو میدونیم.

پرسشای زیادی در این مورد پیش میان، مثلا اینکه چرا این اتفاق میفته و چه زمانی این اختلال میتونه نشونه مشکلات بزرگتری باشه.

البته تقریبا همه موقعا توی گفتگو کلماتی رو فراموش میکنن، ولی اگه این مشکل بسیاری بار و با کلمات و اعداد زیادی پیش میاد، میتونه نشونه یک اختلال عصبی باشه.

مراحل صحبت کردن

تولید کلمات گفتاری شامل چندین مرحله پردازش است. این مراحل عبارتند از:

– شناسایی معنای مورد نظر

– انتخاب کلمه صحیح از “واژگان ذهنی” (فرهنگ لغات ذهنی کلمات گوینده)

– الگوی صدای کلمه مورد نظر را بازیابی کنید

– حرکات اعضای گفتار را برای بیان آن انجام دهید

هر یک از این مراحل پردازش می تواند منجر به مشکل در یافتن کلمه مورد نظر در هنگام صحبت شود.

وقتی یک گوینده سالم نمی تواند از فرهنگ لغت خود استفاده کند، حتی اگر احساس می کند یک کلمه را می داند، زبان شناسان این پدیده را “نوک زبان” می نامند.

در چنین شرایطی، گوینده اغلب سعی می کند اطلاعاتی در مورد معنای کلمه ای که درباره آن صحبت می کند ارائه دهد.

چه عواملی می تواند بر جستجوی کلمه تأثیر بگذارد؟

مشکلات واژه‌یابی در هر سنی روی می‌دهد، اما با افزایش سن احتمال بروز آن بیشتر می‌شود. این وضعیت در افراد مسن می‌تواند باعث ناامیدی و اضطراب در مورد احتمال ابتلا به زوال عقل شود. با این حال، باید توجه داشت که این وضعیت همیشه دلیلی برای نگرانی نیست.

مطالعات نشان داده است که برخی از انواع کلمات، مانند نام افراد و مکان‌ها، اسامی عینی (مانند سگ یا ساختمان) و اسم‌های انتزاعی (مفاهیمی مانند زیبایی یا حقیقت)، به احتمال زیاد بیشتر از افعال و صفت‌ها فراموش می‌شوند. همچنین، کلماتی که کمتر استفاده می‌شوند به احتمال زیاد منجر به واژه فراموشی می‌شوند.

ضمناً، شرایط استرس خود نیز می‌تواند باعث بروز این حالت شود. بسیاری افراد در طول مصاحبه‌های شغلی این وضعیت را تجربه کرده‌اند. به عبارت دیگر، وضعیت استرسی می‌تواند به عنوان یک عامل بیشتر، برای واژه فراموشی موثر باشد.

در نهایت، باید توجه داشت که فراموشی افراد در هر سنی، یک پدیده‌ طبیعی است، ولی در صورت بروز آن بیش از حد، بهتر است به پزشک مراجعه کرده و با او مشورت کنید.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا