اخبار روز

آیا با کمبود شکر مواجه هستیم؟ /آیا توزیع شکر به صورت سهمیه ای میشود؟

توضیحاتی درباره علت کمبود شکر در بازار از سوی مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی ارائه شد.

به گزارش مانی بان، گرانی و کمبود شکر دوباره به بازار آمد. در حالی که هر کیلو شکر باید با نرخ 4250 تومان در بازار عرضه شود، هر کیلو از این محصول در بازار آزاد با نرخ 7000 تومان و هر کیلو شکر بسته بندی شده در خرده فروشی ها با قیمت 12 هزار تومان به فروش می رسد. با وجود اینکه مسئولان می گویند در بازار شکر کمبودی وجود ندارد، شکر کمیاب شده است. کمبود شکر و گرانی این محصول اساسی در کشور نه تنها گلایه هایی را برانگیخته، بلکه قنادی ها و شیرینی فروشی ها را در آستانه تعطیلی قرار داده است. قیمت شکر به طور ناگهانی افزایش قابل توجهی داشته است.

اگرچه قیمت مصوب شکر 28 هزار تومان است، اما در حال حاضر شکر در بسیاری از فروشگاه های زنجیره ای با کمبود مواجه است و خرده فروشان شکر کمتر از 45 هزار تومان برای شکر دریافت نمی کنند. همچنین از ابتدای هفته برخی رسانه ها سهمیه هر نفر را چهار کیلوگرم شکر اعلام کردند. آیا این خبر صحت دارد؟

این در حالی است که گاهی خانوارها با کمبود عرضه و قفسه های خالی شکر مواجه می شوند، بنابراین چاره ای جز خرید با قیمت بالاتر در بازار آزاد برای تامین نیاز خود ندارند. برخی از فروشندگان نیز به دلیل بی ثباتی قیمت از فروش شکر خودداری می کنند. قنادی ها هم از کمبود قند رنج می برند و گاه تعطیلی اتحادیه را راه برون رفت از شرایط فعلی می دانند.

اگرچه قیمت مصوب شکر 28 هزار تومان است، اما شکر در حال حاضر در بسیاری از فروشگاه های زنجیره ای با کمبود مواجه است و خرده فروشی هایی که این محصول را به فروش می رسانند، قیمتی کمتر از 45 هزار تومان در نظر نمی گیرند. همچنین از ابتدای هفته برخی رسانه ها سهمیه هر نفر را چهار کیلوگرم شکر اعلام کردند. آیا این خبر صحت دارد؟

اخیرا گزارش هایی از جیره بندی شکر در شبکه های اجتماعی منتشر شده است. بر این اساس برخی سایت ها اعلام کردند که در حال حاضر به دلیل کمبود شکر در بازار، هر فرد تنها می تواند چهار کیلوگرم شکر بخرد. این خبر همانطور که از نحوه انتشار آن پیداست چندان شبیه به واقعیت به نظر نمی رسد و بیشتر به شایعه می ماند.

زیرا این موضوع باید با دولت و وزارت کشاورزی هماهنگ شود و سامانه نظارت بر خرید مردم وجود داشته باشد. اما تجارت نیوز برای اطمینان از شرایط بازار این موضوع را به صورت میدانی بررسی کرده است.

هرچند خرده فروشان از کمبود و گرانی شکر گلایه دارند اما بحث سهمیه بندی شکر اصلا مطرح نیست. اکثر تجار و فعالان 900 گرم شکر بسته بندی برای فروش دارند اما می گویند بار شکر به ویژه شکر بسته بندی شده کاهش یافته است.

با این حال، اکثر فروشگاه های زنجیره ای شکر حمل نمی کنند. یکی از فروشندگان یکی از فروشگاه های زنجیره ای واقع در مرکز تهران می گوید به دلیل گرانی شکر در حال حاضر آن را تهیه و به فروش نمی رسانند.

سهمیه بندی شکر شایعه است، اما گرانی واقعیت

اگرچه سهمیه بندی شکر شایعه ای بیش نیست، اما قیمت شکر از سقف های قبلی فراتر رفته و در حال حاضر حدود 45 هزار تومان به فروش می رسد. این در حالی است که تعداد کمی از فروشگاه ها شکر 35 هزار تومانی می فروشند. همچنین لازم به ذکر است که این بسته بندی ها 900 گرمی هستند و طبیعتاً کیلویی 3500 تا 4500 تومان باید به محاسبات آنها اضافه شود.

با این حال خرداد وزارت جهاد کشاورزی قیمت هر کیلوگرم شکر را برای مصرف کنندگان 28 هزار تومان و برای کارخانه ها 25 هزار و 500 تومان اعلام کرد. این ارقامی است که در محاسبات مرکز آمار نیز لحاظ می شود و در نهایت تنها با محاسبه نرخ مصوب دولت، کنترل تورم را هدف قرار می دهد. اگر مردم با واقعیت های دیگری در سطح بازار مواجه شوند.

به طور کلی طی چند ماه گذشته بازار شکر نوسانات زیادی را پشت سر گذاشته است. قبل از خرداد تولیدکنندگان تقاضای افزایش قیمت کرده بودند اما هنوز موافقت نشده بود، عرضه شکر در بازار کاهش یافت و دلالان بازار را تصرف کردند و قیمت این محصول در بازار به بیش از 30 هزار تومان افزایش یافت.

شایعات حاکی از آن است که در این مدت برخی دونده ها شکر را به عنوان مصرف کننده از فروشگاه ها خریداری کرده و آن را ذخیره می کنند. برخی از این تجار حتی 900 گرم شکر را پس از خرید به صورت عمده به فروش می رسانند و با قیمت بالاتری به بانک ها و سوپرمارکت ها می فروشند.

تفاوت قیمت پیشنهادی شکر با نرخ مصوب

اگرچه گفته می شود زمان تعیین شده برای قیمت شکر باعث آشفتگی بازار شده است، اما اعلام تعرفه های جدید تغییری در این وضعیت ایجاد نکرده است. زیرا همچنان با کمبود نسبی شکر و اختلاف قیمت در بازار 12 تا 17 هزار تومان نسبت به قیمت مصوب وجود دارد.

پیش از این تولیدکنندگان نیز از کمبود شکر گلایه داشتند. جمشید مقایی، دبیر انجمن بیسکویت، شیرینی و شکلات چندی پیش به همشهری آنلاین گفت: شکر کمبود دارد و کارخانه ها به شدت در تولید شکر مشغول هستند. علی بهرامند، رئیس اتحادیه قنادان تهران چندی پیش در گفتگو با تجارت نیوز از خودداری برخی از کسبه از فروش شکر خبر داد.

این در حالی است که انتظار می رفت با تعیین قیمت شکر، وضعیت بازار بهبود یابد. انتظاری که وزارت جهاد کشاورزی و دولت علیرغم گذشت بیش از دو ماه از اعلام قیمت های جدید، پاسخگو نبودند.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا