دانستنی ها

آیا سیب زمینی جوانه زده را می توان مصرف کرد؟

اکثر مردم وقتی سیب زمینی های جوانه زده را می بینند در استفاده از آنها تردید می کنند. در برخی موارد سیب زمینی جوانه زده نباید مصرف شود.

به گزارش ایسکانیوز، بیشتر ما شنیده ایم که سیب زمینی سبز و جوانه زده نخوریم، اما چرا؟

شاید دیدن جوانه زدن سیب زمینی ها کمی ناخوشایند به نظر برسد که می تواند شما را در استفاده از آنها در دوراهی قرار دهد، اما گاهی اوقات ممکن است این سیب زمینی ها را مصرف کرده باشید.

ایمنی مواد غذایی

حتی بعد از جوانه زدن سیب زمینی ها و قبل از چروک شدن آنها، خوردن آن مشکلی ندارد. بسیاری از مواد مغذی حتی پس از جوانه زدن در سیب زمینی باقی می مانند، کافی است قبل از استفاده از سیب زمینی خارج شده و بعدا مصرف شود. وقتی سیب زمینی جوانه زد، نشاسته داخل آن به شکر تبدیل می شود. در ابتدای این فرآیند متوجه لکه های نرمی در اطراف پوست سیب زمینی خواهید شد که قبل از استفاده باید پاک شوند.

سیب زمینی جوانه زده

چه زمانی از مصرف سیب زمینی جوانه زده خودداری کنیم؟

با پیشرفت فرآیند جوانه زدن، سیب زمینی کوچک شده و کوچکتر می شود زیرا نشاسته داخل آن به قند تبدیل می شود و جوانه ها فرصت رشد بیشتری پیدا می کنند. اگر سیب زمینی را در این شرایط دیدید از مصرف آن خودداری کنید زیرا طعم خوبی نخواهد داشت. از این قسمت های سبز می توان یک سیب زمینی جدید برای کاشت و کشت پرورش داد.

سموم موجود در سیب زمینی:

نور و گرما ماده ای به نام سولانین تولید می کند که باعث رشد جوانه ها در پوست سیب زمینی می شود و هر دوی این سموم برای انسان سمی هستند و باعث سردرد، استفراغ و سایر علائم گوارشی می شوند.

در نتیجه سولانین و کلروفیل موجود در پوست سیب زمینی سبز می شود پس قبل از استفاده این پوست سبز رنگ را جدا کنید اما همچنان مزه آن تلخ خواهد بود.

چگونه از جوانه زدن سیب زمینی جلوگیری کنیم؟

برای نگهداری طولانی مدت سیب زمینی بهتر است در جای خشک و خنک و به دور از نور مستقیم خورشید و پیاز نگهداری شود، زیرا پیاز باعث تسریع تشکیل جوانه در سیب زمینی می شود.

پرورش دهندگان سیب زمینی اغلب از روش های مختلف کاشت برای جلوگیری از جوانه زدن آنها استفاده می کنند. بنابراین، اگر سیب‌زمینی را شخصاً پرورش می‌دهید یا آن‌ها را به صورت عمده خریداری کرده‌اید، باید نکات و ترفندهایی را برای ماندگاری طولانی‌تر یاد بگیرید:

نوع سیب زمینی خریداری شده و کاشته شده را بشناسید زیرا دانستن نوع آن به شما در نگهداری طولانی مدت کمک می کند.

به عنوان یک قاعده کلی، سیب زمینی هایی که به صورت خشک یا دیر برداشت می شوند سالم تر می مانند. اگر سیب زمینی در خانه برداشت کرده اید، بهتر است قبل از مصرف آن را بیرون از خانه بگذارید تا تازه و خشک شود.

همیشه سیب زمینی سالم بخرید زیرا سیب زمینی آسیب دیده برای نگهداری طولانی مدت کیفیت خوبی ندارد و در مدت کوتاهی جوانه می زند.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا