دانستنی ها

آیا غذاهای دریایی سرطان زا هستند؟

نظرسنجی انجام شده توسط این تیم نشان داد که ساکنان نیوهمپشایر غذاهای دریایی را با نرخی بالاتر از میانگین ملی مصرف می کنند، به این معنی که ممکن است خود را در معرض PFAS و عوارض بهداشتی مرتبط با مواد شیمیایی قرار دهند.

اگرچه محققان سطح PFAS شرکت کنندگان را آزمایش نکردند، اما یک مطالعه جداگانه در سال 2023 نشان داد که آمریکایی های آسیایی-آمریکایی که اغلب غذاهای دریایی می خورند، 89 درصد سطوح PFAS بیشتری در خون خود نسبت به سایر نژادها داشتند.

این مطالعه نشان داد که یک رژیم غذایی غنی از غذاهای دریایی ممکن است عامل این بیماری باشد، زیرا ماهی منبع اصلی آلودگی PFAS است.

مگان رومانو، یکی یکی از نویسندگان این مطالعه گفت: “ما خوردن غذاهای دریایی را توصیه می کنیم که منبع عالی پروتئین بدون چربی و اسیدهای چرب امگا هستند، اما همچنین منبع بالقوه قرار گرفتن در معرض PFAS هستند.” زنان باردار و کودکان

PFAS ها مواد میکروسکوپی هستند که هزاران سال طول می کشد تا در محیط و بدن انسان تجزیه شوند و نام “مواد شیمیایی برای همیشه” را به خود اختصاص دهند. آنها در منسوجات، فوم آتش نشانی، ظروف نچسب، بسته بندی لباس و مواد غذایی یافت می شوند و به منابع آب، خاک و هوا نفوذ می کنند.

از آنجایی که PFAS تقریباً در همه جای محیط زیست یافت می شود، محققان گفتند که دانستن چگونگی رسیدن این مواد شیمیایی به ماهی در زنجیره غذایی دریایی دشوار است.

در مطالعه‌ای که در مجله Exposure and Health منتشر شد، محققان پیشنهاد کردند که صدف‌ها ممکن است در معرض خطر بیشتری برای آلودگی PFAS باشند، زیرا آنها در بستر دریا، نزدیک‌تر به منابع PFAS ساحلی، تغذیه می‌کنند و زندگی می‌کنند. موجودات دریایی بزرگتر می توانند گونه های کوچکتر آلوده به PFAS را بخورند و هضم کنند.

هیچ سطح مطمئنی از قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی وجود ندارد و مطالعات مختلف آنها را با صدها نوع سرطان، مشکلات ناباروری، نقایص مادرزادی و بسیاری از بیماری های دیگر از جمله اوتیسم مرتبط دانسته اند.

به گفته محققان، یافته‌ها بر نیاز به دستورالعمل‌های بهداشت عمومی سخت‌گیرانه‌تر برای ایجاد مقادیر ایمن از مصرف غذاهای دریایی برای کاهش قرار گرفتن در معرض PFAS تاکید می‌کند.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا